Kängor eller trailskor?

Jag hade mina vanliga låga flera år, inte så många fjällturer, men ett par stycken iaf. Slängde de efter kanske 5 år, då de inte höll vattnet ute längre.

Sealskinz däremot är jag inte så imponerad av. Känns som man lika gärna kan ta plastpåsar, för man blir lika blöt av svett.
Beror väl på hur många mil dom får smaka, dessa blev det nog runt 40mil i sen i april, varav rätt många oledat i jävlig terräng. Så jag har väl inte varit snäll med dom.

Hehe självklart är man blöt ändå, fast innifrån, dom höll mig ändå bekvämt varm, dom är ju rätt tjocka.
Plastpåsar tror jag funkar rätt kass.
 
Helt klart! Jag gjorde ett försök och körde salomon x-ultra 4 mid gore-tex i sommar, gick helt okej, kompletterade med sealskinz strumpor när det var kallt och Hans härjade.
MEN dom är ju sopslut nu, helt uppnötta.
SÅ dom där 5 tusen för kängor känns plötsligt väldigt billigt kontra att nöta slut på ett par per år a 2000kr
Jag gick i trailrunners ( under sommarhalvåren ) i några års tid och det ENDA skälet till att jag slutade med det och gick tillbaka till läderkängor var just den mycket begränsade livslängden på trailskor. Jag går långt på en sommar och mycket ofta i obanad terräng och det var svårt att få trailrunners att hålla EN hel säsong. T. ex. gjorde jag en vandring på ca 25 mil i trailrunners vilket räckte för att slita upp det skoparet.
 
Jag har alltid gått i höga kängor ( Lundhags) men funderar på att testa skor istället. Jag går gärna i löparskor en helgtur i hyfsat säkert väder och säkert torra förhållanden, men i fjällen är en annan sak. Det som tidigare avhållit mig är utsikten att behöva gå två veckor med blöta fötter. Jag tänker att vattentäta sockar löser det problemet. När man går med packning känns det dock som lite mer stöd för fotleden skulle vara trevligt. Det finns ju ett slags fotledsskydd som t.ex. vissa orienterare använder. Någon som testat? Skulle det kunna fungera?
 
Jag gick i trailrunners ( under sommarhalvåren ) i några års tid och det ENDA skälet till att jag slutade med det och gick tillbaka till läderkängor var just den mycket begränsade livslängden på trailskor. Jag går långt på en sommar och mycket ofta i obanad terräng och det var svårt att få trailrunners att hålla EN hel säsong. T. ex. gjorde jag en vandring på ca 25 mil i trailrunners vilket räckte för att slita upp det skoparet.
Ja det känns nästan slösaktigt att "vaska" bra skor på att vandra sönder dom så fort, trailskor jag sprungit i har hållt åtminstone 3 säsonger.

Men men, upplevde inte några halleluja fördelar med lättare skor heller, efter en 10h dag var jag precis lika trött, inte hade jag gått fortare eller längre heller.
Om något så hade jag markant mer ont i fötterna i slutet på dagarna då sulorna är mycket mjukare. Jo! Det bästa med småskor! Dom går så fort att knyta 😂
 
Kul läsning och så många åsikter.
Det som fungerar fungerar, det som inte fungerar, fungerar inte. Det hjälper inte försöka övertyga någon som inte vill bli övertygad. Go tur allihopa!
 
Jag har alltid gått i höga kängor ( Lundhags) men funderar på att testa skor istället. Jag går gärna i löparskor en helgtur i hyfsat säkert väder och säkert torra förhållanden, men i fjällen är en annan sak. Det som tidigare avhållit mig är utsikten att behöva gå två veckor med blöta fötter. Jag tänker att vattentäta sockar löser det problemet. När man går med packning känns det dock som lite mer stöd för fotleden skulle vara trevligt. Det finns ju ett slags fotledsskydd som t.ex. vissa orienterare använder. Någon som testat? Skulle det kunna fungera?
Prova lite och se hur det känns, med packning på men nära hem om det skulle behövas. Det är inte säkert att du har svaga fotleder bara för att du är van att gå i kängor, men det märker du om du provar. Skulle det visa sig att fotlederna är lite klena så gör balansövningar. Det har man nytta av oavsett om man ska ut med hunden eller vandra i fjällen.
 
Kängor föredrar jag, med stöd för vristen. Kängor har ofta bra sula så att man inte känner stenarna man trampar på. Om de är halvhöga, behöver absolut inte vara höga, så har man bra stöd om man skulle trampa snett. Framförallt så funkar kängorna superbra om jag har en ryggsäck som väger en del. Jag blir stadig som en klippa mot marken. Risken att stuka foten är ganska liten pga kängan.

Jag märer att det är ett "stort intresse" för lättvikt och att man kanske inte alltid har med alla aspekter i valet mellan lätt och något tyngre. Det tyngre kan vara bättre. Jag säger inte att det alltid är det. Det viktigaste för mig är att jag får den funktion jag har tänkt mig. Är prylen dessutom lätt är det bra. Då kanske det är plånboken som avgör vad jag köper.
Jag håller med dig. Har testat lite med lättare skor, typ Topo Athletic mid och visst var de sköna men hållbarheten är usel och då höll de mycket längre än de populära Altras. Jag går tillbaks till en mera ombonat mid känga i läder och gärna fodrat i läder för bättre fotklimat. Det svåra är att hitta lättare med en bred fotbox. Läder och Goretex funkar mycket bättre ihop (inte blött) än Mesh skor med Goretex som blir lätt blöta. Ja, de kommer att väga mer men mina problemfötter trivs bättre i mid läderkängor.
 
Prova lite och se hur det känns, med packning på men nära hem om det skulle behövas. Det är inte säkert att du har svaga fotleder bara för att du är van att gå i kängor, men det märker du om du provar. Skulle det visa sig att fotlederna är lite klena så gör balansövningar. Det har man nytta av oavsett om man ska ut med hunden eller vandra i fjällen.
Problemet är att "hemma" d.v.s. kortare tur på låglandsled eller liknande med lättare packning har jag inga problem att gå i gympaskor. Det jag tänker på hur det är efter en vecka, i slutet av dagen på stenskravel typ. Jag har en gång varit med om att när jag tog av mig kängorna väl tillbaka i civilisationen så bar inte längre fotlederna och jag fick gå och hänga på min man ( på väg TILL krogen alltså :) ).
Låga kängor känns för mig som den sämsta av två världar, fortfarande ganska tungt men man måste ta av kängorna vid redan ganska små vattendrag. Jag tycker det är en himla lyx att bara kunna kliva på i kängorna. På en tur för några år sedan mötte vi ett sällskap som berättade om fyra ställen de tagit av sig kängorna medan vi när vi passerade bara klafsade på vilket säkert sparade oss närmare en timme totalt. Det var inga svåra vad, men en decimeter vatten börjar ju bli problematiskt för låga kängor. Vid "riktiga" vad har jag ofta remmat fast regnbyxorna i kängorna och det vet jag inte om det skulle fungera med låga kängor.
 
Problemet är att "hemma" d.v.s. kortare tur på låglandsled eller liknande med lättare packning har jag inga problem att gå i gympaskor. Det jag tänker på hur det är efter en vecka, i slutet av dagen på stenskravel typ. Jag har en gång varit med om att när jag tog av mig kängorna väl tillbaka i civilisationen så bar inte längre fotlederna och jag fick gå och hänga på min man ( på väg TILL krogen alltså :) ).
Låga kängor känns för mig som den sämsta av två världar, fortfarande ganska tungt men man måste ta av kängorna vid redan ganska små vattendrag. Jag tycker det är en himla lyx att bara kunna kliva på i kängorna. På en tur för några år sedan mötte vi ett sällskap som berättade om fyra ställen de tagit av sig kängorna medan vi när vi passerade bara klafsade på vilket säkert sparade oss närmare en timme totalt. Det var inga svåra vad, men en decimeter vatten börjar ju bli problematiskt för låga kängor. Vid "riktiga" vad har jag ofta remmat fast regnbyxorna i kängorna och det vet jag inte om det skulle fungera med låga kängor.
Ja, har man bråttom så är höga kängor att föredra.
Men gissar att tiden inte är det viktigaste för de flesta.
 
Jag gick i trailrunners ( under sommarhalvåren ) i några års tid och det ENDA skälet till att jag slutade med det och gick tillbaka till läderkängor var just den mycket begränsade livslängden på trailskor. Jag går långt på en sommar och mycket ofta i obanad terräng och det var svårt att få trailrunners att hålla EN hel säsong. T. ex. gjorde jag en vandring på ca 25 mil i trailrunners vilket räckte för att slita upp det skoparet.
Jag går i lätta skor vid fjällturer men jag håller helt med, livslängden på skorna blir riktigt kort i terräng som sliter hårt många timmar varje dag. Jag har på de skor jag går i gjort vissa förstärkningar över t ex tåboxen och sulan har visat sig vara slitstarkare än jag trodde (jag går nu i ett par skor från Icebug med RB9X-gummi). Men vid turer hemma så blir det skor av olika typer, stövlar och kängor. Visst är skorna väldigt bekväma men det är marginellt när det inte handlar om 8-10 timmars vandring i flera dagar. Och då jag varierar hemma så håller skorna längre. Terrängen är även snäll så i hemmanaturen. Vid arbete i skogen eller kortare turer nu under hösten så är blir det gärna kängor eller stövlar. Smidigt att bara trampa på och några vad stöter jag inte på i Smålandsskogarna:).
 
