Kan man ha 40cm långa skenor

Skenlängd

Tack för svaret Johan. Då lutar det väl åt 40cm skenorna efter lite om och men. Verkar roligt. Jag antar att det går fin fint att åka snabbt med denna skenläng med - får väl jobba lite mera med ben och fötter. Och om grundslipningen skulle vara lite "fel" så kan jag ju alltid flytta runt lite på kurvan. Ska bli kul att se vad detta kan göra med åkningen.

Mvh Rickard
 
I Fälklubben...

...hävdades det förr att man skulle ha tre par grillor; höst-, normal- och vårskridskor. Lasse Lison menade att 'kortisar' (40-42 cm) var roligaste grillan på fina och tunna höstisar. Och det är väl på fina isar, oavsett när och var som njutningen är som störst. Dessutom lätta att köra översteg med om man har håg och fallenhet för slika överkursövningar. Lycka till.
T
 
Appropå de korta skenorna

Är det ngn av er som kört med korta skenor och upplevt att det 'sprätter' väldans när man trycker ifrån. Kan detta bero på att kurvan borde planas ut en aning? Jag tycker mig uppleva att det blir väldigt distinkta skär om man kryper ihop och trycker rakt ut emedan att när man 'reser' sig till vad som med fast häl kan kallas för 'slöåkning' blir mycket flex i bindningen och sprätter, eller kan det bero på att man står förlångt fram på skenan? Eller kan det möjligen vara så att jag åker som en kratta med korta löshälsskridskor?

Alla ideér och tips tas emot med tacksamhet/Rickard
 
Ang. sprättande

Jag tror att sprättandet beror på den klassiska tåfjutten, att man skjuter ifrån med främre delen av foten. Eftersom som skridskon är kortare så kommer man automatiskt längre fram på skenan och får mindre skena framför foten vilket gör att det blir mindre hävstång för tåfjutten vilket gör att det blir mer sprättande.

-Palle
 
jag har 42cm och 45cm, längre är bättre i allmen bruk, hastighetsgrillorna är ungef. 42cm med kortare uppslipningen, varför ha kortare skenor än 42cm undrar jag.
 
Varför korta skenor

Det enda svaret på det är väl "tänkte att det kunde vara roligt" att åka på. Och att jag har små fötter. Det är mycket möjligt, tillochmed troligt att 42 skulle vara en bättre längd. Upplevde dock bara 40cm skenan som lite bökig vid långsam åkning. Har åkt short track innan och tänkte att det kunde vara kul med ett par skridskor på naturis som påminner lite om samma temprament i åkningen. Det är mycket möjligt att jag har helt fel, men det visste jag inte innan jag körde på dem.
 
Placering på skenan

Till Pekka

Ja, jag står längst fram på skenan. Det är bindningen och sen är det isen framför. Kanske skulle prova med att flytta bak ett snäpp. Men då hamnar hälen i kant i kant med skenslutet där bak.
 
Tips

Stå i skridskoställning på skridskorna, åk framåt UTAN att lyfta på dem en millimeter från isen. Om du kan åka så i 500 meter i hyfsad fart så har du bakvikt. Det ska man ha. Om det inte verkar gå alls så beror det på framvikt, vilket oftast beror på fel teknik, men kan också bero på felmonterade skridskor.
 
Man måste naturligtvis röra på kroppen, förflytta tyngdpunkten från den ena till den andra foten. Göra skär. Men alltså utan att lyfta skridskorna från isen, ungefär som när man åker baklänges. Det går att få upp bra fart, men bara om man har lite bakvikt. Det är detta som ger framskjut och skiljer en dålig skridskoteknik från en bättre. Och avslöjar hur skenan sitter placerad relativt foten i längsled.
 
Well, well, well

Tack allesamman för svar. Att få bort tåfjuttet var inga peroblem. Bara som att åka som vanligt. Att stå och trycka 500 m utan att lyfta skridskorna gick det med. Så nu är det väl bara att åka på då. Enda nackdelen med skenan är att den inte erbjuder sidojustering, men på fuskisen på Öp var det inga problem med yttrskär eller dylikt. Det kommer att provas i verkligheten imorgon och då faller domen om jag kan åka på riktigt eller bara ta mig framåt med de nya underverken.

Tack för alla svar och hoppas alla får en kul skridskomånad som nu ligger under våra fötter.
 
Fälklubben?

torpet; sa:
I Fälklubben...
...hävdades det förr att
..........

Vad är Fälklubben för något?

Sökte info på fälklubb, fäla, etc men hittade inte så mycket. På gammal ume-dialekt så är "fäla" i alla fall samma sak som "omgång" ("första fälan", "andra fälan", etc). Nåt annat ställe nämnde fäla i samband med forna tiders säljakt på isarna.

Är Fälklubben kanske en förening där man försöker hålla liv i gamla tiders sätt att transportera sig över isarna? Kanske då inkl. metoder att dra upp hästar som har plurrat/etc.... sånt hände ju på den tiden då isarna i första hand var vintertransportvägar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Tetraone Lite äldre skridskor, 70-tal och nyare, vilka var bäst, några man ska undvika? Långfärdskridsko 8
ekis Var kan man slipa skridskor i Halmstad eller Göteborg? Långfärdskridsko 7
Misstell Vad packar man i ryggan egentligen? Långfärdskridsko 2
niklaz Nästa säsong (slutet 2013), vem kan man åka med i Sthlm? Långfärdskridsko 7
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
ohlsson.anders_live.se Tips var man kan köpa lösa Bindningar Långfärdskridsko 4
haavard Jag räddade (kanske) en man från att drunkna i dag Långfärdskridsko 11
coolmanq Hur tar man bort vikten på Lundhags Pikstav vector? Långfärdskridsko 4
Mats L Hur mäter man? Långfärdskridsko 2
Nuskani Hur sätter man fast? Långfärdskridsko 8
pausch Hur sent på säsongen kan man åka ? Långfärdskridsko 11
rab Vilken långfärdsskidskoförening bör man vara medlem i Långfärdskridsko 9
henrikl Hur får man Alpinaskorna att mostå väta? Långfärdskridsko 5
kr-val mobil räddade man Långfärdskridsko 40
loova Var hittar man bra pikar? Långfärdskridsko 7
kr-val Hur får man gott omdöme? Långfärdskridsko 16
knatte Kan man lägga in bilder i detta forum?? Långfärdskridsko 4
charles.wahlin Vikingarännet: Hur bor man smidigast? Långfärdskridsko 3
cotterskog Behöver man gå kurs? Långfärdskridsko 6
J.M Här kan man Åka Långfärdskridsko 0
halindgren Var kan man åka? Långfärdskridsko 3
lennug Hur slipar man "snablar"? Långfärdskridsko 3
salgo60 Skridskoryggsäck Blidö - hur får man den vattentät ... Långfärdskridsko 3
Skall man skaffa klappskridskor? Långfärdskridsko 9
Hur gör man? Långfärdskridsko 1
Charlotte_LL För långa remmar -- vad göra? Långfärdskridsko 6
Eloise Hur långa stavar? Långfärdskridsko 2
josohl Hur långa är lagom långa skridskor? Långfärdskridsko 7
Fördelar med långa eller korta skridskor? Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.