Kängor eller trailskor?

Själv tillhör jag "det beror på-lägret". Jag provade att gå i terränglöparskor i Sarek i år och det gick väl bra. Om jag jämför med mina kängor, Jörn, så var några saker bättre och andra saker sämre. Fördelarna var inte alls så stora som jag trodde. Visst gick det smidigt över block, men jag har aldrig tyckt mina Jörnisar är klumpiga eller att jag inte har god markkontakt med dem.

Nästa gång jag ger mig ut på en sådan långtur kommer jag emellertid att välja kängor och det av två anledningar: När jag blev kall om fötterna i slutet av dagen tog det halva natten att bli varm igen, samt när turen var över såg mina nya skor ut som vore de färdiga för soptunnan. På turer där jag inte förväntar mig alltför sur mark kan jag däremot tänka mig att gå i lätta skor.
 
Jag är också av den tron att det beror på dig som individ.
Själv började jag med kängor i början av 80-talet men mina fötter vägrade och jag fick ont i foten, tårna och i fotknölen av kängor, försökte envist fortsätta då man var upplärd att man måste ha kängor men redan efter något år blev det ohållbart varför jag gick över till tunna converse skor, vilka så småningom byttes mot trailskor eftersom alla klagade/kommenterade mitt val.
Converse skorna hade jag bättre grepp i när jag gick på hala stenar men hörde ofta att de skulle vara för hala samt att fötterna behöver stöd varför jag började med trailskor som är stabilare än converse och ger bättre grepp i lera. Jag har testat många olika trailskor och min uppfattning är att många trailskor är väldigt stabila så det kommer nog inte vara utmaningen.
Tyvärr fick jag en arbetsskada i knäna runt slutet av 80-talet, och trots flertalet operationer så ville det sig inte och jag har gått med ständig smärta sedan dess. För några år sedan gick jag över till simhallsskor av en slump då jag glömde ta av mig dem efter att jag hade gjort ett vad och upptäckte, likt Joanna, att smärtan i knäna blev mindre och det var betydligt lättare att gå (gällde ej på asfalt) varför jag numera fjällvandrar i simhallsskor. Likt Gustav blir jag lätt trött i fötterna ifall jag går i stan, även med dämpade skor men det händer aldrig på vandring.
Jag har inga problem med kyla, gått i stora snölegor som tagit timmar att passera utan problem men jag är varm om fötterna. Mina fötter är också rörliga, jag har kunnat röra alla tår individuellt numera är det några jag har problem med samt så kan jag röra sidorna vilket gör att jag liksom greppar med fötterna när jag går. Jag har inte heller problem med hårt underlag såsom en kotte som sticker upp eller vass sten men det är också något jag har hört flera kommentera som en utmaning. Att de är blöta ställer inte heller till med något problem för mig, jag får inga skavsår eller andra hudproblem pga att huden "skrumpnar" (eller vad det heter) som jag kunde få i kängor.
Så kort svar på din fråga, "Det jag undrar är att alla som vandrar i trailrunners har friska fötter?" Nej, det vill jag inte påstå gäller mig men kanske ändå.
Jag tror att det enbart är du som kan bedöma vilka skor som passar till dig, var inte rädd för att testa kom dock ihåg att ifall du har gått mycket i stabila skor så lär det ta ett tag innan dina fötter och kropp ställer om, så testa kontrollerat.
 
Jag använder väl infettade Jörnkängor med rätt mjuka skaft.

Jag har inget behov av något som stöder fotleden varken vid vandring med ryggsäck eller när man går drev ostigat vid jakt, men däremot är det skönt med skaft när man ska klafsa genom mosse eller surhål utan att bli blöt.

Inte kul att vara blöt om fötterna om det är runt nollan.
 
Jag har också gått mängder av turer i MeindlIsland varav 8 Sarek och alltid varit torr. Har ett par vanliga damasker till som skyddar mot svall. I augusti kommer man över de flesta bäckar med kängorna på. Vad gör det om det blir ett ombyte för vad per dag? Är det tävling? Undantag kan vara tex Sarvesjåkkå och sedan norrut. Där blir tre vad på en kortare sträcka. Mellan två kan man gå i vadaskorna om man vill. Regn vid ombyte är inget särskilt problem. Om de inte krympte skulle jag köpa nya. I år provade jag lundhags och efter en dag genom regnblöt vegetation i Rapadalen-Sarvesvagge var jag så blöt att jag fick vrida ur sockorna. Förutseende nog hade jag med mig gore-tex sockar som räddade resten av turen. Förra året provade jag stövlar, med det blev för mycket kondens och sockor och sulor var svåra att torka när det var svalt.
 
Från stövlar, via kängor till lätta orienterings och walkingskor, numera efter före och fukighet, skidor, skridsskor kräver kängor, torra skogsvandringar går i promenadskor. Tror på att fotlasten är 5x rygg/höftlasten.

go tur
 
Tror på att fotlasten är 5x rygg/höftlasten.

go tur
De undersökningarna som hävdar det är dåligt gjorda och har lite med normal vandring att göra. Att byta från Meindl Island till trailskor, som innebär en viktbesparing på fötterna på ca 1kg, ska alltså göra att man kan lasta 5 kg till i ryggsäcken som ligger där hela vandringen och det ska inte bli jobbigare. Det stämmer inte med min erfarenhet.
 
De undersökningarna som hävdar det är dåligt gjorda och har lite med normal vandring att göra. Att byta från Meindl Island till trailskor, som innebär en viktbesparing på fötterna på ca 1kg, ska alltså göra att man kan lasta 5 kg till i ryggsäcken som ligger där hela vandringen och det ska inte bli jobbigare. Det stämmer inte med min erfarenhet.
Håller helt med dig där.
 
De undersökningarna som hävdar det är dåligt gjorda och har lite med normal vandring att göra. Att byta från Meindl Island till trailskor, som innebär en viktbesparing på fötterna på ca 1kg, ska alltså göra att man kan lasta 5 kg till i ryggsäcken som ligger där hela vandringen och det ska inte bli jobbigare. Det stämmer inte med min erfarenhet.

Håller helt med där, jag upplever skillnaden på 20 eller 25 kilo på ryggen väldigt tydligt. Mellan trail och kängor känner jag ingen större skillnad, i slutet av dan är jag lika trött i fötterna och någon allmän trötthetsskillnad kan jag inte påstås uppleva.
 
Jag har testat trailskor sedan 2012.

Åkte till Sulitelma i övervägande torrt väder - och det fungerade bra, även om skorna blev mycket sura efter 11 dagar. Måste köpa nya skor för att ta planet hem från Bodø.

Gick till Sarek 2015 i värmebölja i kängor, och fick de största blåsorna på hälarna dag 1. Av. Var tvungen att ändra planer av den anledningen.

Gick 2016 i Sarek i kängor utan problem.

Gick 2017 från Hemavan till Kvikkjokk mestadels i trailskor utan problem.

Åkte 2018 från Abisko över Mårma till Aktse (återvända till Salto) utan problem. I trailskor.

Gick Gröna Band 2019 i trailskor - utan blåsor, men hade problem med kyla när temperaturen var under 5 grader. Vi gick en hel del i myrar och det var inte trevligt i kylan.

Gick runt Dovre National Park 2020 i trailskor - mycket snö, torrt, inga problem.

Min slutsats: I kallt och vått väder kan fötterna bli ömma och överkänsliga.

Men föredrar fortfarande trailskor. Jag känner att jag har bättre kontakt med ytan, även i blockfält etc. Och jag vinklar lättare på mina kängor (med Hanwag Lhasa Wide).
 
De undersökningarna som hävdar det är dåligt gjorda och har lite med normal vandring att göra. Att byta från Meindl Island till trailskor, som innebär en viktbesparing på fötterna på ca 1kg, ska alltså göra att man kan lasta 5 kg till i ryggsäcken som ligger där hela vandringen och det ska inte bli jobbigare. Det stämmer inte med min erfarenhet.

Om man har lust så kan man ju räkna på det hela ganska enkelt. Antag att en hel dags vandring är 25 km, det är ca 35 700 steg. Antag vidare att man lyfter foten ca 1 dm varje steg. Arbetet för 0.5 kg extra på varje fot blir då på en dag m*g*h = 0.5 * 9.82 * (35 700 * 0.1) = 17.5 kJ = 4 kcal.

Sammanfattningsvis: ett kilo extra på fötterna kompenseras med råge av en extra mandel per dag (1 gram?), inte 5 kg :)
 
Ni som går i trailskor på fjällvandringar, hur gör ni ?

Går ni med våta fötter om det är surt eller kör ni med neoprensockor eller liknande ?
 
Om man har lust så kan man ju räkna på det hela ganska enkelt. Antag att en hel dags vandring är 25 km, det är ca 35 700 steg. Antag vidare att man lyfter foten ca 1 dm varje steg. Arbetet för 0.5 kg extra på varje fot blir då på en dag m*g*h = 0.5 * 9.82 * (35 700 * 0.1) = 17.5 kJ = 4 kcal.

Sammanfattningsvis: ett kilo extra på fötterna kompenseras med råge av en extra mandel per dag (1 gram?), inte 5 kg :)

Den stora skillnaden mellan vikt i ryggsäcken mot vikt i skon är att foten måste accelereras från stillastående till ungefär dubbla vandringshastigheten (E = m * v kvadrat / 2) för varje steg man tar, medan en vikt i ryggsäcken rör sig med relativt konstant hastighet. Lite energi går åt att flytta vikten i verikalledd i bada fallen ( E = m * g * h).

Det går åt mer energi när man har vikten på fötterna men vilket man upplever som jobbigast beror förstås på ett antal andra faktorer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Östregård Finns faan inga kängor nu.. Corona? Allmänt om friluftsliv 3
Siol Köpa kängor, men står att dom bara är för korta turer? Allmänt om friluftsliv 4
krille d rea på lundhags kängor Allmänt om friluftsliv 0
JohanLe Vilka kängor? Allmänt om friluftsliv 48
frycke Klättermusen Alv eller Arc’teryx Atom AR? Allmänt om friluftsliv 4
holetaker Fluga eller inte? Allmänt om friluftsliv 0
Kimkim Friluftstips som varken kostar eller väger Allmänt om friluftsliv 24
Anders Hermansson Trangia: sprit, diesel eller gas? Allmänt om friluftsliv 28
Göran_ Tälta i Västra götaland, Bohuslän eller Dalsland. Allmänt om friluftsliv 0
Mulle2 Hundar, i eller utanför tältet? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
outdoor80 skaljacka eller regnplagg mot ihållande regn Allmänt om friluftsliv 15
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
oldtimer Kartor eller register med vägstandard angiven? Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Bo i Dalarna, Ångermanland eller Jämtland? Allmänt om friluftsliv 53
seasteel Vad ger bäst effekt? Egen viktminskning eller minskad packvikt? Allmänt om friluftsliv 22
Jones Guideutbildning eller liknande på Nya Zeeland? Allmänt om friluftsliv 4
Jojosurf Lätt nylonväv eller likadant? Allmänt om friluftsliv 4
Vrba87 Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Allmänt om friluftsliv 4
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Jojosurf Osprey Xenith 75 eller Lundhags V12 75 Allmänt om friluftsliv 3
FilipAnell_pv Fjällräven vidda pro eller fjällräven keb byxan Allmänt om friluftsliv 7
Alex00 Kajka, Bra eller dålig? Allmänt om friluftsliv 6
Mullemek Bra vagn eller kärra för vandring på väg Allmänt om friluftsliv 11
Lajjan Julas eller Biltemas gaskök?? Allmänt om friluftsliv 9
EricT Kängköp: Lundhags Syncro mid eller Meindels MFS Active Allmänt om friluftsliv 22
rockyduderino Jämtlandsfjällen eller Saltoluokta/Kvikkjokk Allmänt om friluftsliv 13
solvindhav Torrdräkt hel eller delad Allmänt om friluftsliv 7
AmandaSundin Outdoor and adventure management Åre eller liknande utbildning? Allmänt om friluftsliv 9
78395 Sovsäcken....nr 1 eller 2 ? Allmänt om friluftsliv 32
oscar.nystromer 65/35 eller skaljacka? Allmänt om friluftsliv 5
Argusgranskare Reselakan eller vanliga lakan? Allmänt om friluftsliv 7
Teknikern Att tappa bort eller inte tappa bort,,,,,,,,,, Allmänt om friluftsliv 37
hannulan Skavsår - compeed eller inte Allmänt om friluftsliv 7
V. Väderhatt Hård hud & valkar: Bra eller dåligt mot skavsår? Allmänt om friluftsliv 17
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
fredrik.markussen Patagonia stretch acent eller m10 Allmänt om friluftsliv 0
lenlil Forum, blogg eller gästbok för att få in synpunkter på vandringsleder? Allmänt om friluftsliv 1
bastuper Sommarhus på annan ort eller land Allmänt om friluftsliv 11
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Anders Oak Motvind eller medvind först? Allmänt om friluftsliv 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...