Jag tycker det är intressant att höra era erfarenheter av olika slags skor ute på fältet. Själv har jag också tröttnat på trailskorna även om de är sköna och smidiga med de har kort livslängd och kostar mycket pengar i längden totalt.

Nu har jag skaffat ett par lätta syntetiska kängor med bitvis läder och har goretex-membran. Jag har använt dem på varje dagstur på sistone. Igår gick jag en rutt med varierande terräng och jag tyckte det var avkopplande att gå i dem och inte behöva tänka på väta, lerig mark eller hur jag ska trampa för att undvika bli blöt om fötterna. Kängorna kommer att hålla i flera säsonger jämfört med trailskorna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Östregård Finns faan inga kängor nu.. Corona? Allmänt om friluftsliv 3
Siol Köpa kängor, men står att dom bara är för korta turer? Allmänt om friluftsliv 4
krille d rea på lundhags kängor Allmänt om friluftsliv 0
JohanLe Vilka kängor? Allmänt om friluftsliv 48
frycke Klättermusen Alv eller Arc’teryx Atom AR? Allmänt om friluftsliv 4
holetaker Fluga eller inte? Allmänt om friluftsliv 0
Kimkim Friluftstips som varken kostar eller väger Allmänt om friluftsliv 24
Anders Hermansson Trangia: sprit, diesel eller gas? Allmänt om friluftsliv 28
Göran_ Tälta i Västra götaland, Bohuslän eller Dalsland. Allmänt om friluftsliv 0
Mulle2 Hundar, i eller utanför tältet? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
outdoor80 skaljacka eller regnplagg mot ihållande regn Allmänt om friluftsliv 15
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
oldtimer Kartor eller register med vägstandard angiven? Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Bo i Dalarna, Ångermanland eller Jämtland? Allmänt om friluftsliv 53
seasteel Vad ger bäst effekt? Egen viktminskning eller minskad packvikt? Allmänt om friluftsliv 22
Jones Guideutbildning eller liknande på Nya Zeeland? Allmänt om friluftsliv 4
Jojosurf Lätt nylonväv eller likadant? Allmänt om friluftsliv 4
Vrba87 Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Allmänt om friluftsliv 4
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Jojosurf Osprey Xenith 75 eller Lundhags V12 75 Allmänt om friluftsliv 3
FilipAnell_pv Fjällräven vidda pro eller fjällräven keb byxan Allmänt om friluftsliv 7
Alex00 Kajka, Bra eller dålig? Allmänt om friluftsliv 6
Mullemek Bra vagn eller kärra för vandring på väg Allmänt om friluftsliv 11
Lajjan Julas eller Biltemas gaskök?? Allmänt om friluftsliv 9
EricT Kängköp: Lundhags Syncro mid eller Meindels MFS Active Allmänt om friluftsliv 22
rockyduderino Jämtlandsfjällen eller Saltoluokta/Kvikkjokk Allmänt om friluftsliv 13
solvindhav Torrdräkt hel eller delad Allmänt om friluftsliv 7
AmandaSundin Outdoor and adventure management Åre eller liknande utbildning? Allmänt om friluftsliv 9
78395 Sovsäcken....nr 1 eller 2 ? Allmänt om friluftsliv 32
oscar.nystromer 65/35 eller skaljacka? Allmänt om friluftsliv 5
Argusgranskare Reselakan eller vanliga lakan? Allmänt om friluftsliv 7
Teknikern Att tappa bort eller inte tappa bort,,,,,,,,,, Allmänt om friluftsliv 37
hannulan Skavsår - compeed eller inte Allmänt om friluftsliv 7
V. Väderhatt Hård hud & valkar: Bra eller dåligt mot skavsår? Allmänt om friluftsliv 17
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
fredrik.markussen Patagonia stretch acent eller m10 Allmänt om friluftsliv 0
lenlil Forum, blogg eller gästbok för att få in synpunkter på vandringsleder? Allmänt om friluftsliv 1
bastuper Sommarhus på annan ort eller land Allmänt om friluftsliv 11
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Anders Oak Motvind eller medvind först? Allmänt om friluftsliv 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.