Kängor eller trailskor?

(...) Det enda problemet jag ser med låga skor är att vristen inte alls er skyddad om man skulle råka halka eller ramla i stenig terräng.
Man behöver inte halka eller ramla för att ha nytta av lite skydd kring fotknölarna :p
Jag använder lätta mid-approachskor i riktigt alpin terräng, de väger inte mer än många trailskor och går bättre ihop med stegjärn.

Jag hade gärna använda minimalistiska skor i fjällen, men slutsatsen efter ala försök är att jag är alldeles för frusen för det. Nu har jag gett upp och fortsätter med mina lätta ofodrade Lundhagskängor, för på långtur med tält i fjällen hinner inget annat torka över natten.

Förespråkare för "våta fötter"-vandring framhåller gärna hur enkelt det är att bara traska rakt igenom ett vad, men det gör jag faktiskt oftast i Lundhagskängor + regnbyxor; bara att dra åt en spännrem runt skaftet. I svårare fall tar jag av/ut strumpor och innersulor. Kommer det vatten i kängorna är det bara att hälla ut, i med torra sulor, på med torra strumpor och gå vidare.
 
Fallskärmshoppare lär ha kängor för att inte bryta fotlederna vid landningen. Vid gång i blötsnö och liknande är kängor och/eller ändamålsenliga damasker ovanpå skorna rätt funktionellt. Kängskaft hindrar bös att tränga ned i skor eller strumpor.

Vad som passar den enskildes fötter ben och kropp är väldigt individuellt. För och nackdelar med alla val.

Jag väljer enkla lundhagskängor vid tältvandring i Lapplandsfjäll. Det jag är mest rädd för är skavsår som jag har lätt att få om huden är blöt. Jag behöver inte styva kängor runt fotlederna däremot gillar jag skaft enligt ovan samt vid vad.
En nackdel med skaft är att det kan bli väl varmt om fötterna och svettas jag mycket kan det leda till blöt hud och skavsår. På sommarhalvåret vill jag inte ha goretex och liknande membran det blir för varmt och svettigt dessutom luktar det illa. Vid skid och skridsoåkning däremot har jag i stort bra erfarenheter av goretexmembran i läderpjäxor.

Det har funkat med lundhagskängor och tidigare hade jag graningekängor. Har man glada fötter löser sig det mesta.

Thure
 
Jag tror som Thure. Det är väldigt individuellt.
Själv har jag valt bort kängorna mot trailskor de senaste 4-5 åren. Jag upplever det helt enkelt som bekvämare på många sätt. Det extra stöd som kängor anses ge tycker jag bara hämmar rörelsen i fotleden och jag känner mig stelopererad. Skillnaden tycker jag är extra stor när man ska passera steniga fält. Med trailskor kan jag trippa på stenarna men med kängor känns det som osäker balansgång.

Blöt om fötterna blir man givetvis ofta i trailskor och det plågas man säkert olika mycket av. Efter ett vad känner jag mig kall (ofta en skön känsla om man i övrigt känner sig varm) i en minut. Den blöta känslan försvinner på några minuter då min egen värme börjar driva ut fukten.
Jag är antagligen utrustad med konstiga fötter för jag lyckas aldrig dra på mig skavsår.

För mig går skor med GoreTex-skor bort. Jag tycker de har varit irriterande svåra att få torra. Blöt blir man ju oavsett i skon eftersom det är ett stort hål där man stoppar in foten. Då föredrar jag tunna slitstarka meshtyg som binder minimalt med vatten och torkar snabbt.
 
Många som inte håller med dig som bland annat denna tråden visar. Förstår nu inte heller vilka skor du faktiskt pratar om. En riktigt lätt terrängsko blir knappast blöttare eller kallare än en lite rejälare terrängsko (som jag tror många använder sig av). Är det skor typ VJ Irock, inova8 212 och din Salming du inte tror på eller typ Hoka sina terrängskor?

Hur kallt och blött det blir beror självklart på var och när man går. Jag har gått en tur där jag var en del i 10-20 cm nysnö med Irock och tynna strumpor. Det var inget att rekomendera men vanligtsvis går det bra.
Alltså jag springer i terräng cirka 50 km på de flesta loppen och det är en helt annan belastning på fötterna än vandring med packning. Jag har inget som helst behov av att ta mig fram snabbt när vandrar det som folk kallar för trailskor idag är oftast det som förut hette Approach skor det vill säga nån slags mjukisvariant av vandringskänga kombinerat med gympadoja och det är det sent en striktskilt från skor som man faktiskt använder vid terränglöpning
 
