Kajak på Ålandsfärjan utan bil?

Det är väl många här som har tagit sig till Åland för att paddla dess skärgård. Jag vet ju att man kan ta sin kajak uppe på bilen, men är det möjligt att skippa bilen och bara rulla in sin kajak via kajakvagnen?
Någon som har gjort det?
Kajaken är väl kanske inget som jag tar med upp i färjans allmänna utrymmen, men den skulle ju verkligen kunna parkeras vid bilarna. Vad tror ni, får man rulla in sin kajak via bilinfarten och parkera den där?

Vore så tacksam för svar :)

Hur det är på färja till Åland vet jag inte, men i Nynäshamn har jag sett ett par polacker som rullade av sina kajaker från färjan från Gdansk.

Kontakta rederiet för säkrast besked!

/Thor

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Med en kajakvagn borde det väl gå att lösa. Är det in te läge att dra i väg ett mail till färjebolaget?

Jag har paddlat på Åland två gånger och båda gångerna hyrt av Nimix kajakuthyrning. De möter upp vid färjan med skåpbil och släp, fullastade med kajaker och prylar. Vill man ha skjuts någonstans får man det för en billig penning, i vårt fall tvärs över ön till Föglö-färjan. Rekommenderas och kanske kan vara ett alternativ?

mvh

Anders

Yes jag har gjort det. Det var såklart lite bökigt att dra vagnen fulllastad. Men jag kanske helt enkelt var dålig på att snöra fast min kajak.

Du hamnar vid MC/cyklarna. Ingen som höjer ett ögonbryn.

Man lär väl i alla fall behöva boka "cykelplats" för det? Det kan väl inte funka med bara en passagerarbiljett?

Enklast är väl att helt enkelt ringa och fråga tilltänkt rederi.

Eftersom de tar cyklar borde kajaker kunna bedömas liknande.

Enligt en artikel i Aftonbladet:

"Åka hit
Färja: Silja Line och Viking Line kör Stockholm–Mariehamn med flera avgångar dagligen, 19–99 kr t/r. Cykel 60 kr resp 90 kr t/r.
Viking har också avgångar från Kapellskär i Roslagen, 50 kr t/r (80 kr till och med 8/8). Gratis att ta med cykel.
Eckerölinjen trafikerar sträckan Grisslehamn–Eckerö på norra Åland. Sjöresan är snabbast. Den tar två timmar. 50 kr t/r (80 kr till och med 8/8). Gratis att ta med cykel.
www.siljaline.se
www.vikingline.se
www.eckerolinjen.se"

Jag kollade Eckerölinjens hemsida i förmiddagsoch på prislistan stod det 30 spänn på cykel.

Om man söker på "kajak" där får man dessutom upp en rubrik (men ingen text) som hette nåt i stil med "MC med släp/kajak".

Om man får ha MC med släp eller cykel med cykelkärra borde ju en kajak på kärra vara ok.

Alltså jag älskar det här forumet! Tack för alla svar, det låter ju verkligen lovande.
Ska kolla med rederierna.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Om de säger att man inte får ta med kajak kan du ju fråga om man får ta med en cykelkärra. Får man ta med cykelkärra med cykeln borde man få ta med cykelkärra utan cykeln. Och så kan man lasta en kajak på cykelkärran:)

Till Åland vet jag inget om. Men färjorna mellan öarna har jag åt gratis med kajak liggande mellan bilarna på bildäck. Fick bära ombord sist. Kajak cykel och fotgängare åkte gratis då. Men, i Grisslehamn införde de p-avgift förra året. Ifall du ställer bil där... Det framgick inte på rederiets hemsida... Kostade nog en dryg hundring för en vecka.

Som åländsk kajaknörd/kajakföretagare har jag lite erfarenhet. De "stora färjorna" som går på Stockholm kan vara lite griniga. Försök däremot med Viking Line Rosella eller Eckerölinjen så går det säkert bra. Själv är mitt personliga rekort två kajaker utan bil.:)

Här är en gammal bild från en tur som startade med Rosella.

Bilagor

• rockpool på rosella.jpg
    rockpool på rosella.jpg
    30.7 KB · Visningar: 692

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips