Kängor, Magnum/Starforce

Jag har hittat flera lätta och ej så varma kängor vid namn; Magnum samt Starforce.
Är det bra produkter?
Jag har även undersökt Lundhag och Meindl, men jag tycker de är för dyra och för tunga.
Och framför allt alldeles för varma på sommarhalvåret.
Mvh.
Olsson
 
Suck.... skall vi ta det här ett varv till! Magnum, Meindl och Lundhags (liksom de flesta andra tillverkare) gör många olika modeller. Även om just Lundhags har nischat sig mot cellgummikängor. Meindl har säkert att 100-tal modeller, jag har visserligen inte provat mig igenom hela deras sortiment, men jag har svårt att tro att alla dessa modeller är tunga och varma?
Vad man sedan skall ha för modell av kängor beror på vad man skall använda dem till. De som passar bra i svenska blöta sommarfjäll, passar inte lika bra på asfalt eller i öken eller i djungel eller för den delen i extrem kyla.
Förövrigt använder Magnum sympatex membran i sina högre vattentäta modeller (tex MAGNUM Superforce 8), inget fel på sympatex men det är inte svalare än tex gore tex.
 
Äger ett par Magnum

De magnumkängor jag har på fötterna vid arbete är (om jag inte har tappet minnet, vilket skulle kunna inträffa någon gång) just Magnus superforce8
( frågan är ju vilken TV-producent som är förbannad för att en känga snott namnet från den nya realistiska-med-snygga-vältränade-solbrända-superpoliser-som-kan-sparka-in-dörrar-och-skjuta-på-allt-som-rör-sig-utan-att-någon-höjer-ett-ögonbryn-serie)
är faktiskt en bra och varm känga.

Har använt den dels under vinterhalvåret ute i en fiskvagn och nu som väktare, tycker den fungerar bra i alla lägen.
Den börjar bli lite för varm nu när sommaren närmar sig men annars så har den som sagt fungerat bra.
 
Re: Äger ett par Magnum

bash; sa:
Har använt den dels under vinterhalvåret ute i en fiskvagn och nu som väktare, tycker den fungerar bra i alla lägen.
Den börjar bli lite för varm nu när sommaren närmar sig men annars så har den som sagt fungerat bra.

Alltså ett utmärkt exempel på en känga som fungerar för sitt tilltänkta användningsområde. Jag har visserligen inte sett modellen, men om den passar bra för väktarjobb=mycket asfalttramp, så är förmodligen sulan rimligt mjuk? På motsvarnade sätt så passar inte en alpin känga till väktarjobb! Varje sko på sin rätta plats.
 
Starforse suger

Du kan glömma starforce kängan om du ska ut i naturen. Den är helt värdelös. Mitt första par Starforce kängor höll i ca 15 minuter sen lossnade snörningsöljetterna. Jag skickade tillbaka dem fick ett par nya. Använde dem till och från i ca 3 månader till en söm sprak och membran fodringen sprack med resultatet att minsta lilla vattenpöl gör kängan till en vandrande fotbad. Nu har jag köpt ett par Gamont Trophy, som håller vad dom lovar. Sköna torra och framföralt stabila kängor som fungerar i svenska fjällen.

//Micke
 
Re: Re: Äger ett par Magnum

KLAGER; sa:
Alltså ett utmärkt exempel på en känga som fungerar för sitt tilltänkta användningsområde. Jag har visserligen inte sett modellen, men om den passar bra för väktarjobb=mycket asfalttramp, så är förmodligen sulan rimligt mjuk? På motsvarnade sätt så passar inte en alpin känga till väktarjobb! Varje sko på sin rätta plats.

Den har som sagt en mjuk "profil".
Sulan är mjuk och anpassad? för just väktare/polis, med andra ord mycket promenerande på stumt underlag.
I reklamen så är det ju även en känga som används av olika förband hit och dit men vad de skulle ha för användning av en känga som inte är vridstyv ( den är med andra ord mjuk i skaftet, något som gör att bl.a. stukningar kan förekomma, även sulan är relativt mjuk vilket gör att den känner av ojämnheter som sten stora rötter vilket då även den stackars foten lär märka.

Men den kan ju passa för vandring, det är ju lite upp till och än och var man ska vandra.

Jag använder mig av Meindel Island Pro och/eller Lundhags Scandinavia när jag är ute och vandrar
 
Magnum gör kängor för just väktare, poliser etc. och är alltsà inte ett perfekt val om man vill ha ett par bra kángor för berg/vandring. Vill man dáremot ha en känga till stadsbruk/fritid funkar den säkert bra.

Pris- och kvalitetsmässigt tillhör de inte det högre segmentet, utan är snarare en "mass-produkt", dvs gjorda i storma mängder i Vietnam samt med material av mindre hög kvalitet och "livstid".

Fördelen är att de är billiga. De sáljs ocksâ i stora mángder runt om i världen.

Samma företag gör ocksà typ vandringskängor i samma typ av segment, men heter dà HiTec. (Min dotter har ett par!)


Slutligen,är inte Magnum och Starforce samma tillverkare? Jag tror det men är osäker..


Mvh / Mats

[Ändrat av malindo 2003-04-17 kl 11:16]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gurkdjur Nya kängor samt fråga om vildmarksbyxor Kläder 5
Tobbe C smörja kängor med smör?! Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
nisseni Badade med mina nya kängor Kläder 2
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Aasenheim Kängor för vandring på sommaren Kläder 7
Tapio_ut Går det att laga gummidelar på kängor? Kläder 7
RE86 Kängor safari/allround Kläder 4
Brune Sätila kängor Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.