Kan jag vandra kungsleden?

Har för närvarande skramlar ihop två sovsäckar, en tunnare med komf. temp +15 och en +7, som enligt denna tråd resulterar i en komf. temp av -3. Tror du det är otillräckligt? Har eventuellt en sovsäck med +/-0 som jag då planerar att kombinera med den med +15. Problemet är dock att den som är +/-0 är 225cm lång för mig som är 170cm lång vilket inte är optimalt..

Jag håller med Brigas, du behöver en sovsäck som klarar ner till MINST -5C (TComfort), dvs undre komfortgräns för en kvinna, om du tänkt sova i tält. Skulle själv aldrig ge mig ut på en sådan vandring denna tid av året med en +/- 0 säck.
Att hålla sig varm, torr och mätt är väsentligt och inget att ignorera. Räkna med att du kommer att möta iskallt regn, snöglopp och iskall vind på din vandring så varm sovsäck, bra kläder och bra regnställ kommer att behövas.

Såg att du skulkle till Naturkompaniet i Gbg och titta. Tyvärr har de ganska höga priser och premierar sina egna varumärken som Fjällräven, Tierra och Primus. Ett tips är att även kolla Fjällsport på Magasinsgatan (även Norröna har en butik där) samt XXL.
 
...saknar tält, och undrar om ni har några rekommendationer

...jag ojjar mig över höstens temperaturer och min lite tunnare sovsäck.


Hej,
Jag kan varmt rekommendera Hilleberg! Jag anser att deras kvalitét är oöverträffad. Finns de som inte håller med, men det är min åsikt.
Har hilleberg Unna ett självstagande tält som är enkelt att flytta när det är upprest. Det står pall för hårt väder. Sist jag var ute slog jag upp det i vindar kring 18m/s och under natten uppmättes 25m/s samt ihållande regn och snöglopp. Behövde inte ens gå upp på natten och efter spänna stormlinorna. något tyngre än akto dock.

Vet inte hur det är med dig, men många kvinnor har ju en tendens att vara lite mer frusna än män. Jag skulle definitivt välja en dunsäck som har komfort temp kring -6 eller kallare för fjälltur såhär års. På med Mössa, halsduk, handskar, sockor samt ev. underställ rekommenderas innan du kryper ner i sovsäcken. Och att inte gå och lägga sig frusen. Ät och drick något varmt och kör lite hopp och studs så du får upp värme

Det här kommer du att klara fint.

Lycka till


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Ang köpa kläder

Om man ändå ska köpa nya underställ eller mellanlager så bör man kanske överväga att använda ull. Då fleece och även kläder av polyester släpper ifrån sig väldigt mycket mikroplast när det tvättas.

Jag vill inte verka dryg, men alla på detta forum älskar ju att vara utomhus och värnar om vår natur och klimat. Då borde man i största mån undvika kläder som förstör naturen. Även kanske införskaffa en skalplagg utan flourkarboner.

I alla fall försöka byta på sikt, eller undvika att tvätta sina kläder för ofta.

Go tur =)
 
Det stämmer!
Så länge det inte regnar behöver du inget annan jacka.
Förslagsvis väljer du en vindjacka med huva.
Exempelvis Norröna Aero60

På jakt efter liknande. Är bara osäker på vilken slags kvalitet jag ska satsa på på vindjackan. Hittade den du pratade om och förstår att det är en av de bättre lätta vindjackorna, men eftersom den inte finns tillgänglig får jag nöja mig med något annat. Kommer satsa på en som erbjuder bra ventilation på ryggen och inte 100% vindtät då jag inte vill gå i en plastpåse. Problemet är att jag har dålig kännedom om vilket slags tyg mm som en bra vindjacka bör ha. Jag var och kände på allt från Fjällräven och Haglöfs till Marmot och Patagonia. Frågade sedan han I butiken och han sa att hälften av de jag trott varit vindjackor visade sig vara regnjackor. Gick sedan och tog på Nikes vindjacka och nog för att jag känner skillnad men den är märkbar. Därför undrar jag, även om jag redan fått två tips på marken (Craft och Asics), vad är värt att tänka på här? Tänker att jag har upp till 700kr på löparjackan/vindjackan, men letar såklart i reahyllorna också och hoppas på att fynda en dyrgrip.

Ska tilläggas att jag har köpt en dyrare regnjacka (enligt mina mått I alla fall) av märke Patagonia från reahyllan och är nöjd med köpet. Velar mellan om en vindjacka kommer behövas eller inte på grund av inköpet av regnjacka som har ventilationssystem under armarna men vill ändå titta runt och se vad som finns då det såklart är mer optimalt att vandra i en sådan.
 
Här är en Akto som kostar 1000 kr mindre än standard priset.
Om inte annat så har du Arctic Alpine Design Veloce som väger lite mer men är betydligt billigare.

Hej,
Jag kan varmt rekommendera Hilleberg! Jag anser att deras kvalitét är oöverträffad. Finns de som inte håller med, men det är min åsikt.
Har hilleberg Unna ett självstagande tält som är enkelt att flytta när det är upprest. Det står pall för hårt väder. Sist jag var ute slog jag upp det i vindar kring 18m/s och under natten uppmättes 25m/s samt ihållande regn och snöglopp. Behövde inte ens gå upp på natten och efter spänna stormlinorna. något tyngre än akto dock.

Köpt ett Akto på blocket och det känns superbra! En fråga bara gällande underlag. Hur pass tåligt är det egentligen? Är så otroligt tunt att det i nuläget endast känns lämpligt att ha på en nyklippt golfgräsmatta.
 
