Kängor, Magnum/Starforce

Jag har hittat flera lätta och ej så varma kängor vid namn; Magnum samt Starforce.
Är det bra produkter?
Jag har även undersökt Lundhag och Meindl, men jag tycker de är för dyra och för tunga.
Och framför allt alldeles för varma på sommarhalvåret.
Mvh.
Olsson

Suck.... skall vi ta det här ett varv till! Magnum, Meindl och Lundhags (liksom de flesta andra tillverkare) gör många olika modeller. Även om just Lundhags har nischat sig mot cellgummikängor. Meindl har säkert att 100-tal modeller, jag har visserligen inte provat mig igenom hela deras sortiment, men jag har svårt att tro att alla dessa modeller är tunga och varma?
Vad man sedan skall ha för modell av kängor beror på vad man skall använda dem till. De som passar bra i svenska blöta sommarfjäll, passar inte lika bra på asfalt eller i öken eller i djungel eller för den delen i extrem kyla.
Förövrigt använder Magnum sympatex membran i sina högre vattentäta modeller (tex MAGNUM Superforce 8), inget fel på sympatex men det är inte svalare än tex gore tex.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Äger ett par Magnum

De magnumkängor jag har på fötterna vid arbete är (om jag inte har tappet minnet, vilket skulle kunna inträffa någon gång) just Magnus superforce8
( frågan är ju vilken TV-producent som är förbannad för att en känga snott namnet från den nya realistiska-med-snygga-vältränade-solbrända-superpoliser-som-kan-sparka-in-dörrar-och-skjuta-på-allt-som-rör-sig-utan-att-någon-höjer-ett-ögonbryn-serie)
är faktiskt en bra och varm känga.

Har använt den dels under vinterhalvåret ute i en fiskvagn och nu som väktare, tycker den fungerar bra i alla lägen.
Den börjar bli lite för varm nu när sommaren närmar sig men annars så har den som sagt fungerat bra.

Re: Äger ett par Magnum

bash; sa:
Har använt den dels under vinterhalvåret ute i en fiskvagn och nu som väktare, tycker den fungerar bra i alla lägen.
Den börjar bli lite för varm nu när sommaren närmar sig men annars så har den som sagt fungerat bra.

Alltså ett utmärkt exempel på en känga som fungerar för sitt tilltänkta användningsområde. Jag har visserligen inte sett modellen, men om den passar bra för väktarjobb=mycket asfalttramp, så är förmodligen sulan rimligt mjuk? På motsvarnade sätt så passar inte en alpin känga till väktarjobb! Varje sko på sin rätta plats.

Starforse suger

Du kan glömma starforce kängan om du ska ut i naturen. Den är helt värdelös. Mitt första par Starforce kängor höll i ca 15 minuter sen lossnade snörningsöljetterna. Jag skickade tillbaka dem fick ett par nya. Använde dem till och från i ca 3 månader till en söm sprak och membran fodringen sprack med resultatet att minsta lilla vattenpöl gör kängan till en vandrande fotbad. Nu har jag köpt ett par Gamont Trophy, som håller vad dom lovar. Sköna torra och framföralt stabila kängor som fungerar i svenska fjällen.

//Micke

Re: Re: Äger ett par Magnum

KLAGER; sa:
Alltså ett utmärkt exempel på en känga som fungerar för sitt tilltänkta användningsområde. Jag har visserligen inte sett modellen, men om den passar bra för väktarjobb=mycket asfalttramp, så är förmodligen sulan rimligt mjuk? På motsvarnade sätt så passar inte en alpin känga till väktarjobb! Varje sko på sin rätta plats.

Den har som sagt en mjuk "profil".
Sulan är mjuk och anpassad? för just väktare/polis, med andra ord mycket promenerande på stumt underlag.
I reklamen så är det ju även en känga som används av olika förband hit och dit men vad de skulle ha för användning av en känga som inte är vridstyv ( den är med andra ord mjuk i skaftet, något som gör att bl.a. stukningar kan förekomma, även sulan är relativt mjuk vilket gör att den känner av ojämnheter som sten stora rötter vilket då även den stackars foten lär märka.

Men den kan ju passa för vandring, det är ju lite upp till och än och var man ska vandra.

Jag använder mig av Meindel Island Pro och/eller Lundhags Scandinavia när jag är ute och vandrar

Magnum gör kängor för just väktare, poliser etc. och är alltsà inte ett perfekt val om man vill ha ett par bra kángor för berg/vandring. Vill man dáremot ha en känga till stadsbruk/fritid funkar den säkert bra.

Pris- och kvalitetsmässigt tillhör de inte det högre segmentet, utan är snarare en "mass-produkt", dvs gjorda i storma mängder i Vietnam samt med material av mindre hög kvalitet och "livstid".

Fördelen är att de är billiga. De sáljs ocksâ i stora mángder runt om i världen.

Samma företag gör ocksà typ vandringskängor i samma typ av segment, men heter dà HiTec. (Min dotter har ett par!)

Slutligen,är inte Magnum och Starforce samma tillverkare? Jag tror det men är osäker..

Mvh / Mats

[Ändrat av malindo 2003-04-17 kl 11:16]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips