Kaffe

avslutad210712

Gäst
Re: Pressokaffe

pod; sa:
Man kan få mumsigt kaffe med en presso. Hittade liten pressotermos i plast från Bodum. Jetboil har också en pressomojäng som tillsats i köket. Garanterat varmt kaffe och bara hälla i kaffet som får dra. Ack så gott. Minus att det går åt en hel del kaffe. Å andra sidan prioriterar jag kaffet framför en del annat.

Har tidigare kört med bryggkaffe i tratt men gav upp efter två vandringar. Kaffet blev kallt då man blev tvungen att hälla så långsamt för att det inte skulle bli stopp i filtret. Testade olika lösningar med att till exempel blanda kaffet först i kastrullen och låta sjunka och sen flitrera. Meckit på alla sätt! Fick nästan alltid värma kaffet igen.

Pulverkaffe är otillfredsställande för mig när jag vill ha kaffe, men det är förstås en smaksak.

God kaffelycka!

Kokkaffe är nog inte så dumt, men det förutsätter att resesällskapet tycker detsamma.

Dax att testa min kaffepress i Lexan som jag köpte när Sportsnet hade konkursutförsäljning. Kanske får den följa med i år även om den i fjol blev hemma eftersom jag tyckte att ryggsäcken var nog j*vla tung :)

**redigerat fem minuter efter ovanstående**
Varpå jag tog fram den bara för att konstatera att den del där silen sitter i är trasig och själva behållaren är spräckt. Vad den har varit med om i kökskåpet är en gåta för den var hel när jag fick den och den har aldrig varit ut i skogen. Och jag som trodde att Lexan skulle hålla :-(
[Ändrat av avslutad210712 2006-06-29 kl 19:12]
 
Apropå kaffe har jag precis malt ett kg Zoegas skånerostade bönor till kokkaffe. Ljuva dofter:) Blotta tanken att inte ha med kokkaffe ut på vandringar är ju en abstraktion jag knappt förmår greppa;)

Raskesven
 
Café Lappe

Hittade denna tråd, och kände att jag hade något att tillföra: hittade nämligen ett pulverkaffe som faktiskt var riktigt gott, Espresso New Aroma. Gevalia tror jag det var. Svart glasflaska. Givetvis byter man till någon annan lösning på vandring. Har fortfarande sparade filmburkar, så en tesked mjölkpulver i den blandas med vatten och skakas, häll i kaffet och vips, så har du espresso med mjölk som skummats i burken, en café lappe. Nu skall vi bara komma på hur vi bakar muffins på fjället...
 
Kokkaffe är aldrig fel men sen Ortlibs filterhållare kom in i mitt liv blir det oftast brygg även i skogen. Pulver är ett trist subsitut. Ju längre tur ju viktigare är kaffet.

go tur
 
johankse; sa:
Kokkaffe är aldrig fel men sen Ortlibs filterhållare kom in i mitt liv blir det oftast brygg även i skogen. Pulver är ett trist subsitut. Ju längre tur ju viktigare är kaffet.

go tur

Tala om var jag hittar filterhållaren...snälla ;)...

(Efter en vecka i fjället med portionsförpackat pulverkaffe blir man desperat...)

//J
 
Svima

joru; sa:
johankse; sa:
Kokkaffe är aldrig fel men sen Ortlibs filterhållare kom in i mitt liv blir det oftast brygg även i skogen. Pulver är ett trist subsitut. Ju längre tur ju viktigare är kaffet.

go tur

Tala om var jag hittar filterhållaren...snälla ;)...

(Efter en vecka i fjället med portionsförpackat pulverkaffe blir man desperat...)

//J
Svima, http://ehandel.svima.se/sv/category/118/ovrigt men den kan finnas på fler ställen som säljer Ortlieb

Per
 
Re: Svima

Brune; sa:
joru; sa:
johankse; sa:
Kokkaffe är aldrig fel men sen Ortlibs filterhållare kom in i mitt liv blir det oftast brygg även i skogen. Pulver är ett trist subsitut. Ju längre tur ju viktigare är kaffet.

go tur

Tala om var jag hittar filterhållaren...snälla ;)...

(Efter en vecka i fjället med portionsförpackat pulverkaffe blir man desperat...)

//J
Svima, http://ehandel.svima.se/sv/category/118/ovrigt men den kan finnas på fler ställen som säljer Ortlieb

Per

najs, tack! :)

//J
 
Självklart kokkaffe, särskilt på skogsturer då man gärna kompletterar med torkat renkött, jokkmokkskorv och en rejäl fläskbit.

På turer där vikten är av större vikt så att säga, brukar jag ha kaffepannan med för att koka vatten till den frystorkade maten, och då vill man ju kanske inte att det smakar kaffe om maten, så då blir det snabbkaffe.
 
Tidningen ”Allt om flugfiske” skall ha en artikel om kaffe i fält i kommande nummer 3 den 2:a maj.

- ”...Nyheter på termosfronten... ...rådfrågat experterna på området om hur man får riktigt schysst kaffe i fält...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Betongbarn Brygga kaffe? Friluftsmat 11
avslutmedlemskap0904 Koka inte kaffe Friluftsmat 37
avslutmedlemskap0904 Kaffe kokare Friluftsmat 41
avslutatmedlemskap160620 Kaffe Friluftsmat 62
Dan B Kaffe. Grower's Cup Friluftsmat 25
backeby Aeropress med ut? (kaffe-press) Friluftsmat 11
jacobi72 Självuppvärmande kaffe? Friluftsmat 34
Rufus555 Kaffe Friluftsmat 15
hubbex Kaffe Friluftsmat 14
magbe238 kaffe i det fria? Friluftsmat 2
-Patric- kaffe är gott!! Friluftsmat 23
hendberg Kaffe! Friluftsmat 51

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.