På jakt efter liknande. Är bara osäker på vilken slags kvalitet jag ska satsa på på vindjackan. Hittade den du pratade om och förstår att det är en av de bättre lätta vindjackorna, men eftersom den inte finns tillgänglig får jag nöja mig med något annat. Kommer satsa på en som erbjuder bra ventilation på ryggen och inte 100% vindtät då jag inte vill gå i en plastpåse. Problemet är att jag har dålig kännedom om vilket slags tyg mm som en bra vindjacka bör ha. Jag var och kände på allt från Fjällräven och Haglöfs till Marmot och Patagonia. Frågade sedan han I butiken och han sa att hälften av de jag trott varit vindjackor visade sig vara regnjackor. Gick sedan och tog på Nikes vindjacka och nog för att jag känner skillnad men den är märkbar. Därför undrar jag, även om jag redan fått två tips på marken (Craft och Asics), vad är värt att tänka på här? Tänker att jag har upp till 700kr på löparjackan/vindjackan, men letar såklart i reahyllorna också och hoppas på att fynda en dyrgrip.

Ska tilläggas att jag har köpt en dyrare regnjacka (enligt mina mått I alla fall) av märke Patagonia från reahyllan och är nöjd med köpet. Velar mellan om en vindjacka kommer behövas eller inte på grund av inköpet av regnjacka som har ventilationssystem under armarna men vill ändå titta runt och se vad som finns då det såklart är mer optimalt att vandra i en sådan.

Du behöver inte lägga stora pengar på en vind-/löparjacka. Till exempel har Intersport ett märke som heter Pro touch (tror det är deras egna). Där får du ett helt set med byxa för 500 kr.
 
Klädsel beror på hur varm du är i utgångsläge. När jag var uppe för 2 veckor sedan var det också väldigt kallt (trendade nog kring 10 grader dagtid, snöblandat sista dygnet). Jag levde mitt liv i en tunn underställströja (ull) och en ulltshirt. Vid behov drog jag på mig en ulltröja (tröja m90) och regnjacka utanpå. Jag anser inte att man behöver mer än ett underställ, det får kroppstorka när man är i tältet.
Finns många märken och modeller av kläder att välja på. En personlig favorit vid kyliga förhållanden är aclimas ullbrynja. Den skapar ett tjockt luftlager och har en rejäl halskrage som värmer gott. Den kräver dock ett yttre lager för att inte all värme ska blåsa ur (av lätt insedda skäl).
Glöm inte att det alltid blåser snålblåst på fjället!

Provköpt din rekommenderade ullbrynja och ska prova den när den kommer idag. Tycker det lät som en fiffig grej!
 
Jag håller med Brigas, du behöver en sovsäck som klarar ner till MINST -5C (TComfort), dvs undre komfortgräns för en kvinna, om du tänkt sova i tält. Skulle själv aldrig ge mig ut på en sådan vandring denna tid av året med en +/- 0 säck.

Hittat en sovsäck, Haglöfs 12x tror jag den hette som har komf. temp - 7. Tar den istället!

Såg att du skulkle till Naturkompaniet i Gbg och titta. Tyvärr har de ganska höga priser och premierar sina egna varumärken som Fjällräven, Tierra och Primus. Ett tips är att även kolla Fjällsport på Magasinsgatan (även Norröna har en butik där) samt XXL.

Var på fhallsport och köpte regnjackan från reahyllan. Helt klart en av de bättre butikerna i Göteborg (enligt mig) med urbra personal som svarade på alla möjliga frågor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
spillevink villrådig om vart jag ska vandra Fjällvandring 0
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
Vandersex Jag vill ut och vandra imorgon, vart ska jag? Fjällvandring 7
elisabeth12344 Vågar jag vandra under Älgjakten? Fjällvandring 136
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
RikCar Vilket kök skall jag ta med? Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
persson2345 Skall jag kasserna kängorna? Fjällvandring 1
afajl ⚠️ Kommer jag frysa? Fjällvandring 14
Filip G Jag vill lära mig mer, men hur? Fjällvandring 15
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
aady1327 Kan jag tälta i alingsås? Fjällvandring 6
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
nemorosa Är jag knäpp? Om ryggsäcksstorlek Fjällvandring 96
backu Nordvästra Rapadalen, vågar jag? Fjällvandring 6
majjen Ska jag ta med mig fiskeprylar till fjälls? Fjällvandring 15
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
markusbacka Allvarligt, 25 kg personlig packning, orkar jag det? Fjällvandring 54
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
lina__85__hotmail.com Vilken sorts jacka behöver jag? Fjällvandring 10
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
resomaja I år tänker jag bannemig inte frysa Fjällvandring 7
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
mThureson Väder moln jag känner igen men ändå inte? Fjällvandring 1
flygare69 Hur tar jag mig till Anjans fjällstation?? Fjällvandring 7
hfw Jotumheimen - var var jag ? Fjällvandring 2
staffanp Tåg från Göteborg rakt ut på fjället - vart åker jag då? Fjällvandring 15
jimmy! Var köper jag min sko? Fjällvandring 2
englad Jag vill gå i högfjällsmiljö Fjällvandring 4
fson Hinner jag med tåget Kiruna-Ritsem? Fjällvandring 2
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
Kamvandrare me´skavssår Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart! Fjällvandring 129
stinaL Jämtlandstriangeln,var kan jag få tag i ledbeskrivning Fjällvandring 7
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6
horizon Vad ska jag äta? Fjällvandring 7
majjen Vad har jag sett från helikoptern? Fjällvandring 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.