Kallingar

Har läste n tråd tidigare ang bra kallingar vid vandring, men jag hitta den inte nu.

Jag upplever ett litet problem med kallingar med lite ben, typ boxer. De har en tendens att korva ihop sig i ljumskarna. Är det bara jag som har det problemet ?

Vad använder ni för kallingar, funkar bäst ?

Vad använder ni för kallingar, funkar bäst ?

Är jag ute på längre tur använder jag i huvudsak underkläder i ylle. Bl.a. Devold och Lundhags gör finfina killingar i ylle. Syntet använder jag mer vid snabba svettiga träningspass.

https://www.devold.com/outdoor-en/products/bottoms/2-c/61/0/
http://www.lundhags.se/product/16395/merino_light_boxer

Är man känslig så brukar Devolds active serie fungera (de är tvålagers med syntet inne och ylle utanför).

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag använder Sidenselmas kortkalsonger, de är tunna, torkar snabbat och mycket lätta att tvätta i fält. Har dem också vid vanlig träning, skidåkning etc upplever inget skav eller liknande.

Är det klafjäll och riktigt kallt använder jag Craft Gundes vindtäta syntet boxers med ett par ullkalsonger över.

Jag kör på kalsonger av ull. Tycker de är både varmare på vintern och svalare på sommaren då man, i alla fall inte jag, blir så instängd och svettig av ull...

Mvh // Johannes

Jag håller med om att benen korvar sig i ljumskarna! Lösningen är att köpa briefs istället för boxer ("yfrontisar"). Dock tycker jag att till exempel Icebreakers merinokalsonger är för klena i materialet, och det går lätt hål i dem. Satsa på något lite grövre, som de flesta föregående talare säger, gärna i syntet!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips