k 2

Tja lardomen ar val att det ar falrligt att klattra med fixrep samt att befinna sig pa hoga berg typ K2. Alla som var dar visste rimligen vad de syssla med och tillskillnad fran vad Fredrik verkar tro sa komer inga dokumentarer eller andra analyser att andra pa det faktum att objektiva faror existear i bergen.

Lardomen ar val ocksa att ska man pyssla med att frakta omkring doda pa den hojden bor alla som ar med veta vad dom gor annars sa aventrar dom bara andras iv och en dod blir snabt tva.

Titta pa Everest 96 och i dag. Vad gors annorlunda? Inget. En storm en dag och det skulle sluta minst lika illa.

Alpin stil pa nagot av alla de fina berg och leder som aldrig repeteras det ar dar det verkliga aventyret ligger.

Ska man nu envisas med att klattar K2 och nadra berg med passager dar det blir trafikstopp ska man se till att man ar sjalvfororjande och kan klattra. Laviner hander alla titta bara pa Lowe.
 
Tja lardomen ar val att det ar falrligt att klattra med fixrep samt att befinna sig pa hoga berg typ K2. Alla som var dar visste rimligen vad de syssla med och tillskillnad fran vad Fredrik verkar tro sa komer inga dokumentarer eller andra analyser att andra pa det faktum att objektiva faror existear i bergen.

Utan att kunna veta vad Fredrik tror/tänker/tycker, så tror jag inte att det är det han är ute efter. Oavsett vad man tycker om honom, så är han konsekvent (i varje fall tillräckligt) i hur han kommunicerar för att få "sin" story som den "officiella". I dagens mediabrus där "femtioelva" olika "stories" beskriver "samma" situation, så är den typen av konsekventa kommunicerande ett vinnande koncept.

Från min sida är detta bara ett konstaterande, inte ett ställningstagande för eller mot någondera part.
 
Titta pa Everest 96 och i dag. Vad gors annorlunda? Inget. En storm en dag och det skulle sluta minst lika illa.

Jag förstår att du inte menar att allt gjordes lika, men konstaterar ändå att även om det höjts en del röster om att det varit "hobbyalpinister" i farten på K2 eller att erfarenheten varit otillräcklig (i några fall...), så är det inte samma höghöjdsturism på K2 som på Everest - tack och lov.

Håller väl annars med GustavOh att det är svårt för en annan att analysera med nån större skärpa, kraven på kompetens är förstås i högsta laget, samt att inte tillräckligt är känt ännu - om det nu blir det nånsin.
En lite mer intagande approach passar mig nog bättre, vilket i sin tur kommer att leda till nån slags slutsats, som för övrigt inte kommer att vara tvärsäker.

Har läst en del om Everest 96 förstås, och kan ju tycka att vissa saker är uppenbara, men att mycket av det som återgivits varit starkt färgat av personliga och i grunden irrelevanta ställningstaganden. Så, nån glasklar slutsats om hur faror ska undvikas i framtiden är svår att komma fram till. Som redan nämnts så är förstås klättring över 8000m och i isfall osv osv inte möjligt utan en relativt hög risknivå. De objektiva farorna står för en hel del, och kraven på den personliga kompetensen/kapaciteten extrem om turen inte är stor.
 
I ett uttalande pa TV sa han att han skulle gora en dockumentar sa att andra skulle forsta hur farligt det var pa K2


Utan att kunna veta vad Fredrik tror/tänker/tycker, så tror jag inte att det är det han är ute efter. Oavsett vad man tycker om honom, så är han konsekvent (i varje fall tillräckligt) i hur han kommunicerar för att få "sin" story som den "officiella". I dagens mediabrus där "femtioelva" olika "stories" beskriver "samma" situation, så är den typen av konsekventa kommunicerande ett vinnande koncept.

Från min sida är detta bara ett konstaterande, inte ett ställningstagande för eller mot någondera part.
 
Att klattra pa berg ar per c farligt darfor:

Att vara fler an 4 okar riskerna dramatiskt. Att vara pa en led med 20 eller 120 ar vansinne.

Att vistas pa ove 8000 meter ar farligt per c. Tiden dodar pa hojd.

Objektiva faror sa som laviner, stenslag etc i kombination med vindar och oforutsagbart vader gor det farligt att vistas pa hog hojd lange.

For att minska exponeringe mot faror:

Klattra latt och snabt och minimera tiden du exponerar dig mot farorna jag listat ovan.

Var inte for manga. 2 kan va for lite och 4 perfekt. Hander det nagot ar det 3 som kan hjalpa till.

Va sjalvforsorjande och se till att ha en exit plan.

Undvik leder dar det inte gar att retterera. Kanske lattare sagt an gjort.



Dessa stora expeditioner med fasta rep, lager ar farliga. De bygger pa att folk ska forslas upp pa berget inte pa att det ar duktiga nog att gor det snabt och latt. Titta pa Babanov som gjorde 2 st 8000 metare pa 3 veckor och vi NYA STENHARDA leder nu i sommras. Light and fast. Inget tjafs.


Sedan tcker jag ni ska undvika att spekulera i vilka som var bra nog pa K2 i sommras ni vet inget om det ocg Fredriks uttalande ger jag inte mycket for. Han klagar pa Pakistanska barare men faktum ar att han drog in en av dessa i en meningslos operation och dessutom skulle han aldrig natt C4 utan dessa fattiga barare sa lite odmjukhet skulle inte vara fel.
 
Jag vet inte om du menar att jag spekulerar i K2-klättrarnas kompetens? Jag konstaterade bara att andra gör det - eller snarare anser att kompetensen var otillräcklig.

Det är ju fler än en som gjort det, och de har i något fall hyfsat anseende dessutom. Det behöver inte betyda att de har rätt, men det är förstås en komponent i det hela som kan begrundas. Var gränsen går för vad var och en kan spekulera i tycker jag f ö är ganska subjektiv. Att påstå saker, eller fördöma är en annan sak, där försöker jag avstå helt.
 
Sedan tcker jag ni ska undvika att spekulera i vilka som var bra nog pa K2 i sommras ni vet inget om det ocg Fredriks uttalande ger jag inte mycket for. Han klagar pa Pakistanska barare men faktum ar att han drog in en av dessa i en meningslos operation och dessutom skulle han aldrig natt C4 utan dessa fattiga barare sa lite odmjukhet skulle inte vara fel.

Kompetens är inte något objektivt utan måste definieras i sammanhanget. Är en kompetent klättrare på K2 en person som tar beslut som ökar hans/hennes chanser att överleva eller är det en person som är duktig på att klättra tekniskt svåra leder? När jag läser den här intervjun med Marco Confortola känns det som att de ingorerade de flesta av dina råd ovan för att nå toppen och då är det väl fullt logiskt att folk kommer att råka illa ut? Att nå toppen verkar onekligen ha varit viktigare än att komma ner levande. Det är inte kritik utan bara ett konstaterande.
http://www.independent.co.uk/news/world/asia/i-was-desperate-hopeless-but-i-wasnt-going-to-give-up-says-k2-survivor-889288.html
 
Jag kan inte svar pa hur dom tankte bara pa hur jag skulle gora om jag skulle gora K2 eller Everest. Inte for att nagot av dessa berg lockar mig just nu.

Min poang ar val den att aker man till K2 och Everest sa far man kallt rakna med problem sa som overbefolkning och olyckor som hander pga av overbefolkning. Seriost hur kul later det att sta 2 timmar vid Hillarys Step och vanta pa en bunt idioter?

Ska man fa en fin upplevelse pa everest sa ar det bara host och vinter som galler. Det kan ju mojligen vara ett allternativ om man nu promt ska dit och vill klattra lite sakrare.
 
Dessa stora expeditioner med fasta rep, lager ar farliga. De bygger pa att folk ska forslas upp pa berget inte pa att det ar duktiga nog att gor det snabt och latt. Titta pa Babanov som gjorde 2 st 8000 metare pa 3 veckor och vi NYA STENHARDA leder nu i sommras. Light and fast. Inget tjafs.

Är det lugnt om jag smyger in med en kommentar här? Det verkar vara två som dominerar den här debatten.

Angående Light and fast håller jag med dig i stort. Det är det mest naturliga sättet att bestiga berg för min egen del, man är självförsörjande, tar sina egna beslut och ser om sitt eget hus. Jag kallar det frihet och njuter av det fullt ut i bergen.

Jag tror dock inte det är säkert att klättra många rutter i Himalaya i alpin stil. Jag gillar inte din kommentar om fasta rep eller läger, hur många har Babanovs fysik och psyke att genomföra en sådan expedition som han gjorde? Låter lite väl drygt tycker jag..

Det är lätt att peka på ryssarna som föredömen när det kommer till alpina bedrifter. De verkar inte vara mänskliga. Men se på K2 förra året när de ockuperade västsidan, 18 stycken tror jag att de var i teamet.

Vi är väl i bergen på våra egna villkor och förutsättningar? Det är ingen tävling om vem som är störst och starkast och det är oftast då det går åt helvete.

Stef
 
Seriost hur kul later det att sta 2 timmar vid Hillarys Step och vanta pa en bunt idioter?
Ungefär noll...

Den saken har jag för länge sedan kommit fram till. Även om jag ville satsa den tid, det engagemang, den ansträngning och de pengar som krävs för ett sådant projekt (vilket jag inte vill i dagsläget) och även om jag var beredd att ta de risker det innebär (vilket jag inte är och antagligen aldrig kommer vara) så känns det som om upplevelsen skulle överskuggas helt av köbildningen.
Att besegra ett berg lockar. Att besegra en kö lockar vare sig på stureplan eller annorstädes.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.