Alltså jag springer i terräng cirka 50 km på de flesta loppen och det är en helt annan belastning på fötterna än vandring med packning. Jag har inget som helst behov av att ta mig fram snabbt när vandrar det som folk kallar för trailskor idag är oftast det som förut hette Approach skor det vill säga nån slags mjukisvariant av vandringskänga kombinerat med gympadoja och det är det sent en striktskilt från skor som man faktiskt använder vid terränglöpning
Och det jag har försökt säga är att jag och en hel del andra faktiskt går fjällturer i skor som du och andra använder för terränglöpning. T.ex VJ Irock, inov8 212, lätta innova och salomonskor etc och lite mer uppbyggda skor som VJ MAXx, VJ extreme är ännu mer vanligt. Detta är inga mjukisvarianter av vandringskängor utan i första hand löparskor och de lättaste har inte speciellt mycket dämpning.

Ja, det är säkert en bra ide att specifisera vilken typ av trail skor folk menar då det är rätt stor skillnad på det som tidigare var rena terrängskor och de väldigt mycket mer uppbygda terrängskorna som är vanligt idag. Approach skor tycker jag är ännu ett steg upp.
 
Kängor föredrar jag, med stöd för vristen. Kängor har ofta bra sula så att man inte känner stenarna man trampar på. Om de är halvhöga, behöver absolut inte vara höga, så har man bra stöd om man skulle trampa snett. Framförallt så funkar kängorna superbra om jag har en ryggsäck som väger en del. Jag blir stadig som en klippa mot marken. Risken att stuka foten är ganska liten pga kängan.

Jag märer att det är ett "stort intresse" för lättvikt och att man kanske inte alltid har med alla aspekter i valet mellan lätt och något tyngre. Det tyngre kan vara bättre. Jag säger inte att det alltid är det. Det viktigaste för mig är att jag får den funktion jag har tänkt mig. Är prylen dessutom lätt är det bra. Då kanske det är plånboken som avgör vad jag köper.
 
Tänk så olika det kan vara. Jag är betydligt stadigare och säkrare på foten i lätta, tajta skor med mjuka, tunna sulor utan uppbyggnad, "drop" eller dämpning, än tvärtom. Jag får bättre "markkontakt" och balans, proprioceptionen kickar igång, och skulle jag ändå trampa lite snett, så blir vridmomentet så mycket mindre än med en hög och styv sula.
Men detta är en gammal diskussion... och våra fötter och kroppar är som sagt alla olika.
 
Senast ändrad:
Alla tycker olika om skor.
Fördelen med kängor är skydd.
Har man slagit i fotknölen, så vet man:)

Helt klart! Jag gjorde ett försök och körde salomon x-ultra 4 mid gore-tex i sommar, gick helt okej, kompletterade med sealskinz strumpor när det var kallt och Hans härjade.
MEN dom är ju sopslut nu, helt uppnötta.
SÅ dom där 5 tusen för kängor känns plötsligt väldigt billigt kontra att nöta slut på ett par per år a 2000kr
 
Hej!
Bor sedan några år tillbaka på en fjällsida och går och springer många timmar i veckan året runt (snöskor på vintern) ovan trädgränsen, oftast med minimal säkerhetspackning och tycker att den gamla devisen "kläder efter väder" är något som slår det mesta! Jag har inte gått i gummistövlar på många år men i år är de välslitna efter allt regnande. Trailskor förstås alltid när man springer men även att vandra i när det är sommar och varmt. Nu skulle det aldrig falla mig att vandra i dem, frostnätter men inte frusen mark gör det hela blött och sk*tkallt knappt man klarar sig i gummistövlar med raggsockor... rejäla kängor är helt enkelt bra här och nu!
Blir förstås nån längre tur emellanåt med packning och desto mer packning eller tuffare led upp/ner så klarar jag mina knä och fotleder bättre med kängor.
Tror alltså inte att ett par universiella skodon är bäst på allt oavsett typ av vandring eller vandringssäsong
 
I think like Thure. It is very individual.
Personally, I have opted out of boots over trail shoes for the past 4-5 years. I simply find it more convenient in many ways. I think the extra support that boots are supposed to give just inhibits the movement of the ankle and I feel like I've had stiletto surgery. I think the difference is especially big when you have to pass stony fields. With trail shoes I can trip on the stones, but with boots it feels like an uncertain balance.

Of course, you often get your feet wet in trail shoes, and that certainly hurts you a lot. After a bet, I feel cold (often a nice feeling if you otherwise feel warm) for a minute. The wet feeling disappears in a few minutes as my own heat begins to drive out the moisture.
I must be endowed with strange feet because I never manage to get chafing.

