Kan man ha vandringsstavar?

Jag vet inte var jag ska skriva detta inlägg, tror här är bäst eftersom det handlar om vandring. Jag har en rätt löjlig fråga:

Kan man som ung tjejj gå runt med vandringsstavar eller blir man ustskrattad då??? Används de på fjällturer? Eller är det bara pensionärer i stan som använder såna? Och kan man gå runt med såna offentligt som ung?

Haha, skitfånig fråga egentligen. Särskilt med tanke på mitt nya motto: "Våga vara osvensk!" Men jag har ännu inte sett nån under 60 gå runt med såna. Fast jag ska nog köpa ett par stavar hur ocoolt det än är... =)

//Frida
 
På fjället blir det vanligare år för år med stavar. Ser både unga som gamla med två pinnar i händerna. Själv har jag använt stavar engång när jag vandrade och klättrade i alperna. Där var det väldigt vanligt. Spar knäna i branta nedförsbackar, speciellt när man har tung packning. Ska nog införskaffa mig ett par inför sommarens trepassledsvandring...

I stan däremot har jag nog inte sett nån under 50 med stavar.
 
Jag tycker att det är väldigt skönt med teleskopstavar i fjällen när det är lite jobbigare terräng (block eller brant). Är det platt och lättgånget stoppar jag ner dem i packningen. Jag har heller aldrig riktigt trivts med den traditionella vandringsstaven av trä förutom att den är bättre vid vad där teleskopstavarna kan kännas lite bräckliga.
 
Stavar

Jag går konsekvent med stavar nær det ær brant eller om jag bær tung packning. På så vis sparar man både knæn och høfter, før att inte tala om energi. Se bara till att stavarna inte blir ett hinder før dig i blockig och besværlig terræng.
 
kvittar väl ??

Du kan väl göra så som du vill, inte bry dig om andra tycker jag ... det finns många och mycket att skratta åt, men är det så att du behöver/vill ha stavar så tycker jag att du ska använda det. Lycka till !
/Gunnar
 
Re: kvittar väl ??

CanMan; sa:
Du kan väl göra så som du vill, inte bry dig om andra tycker jag ... det finns många och mycket att skratta åt, men är det så att du behöver/vill ha stavar så tycker jag att du ska använda det. Lycka till !
/Gunnar

Jag kan ju alltid skylla på att jag är student... Som student har man ju tom rätt att flytta med kundvagn utan att folk skrattar, så... =)

Ska nog köpa ett par fina teleskopstavar åt mig. Har läst många rön om hur bra det är för kroppen med stavgång. Sen kan man ju alltid ha dem på fjället också!
 
Attityd

Jag använde för första gången stavar vid en långvandring i somras och är övertygad entusiast. De ger ett sagolikt driv i steget, hjälper till såväl uppför som nedför och kan dessutom användas som tältstänger. Vid vad kände jag en mycket större säkerhet i strömmande vatten och osäkert underlag med en bredbent och "bredstavig" kroppsställning än vad jag gjort med en stav.

Jag håller med om att det är mest tanter man ser på stan, men det du framförallt behöver tänka på är: Attityd. De flesta använder stavarna som någonting de bär med sig, som ett skydd mot att falla. Helt fel.

Gå raskt och spänstigt, ut med bröstet och, framförallt, driv på med armarna. Det är ju det som är vitsen, att flytta belastning från underkroppent till överkroppen. Då är det ingen risk att någon tror att du tillfälligt lämnat rullatorn hemmma.

Jörgen
 
Hemma på byn finns det en kille som har gått runt med stavar i flera år!(fast han anses nog inte som särskillt hip) Men om du matchar stavarna med senaste tränings-outfiten och camelback så kan du nog ta stavarna till nya höjder som de ungas nya trendiga träningsredskap!

I fjällen syns stavarna redan med yngre förmågor, det är väll bara det att ingen har vågat utmana pensionärerna i stadsmiljö ännu...
 
Jag är 22 år och nyttjar gladeligen stavar.
Fast de kommer bara till sin rätt när du behöver ett extra driv. Att gå med dem som pensionärerna gör (dutta lite lätt för varje steg...) ger inget. Kanske på sin höjd en liten ökning i anstärngning.
Ha dem om du är ute och kutar i brant terräng med packning, då är det kalas kan jag tala om. Du får igång flåset dierkt och jobbar med hela kroppen för att flytta dig framåt.
På fjället så är det fint att ha i branta stig och sjunk, men som det skrevs innan så kommer du halka efter i gruppen om terrängen är blockig. Då sitter de bättre på ryggsäcken som barlast. Men på jämn mark kommer du dra ifrån dina kamrater alternativt vara lite fräschare när ni kommer fram. Men om du har stavarna i handen, se till att nyttja dem maximalt, tryck ifrån ordentligt!

go tur!/Sulan
 
Re: Stavar

Macaco; sa:
På så vis sparar man både knæn och høfter, før att inte tala om energi.

Något utanför ämnet kanske, men fjällvandrare använder stavar för att de hävdar att det sparar energi. Tanterna i sta'n använder stavar för att bränna mer kalorier. Är det inte nå't som är skumt här?

Jag tvivlar dock inte på att det sparar knäna och kan vara bra för balansen i halvsvår terräng.
 
Re: Attityd

NUI; sa:
Jag använde för första gången stavar vid en långvandring i somras och är övertygad entusiast. De ger ett sagolikt driv i steget.....
.....
Gå raskt och spänstigt, ut med bröstet och, framförallt, driv på med armarna.
.....
Jörgen
Vi mötte en kille med två stavar i somras, som var på väg till Guijaure. Han formligen sprutade iväg över fjället, med välfylld rygga runt 50 l. Såg komiskt och lite flåshurtigt ut och vi tyckte att det tempot skulle han inte kunna hålla länge.

När vi senare slagit läger, käkat och fikar ser vi honom på långt håll när han är på väg tillbaks. Såg fortfarande komiskt ut, men det beror väl på ovanan att se tekniken, och tempot var detsamma. Han använde precis tekniken du beskriver och som du säger verkar det ge ett jäkla drive i steget. Imponerande och lite lustigt på en och samma gång; en ovanlig kombination;-)

Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2005-04-04 kl 02:18]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Hur når man högfjäll i Sverige? Fjällvandring 13
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
packåsna Kan man förlita sig på STFs platsgaranti Fjällvandring 10
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
stormfrog Tandövala, Hur kommer man dit?! Fjällvandring 4
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
KulvertTur Teusajaure - Vakkotavare, hinner man till bussen? Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
shiloh Man drunknade i Sarek Fjällvandring 11
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
monterey Man fast på glaciär i Abisko Fjällvandring 2
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
adamoscarson Hur långt kan man komma från Luleå på en helg? Fjällvandring 3
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
niklaz Man med benbrott fast i fjällen (Vålådalen 23 nov) Fjällvandring 2
Ad.Finem Platser man bör besöka i Sverige Fjällvandring 10
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
Asessorsson Saker man kan tillverka själv. Fjällvandring 2
nmr när kan man senast vandra nikka - abisko? Fjällvandring 13
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
skogsfia Hur tar man sig till Tåssåsen utan bil? Fjällvandring 2
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44
norgeklättraren Kan man dricka vattnet i norge? Fjällvandring 7
Ainon Kan man ta sig mellan pyramiden och knivkammen? Fjällvandring 2
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
serenade Vad kan man hitta på i Hemavan? Fjällvandring 3
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Plindgren Hur tar man sig till preikestolen i norge? Fjällvandring 2
barlidenxc När kan man börja vandra i hemavan och norrut. Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.