Kängor som ömmar

Hejsan!

Jag har nyligen köpt mina första riktiga vandringskängor; Lundhags Sycro Mid. Provade även några fodrade modeller (Meindl) men föll till slut för skalkängans fördelar.
Jag har varit ute tre kortare rundor på vardera 3-5km. Blötte upp dem med ljummet vatten alla tre gångerna för att gå in dem snabbare.
Problemet är att jag får ganska ont i fötterna. Känslan är samma som jag minns jag fick av mina skridskor när jag var ung. Jag får ont mitt på utsidan av fötterna. Värst blir det om man snörar kängorna hårt. Känner det redan efter 6-700m. Är detta något som är normalt och som förhoppningsvis kan försvinna efter man gått in dem?
Inbillar mig att det kan vara att skon är för smal. Dock är det ju en modell med ganska bred läst. Jag brukar aldrig behöva bredare skor i normala fall. Storleken känner jag annars är väl tilltagen.
Kanske ligger problemet istället med innersulan. Tyder ont i utsidan av foten på för lite hålfotsinlägg? Erfarenheter någon?

Tack på förhand!

/Martin
 
Jag kan få ont i utsidan och insidan av foten utan mina inlägg. Det verkar som om du har rätt allvarliga problem, rekommenderar sådana som är gjorda precis efter dina fötter :)
 
Jag har alltid samma problem när jag t.ex. köper nya gympadojor.
De klämmer och gör ont på precis samma sätt. Jag behöver inte ens gå i dem utan de trycker och klämmer ändå. Efter några dagars användning går man in dem sen passar de perfekt.

Mina Haglöfs har alltid passat bra på mina fötter men jag har kanske haft tur?!

Under förutsättning att inte kängan är helt fel för Dina fötter så är ett tips är att inte knyta för hårt i början utan låt foten få bra blodflöde.
Successivt kan Du snöra hårdare och hårdare tills de sitter perfekt.

Hoppas det löser sig!

/Peter
 
Jag hade också problem med ömhet strax ovanför ena yttre fotknölen i mina Lundhags (nu vet jag i o f s inte om det är exakt där du också känner besvär). Problemet tycktes inte vilja ge med sig men försvann helt då jag skaffade Lundhags formsulor med ordentlig uppbyggnad i hålfoten.

Min helt lekmannamässiga tolkning av problemet och lösningen ser ut så här:
Om stödet i hålfoten är otillräckligt kommer fotens insida att pressas nedåt. Samtidigt pressas utsidan uppåt, mot lädret, med risk för ömhet och skav som följd. När stödet för hålfoten blir bättre och fotens insida sålunda höjs upp, kommer utsidans tryck mot kängans läder att minska.

Kanske mest blaj, men det verkar som om teorin stämde i mitt fall.
 
För det första hoppas jag att det är dina fötter som ömmar annars har du problem........
Hård snörning är nog sammanfattningen. Hur många par strumpor sockar du bär framgår inte.
Minimum två par per fot är rekomndabelt.
Sluta blöt ner kängorna och snöra lagom hårt. Inläggssula brukar räta upp foten kolla först på löplabbet vlken vinkel du skall ha, det kan göra en görstor skillnad.
Go tur.....
 
Mina Synchro har jag inte blött ner utan de funkar bra ändå. Snöra inte så hårt är mitt tips, jag har på gränsen till löst snörat om jag inte vet att jag ska mycket upp och ner i brant terräng.
 
Tack för alla svar!

Jag kör med två strumpor; en tunn ull-liner och en tjock ull-socka (Smartwool heavy).

Jag har kollat vidare själv och det pekar mer åt otillräckligt stöd i hålfoten. Jämförde med andra skor o kängor jag trivs bra med. Syncron kommer iofs med sula med visst hålfotsstöd (undrar om Lundhags har flera olika), men inte lika mycket som mina övriga. Generellt är mina andra skor smalare över mittenpartiet så att hålfotsstödet kommer längre in.

Jag ska ner till löplabbet o rådfråga dem. De lär ha bra sulor. Annars har jag läst mycket gott om superfeet.

Ska inte blöta ner kängorna något mer och inte snöra överdrivet hårt :)

Återkommer när jag kollat på sulor!
 
Skaffade ett par gröna superfeet idag.
Klart bättre stöd i hålfoten och kängan känns bekvämare. Får fortfarande känningar i utsidan av foten, dock mindre än förrut. Tror sulan hjälper en del, plus att kängorna börjar bli ingångna.

Ska fortsätta gå en timme om dagen o hoppas de blir perfekta till slut!
 
Håller med tidigare tips om att inte snöra så hårt. Jag tror att Syncromodellen sitter bra ändå:)
Jag har ett liknande problem, jag domnar i tårna i nya skor. Spelar ingen roll om det är sandaler, löparskor, kängor eller kostymskor. Är dom nya så domnar tårna bort.

//PW
 
Skaffade ett par gröna superfeet idag.
Klart bättre stöd i hålfoten och kängan känns bekvämare. Får fortfarande känningar i utsidan av foten, dock mindre än förrut. Tror sulan hjälper en del, plus att kängorna börjar bli ingångna.

Ska fortsätta gå en timme om dagen o hoppas de blir perfekta till slut!

Hur gick det för dig tillslut Martin? Jag misstänker att jag har liknande problem med mina kängor. Har du nån takeaway?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gurkdjur Nya kängor samt fråga om vildmarksbyxor Kläder 5
Tobbe C smörja kängor med smör?! Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
nisseni Badade med mina nya kängor Kläder 2
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Aasenheim Kängor för vandring på sommaren Kläder 7
Tapio_ut Går det att laga gummidelar på kängor? Kläder 7
RE86 Kängor safari/allround Kläder 4
Brune Sätila kängor Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.