For me, shoes with GoreTex shoes go away. I think they have been annoyingly difficult to get dry. Regardless, you get wet in the shoe because there is a big hole where you put your foot. Then I prefer thin, durable mesh fabrics that bind minimal water and dry quickly.
I do not think you have strange feet. Your post describes my experience perfectly. One thing I do is to wash and dry my feet every day and then rub them with a salve (thick, non water soluble ointment). It feels wonderful, provides lubrication to prevent blisters and helps keep water out of you skin.
 
Helt klart! Jag gjorde ett försök och körde salomon x-ultra 4 mid gore-tex i sommar, gick helt okej, kompletterade med sealskinz strumpor när det var kallt och Hans härjade.
MEN dom är ju sopslut nu, helt uppnötta.
SÅ dom där 5 tusen för kängor känns plötsligt väldigt billigt kontra att nöta slut på ett par per år a 2000kr
Jag hade mina vanliga låga flera år, inte så många fjällturer, men ett par stycken iaf. Slängde de efter kanske 5 år, då de inte höll vattnet ute längre.

Sealskinz däremot är jag inte så imponerad av. Känns som man lika gärna kan ta plastpåsar, för man blir lika blöt av svett.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Östregård Finns faan inga kängor nu.. Corona? Allmänt om friluftsliv 3
Siol Köpa kängor, men står att dom bara är för korta turer? Allmänt om friluftsliv 4
krille d rea på lundhags kängor Allmänt om friluftsliv 0
JohanLe Vilka kängor? Allmänt om friluftsliv 48
frycke Klättermusen Alv eller Arc’teryx Atom AR? Allmänt om friluftsliv 4
holetaker Fluga eller inte? Allmänt om friluftsliv 0
Kimkim Friluftstips som varken kostar eller väger Allmänt om friluftsliv 24
Anders Hermansson Trangia: sprit, diesel eller gas? Allmänt om friluftsliv 28
Göran_ Tälta i Västra götaland, Bohuslän eller Dalsland. Allmänt om friluftsliv 0
Mulle2 Hundar, i eller utanför tältet? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
outdoor80 skaljacka eller regnplagg mot ihållande regn Allmänt om friluftsliv 15
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
oldtimer Kartor eller register med vägstandard angiven? Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Bo i Dalarna, Ångermanland eller Jämtland? Allmänt om friluftsliv 53
seasteel Vad ger bäst effekt? Egen viktminskning eller minskad packvikt? Allmänt om friluftsliv 22
Jones Guideutbildning eller liknande på Nya Zeeland? Allmänt om friluftsliv 4
Jojosurf Lätt nylonväv eller likadant? Allmänt om friluftsliv 4
Vrba87 Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Allmänt om friluftsliv 4
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Jojosurf Osprey Xenith 75 eller Lundhags V12 75 Allmänt om friluftsliv 3
FilipAnell_pv Fjällräven vidda pro eller fjällräven keb byxan Allmänt om friluftsliv 7
Alex00 Kajka, Bra eller dålig? Allmänt om friluftsliv 6
Mullemek Bra vagn eller kärra för vandring på väg Allmänt om friluftsliv 11
Lajjan Julas eller Biltemas gaskök?? Allmänt om friluftsliv 9
EricT Kängköp: Lundhags Syncro mid eller Meindels MFS Active Allmänt om friluftsliv 22
rockyduderino Jämtlandsfjällen eller Saltoluokta/Kvikkjokk Allmänt om friluftsliv 13
solvindhav Torrdräkt hel eller delad Allmänt om friluftsliv 7
AmandaSundin Outdoor and adventure management Åre eller liknande utbildning? Allmänt om friluftsliv 9
78395 Sovsäcken....nr 1 eller 2 ? Allmänt om friluftsliv 32
oscar.nystromer 65/35 eller skaljacka? Allmänt om friluftsliv 5
Argusgranskare Reselakan eller vanliga lakan? Allmänt om friluftsliv 7
Teknikern Att tappa bort eller inte tappa bort,,,,,,,,,, Allmänt om friluftsliv 37
hannulan Skavsår - compeed eller inte Allmänt om friluftsliv 7
V. Väderhatt Hård hud & valkar: Bra eller dåligt mot skavsår? Allmänt om friluftsliv 17
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
fredrik.markussen Patagonia stretch acent eller m10 Allmänt om friluftsliv 0
lenlil Forum, blogg eller gästbok för att få in synpunkter på vandringsleder? Allmänt om friluftsliv 1
bastuper Sommarhus på annan ort eller land Allmänt om friluftsliv 11
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Anders Oak Motvind eller medvind först? Allmänt om friluftsliv 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.