Kajka 75 eller V12 75 ??

Vad ska du göra?

Nån särskild anledning till att du frågar om just dessa två säckar? Det finns ju massvis av alternativ från andra tillverkare.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag har en Kajka 85 som jag är mycket nöjd med. Passar min rygg perfekt. Vi som gillar Kajka är ju lite idiotförklarade emellanåt här på forumet eftersom den väger mer än vad som allmänt verkar vara tillåtet, men för min egen del så är den extra vikten ett pris jag gärna betalar för att ha en rygga som känns skön att bära.

Men det är egentligen oväsentligt vad vi tycker. Det är mycket viktigare att du själv testar dem, med den vikt du har tänkt dig att bära på dina utflykter, och sedan bestämma dig när du vet vilken som känns bäst på din rygg.

Om båda är lika bra att bära så blir nästa steg att titta på vilken säck som har de fickor du vill ha, hur lätt du når vattenflaska, hur du kan packa din utrustning osv, dvs funktionaliteten på ryggsäcken.

Om du redan gjort det, och kommit fram till att båda är lika bra, samt att priset inte spelar någon roll så skulle jag ha valt den som är snyggast. :)

Äger också en kajka 85 efter rätt långt velande mellan alla olika ryggor.
Är nöjd med allt men vikten är som sagt lite väl mkt annars funkar den mkt bra och väldigt bekväm på ryggen.

Jag har en V12 75. Mycket nöjd med den men tycker att sidofacken på Kajka har bättre öppning. Dessutom är det smidigt att kunna ta med sig toppen på den, även om jag generellt gillar toppfacken på V12.

Gällande V12 skulle jag annars köpa ett annat regnskydd då det medföljande är onödigt stort, dock gillar jag placeringen i botten.

Då du skriver att varken pris eller att "ett kg extra inte spelar någon roll" så skulle jag verkligen säga att kajka 75 inte kommer göra dig besviken.

Har använt väskan dagligen på nya zeeland i tre månaders tid, samt vandring i nepal 19 dagar i sträck, med mycket mera och de nackdelar jag ser med väskan är just vikten samt priset.

Kompisen fick en sömn på ryggan som började ge med sig i bärkonstruktionen men fick ut en helt ny väska med smidig hantering från fjällräven sida, så var inget större problem.

Kan inte jämföra med v12 då jag aldrig burit den.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips