Kan man dricka vattnet i norge?

Hej!

Jag ska till Bergen-området i Norge och vandra/klättra. Är det som i Sverige att man kan dricka vattnet i vattendrag i Bergen-området (alltså, är det som i svenska fjällen att det bara är att dricka lite från bäckar och åar)?
--
Vänligen,
norgeklättraren
 
Hmm.

Det kostar på bränslemässigt och tar tid om du måste koka allt dricksvatten - se till och räkna på detta (ca 20 gram gasol och ca 40 gram T-sprit per liter uppkokt vatten) - dubbelt om du också måste smälta snö för vattnet. Gasolbrännare värmer minst dubbelt så fort som en T-brännare och bränsleviktmässig så sparar man minst 0.5 kg buren vikt per motsvarande 2 liter T-röd inklusive behållarvikter inräknat om man eldar med gasol istället för T-sprit.

och drick inte för lite - Detta med uttorkning provade vi första dagen på kungsleden i sälen som jäkla nybörjare trots att vi visste om problemet och försökte påminna varandra om att dricka, och att bli uttorkad är verkligen inte att rekomendera vare sig för vandringskomforten eller nattsömnen efter... tror vi gjorde av med ca 6 liter per dag och person maten inräknat efter detta och av detta så förstår man att det har stor påverkan på medtagen bränslemängd om man måste koka vatten för dricksvatten eller inte.

ha med er några påsar vätskeersättning från apoteket (just detta missade jag), vet från militärövningar tidigare att det kan förkorta lidandet från uttorkningen med åtskilliga timmar - typ från 12 till 4 timmar och kanske tom. gör att man sover utvilande i tältet...
 
Senast ändrad:
Kom just hem från Norge/Jotunheimen...

Skrev i en anna tråd för några veckor sen att jag minsann aldrig varit rädd för dåligt vatten i fjällen. Sunt förnuft och att endast ta vatten från jokkar som rinner med bra flöde är ett bra riktmärke, har jag alltid sagt och trott.

I Gjendesheim frågade jag en som jobbade där om vattnet då jag läst rapporter om dåligt vatten, han sa att 60 personer i hela Norge insjuknat pg a dåligt vatten... men ingen i Jotunheimen vad han visste.

Jag blev i alla fall rejält magsjuk sista dagen (som tur var) och fick tillbringa en natt i Beitostolen som inte var så kul. Självklart så misstänker jag att något vatten jag druckit varit dåligt... dock så insjuknade inte sambon, så helt säker på att det var vattnet är jag inte.

Men jag kommer nog att vara än mer, om möjligt, försiktig framöver...
 
Någon typ av klorbaserad kemisk rening borde väl vara betydligt smidigare än att koka allt dricksvatten?

Absolut. Att koka dricksvatten tar en massa tid och bränsle och dessutom måste man ju bära omkring på vattnet så att man kan dricka det när det svalnat. Att dricka varmt vatten är ingen höjdare... Om man är orolig för mikroorganismer är det enklare att använda tex AquaCare:
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=XINIXAQUACARE50ML
Jag körde det i somras pga av alla lämlar och all lämmelspillning. Ger ingen bismak.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nacka Törs man dricka vattnet? Fjällvandring 19
fonkymon Hur når man högfjäll i Sverige? Fjällvandring 13
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
packåsna Kan man förlita sig på STFs platsgaranti Fjällvandring 10
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
stormfrog Tandövala, Hur kommer man dit?! Fjällvandring 4
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
KulvertTur Teusajaure - Vakkotavare, hinner man till bussen? Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
shiloh Man drunknade i Sarek Fjällvandring 11
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
monterey Man fast på glaciär i Abisko Fjällvandring 2
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
adamoscarson Hur långt kan man komma från Luleå på en helg? Fjällvandring 3
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
niklaz Man med benbrott fast i fjällen (Vålådalen 23 nov) Fjällvandring 2
Ad.Finem Platser man bör besöka i Sverige Fjällvandring 10
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
Asessorsson Saker man kan tillverka själv. Fjällvandring 2
nmr när kan man senast vandra nikka - abisko? Fjällvandring 13
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
skogsfia Hur tar man sig till Tåssåsen utan bil? Fjällvandring 2
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44
Ainon Kan man ta sig mellan pyramiden och knivkammen? Fjällvandring 2
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
serenade Vad kan man hitta på i Hemavan? Fjällvandring 3
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Plindgren Hur tar man sig till preikestolen i norge? Fjällvandring 2
barlidenxc När kan man börja vandra i hemavan och norrut. Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.