k 2

Blev

ledsen av att läsa artikeln på Explorers web. Är det någon sorts mediavendetta som pågår?

Inget skribentnamn fanns heller.

Tänker inte läsa artiklar där fortsättningsvis.

Thure
 
Jag lade in artikeln eftersom den (trots all Sträng-kritik) pâ ett positivt sátt belyser att det finns andra svenska alpinister vars bedrifter är värda att nämna, samt dessutom innehàller en slags lista, vilken i sig ju g¨Ñor att den plastar i denna trâd.

Svensk alpinism är ju kanske inte sà kánd, varken i eller utanför Sverige, och tyvárr har den fàtt ett ganska skamfilat rykte internationellt efter Strängs inblandning i K2-katastrofen. "Tyvärr" är det ju som sà att vid sidan av de media-haussade personligheterna finns en mängd duktiga och framâtsträvande alpinister och äventyrare som gör sitt i det tysta. En hel del är bekanta inom alpina kretsar, men inte av den stora allmánheten. Artikeln vill väl lyfta fram nâgra av dessa, och pà sà vis rädda lite av Sveriges ära, eller vad man ska kalla det.
 
Svensk alpinism är ju kanske inte sà kánd, varken i eller utanför Sverige, och tyvárr har den fàtt ett ganska skamfilat rykte internationellt efter Strängs inblandning i K2-katastrofen.

Jag skulle nog säga att det enda som egentligen (med rätta eller inte) blivit skamfilat är Fredriks rykte här i sverige. Att sågningen av honom är "internationell" beror nog mest på att det "internationella" forumet drivs av svenskar.
 
1: Explorers Web drivs mycket riktigt av ett svenskt par (Tom och Tina Sjögren), vilka är kända för att vara minst sagt subjektiva i sina bedómningar samt att inte tveka att "avliva" personer de inte sympatiserar med. Fredrik Sträng är ju som vi alla vet en av dessa personer.

2: ExWeb citeras duktigt i en mángd klätterforum, nyhetsportaler etc. várlden över, varför ExWebs àsikter om Sträng (sanna eller inte) inte sállan ár det man numera kan läsa om honom.

3: Jag lade in artikeln pga att den (Förutom i sedvanlig ordning kritisearde Sträng) informerade om andra svenska alpinister, vilka ExWeb anser vara värda att belysas (tràdens ämne)
 
Lägger fö nu märke till att Trâdskaparen "90 Grader" David Fält figurerar i artikeln (jag antar att det är samma David Falt?)


"Many other ascents have been done by Swedish climbers. Johan Akerstrom and Magnus Ryden topped out Hidden Peak, and there is a number highly skilled technical rock climbers in the country. David Falt was part of two Himalayan expeditions; adding to his 40 winter accents in the Alps up to ED3, David Falt was part of a Swedish team establishing a new route (ED-) on the previously unclimbed Hunza Peak 6270 in alpine style. David also tried Shani 5885 m twice, both times in alpine style. "
 
ledsen av att läsa artikeln på Explorers web. Är det någon sorts mediavendetta som pågår?

Inget skribentnamn fanns heller.

Tänker inte läsa artiklar där fortsättningsvis.

Thure


Jag tänker inte kommentera Sträng eftersom jag är för dåligt insatt.

Däremot vill jag säga som Thure att en allvarlig och seriös artikel, den står man för. Att inte skriva något skribentnamn är så fruktansvärt fegt och uselt så jag vet inte vad. När man skriver en artikel i en tidning eller på internet så skriver man väl ändå under med sitt namn. Det är skillnad mellan artiklars trovärdighet och inlägg som görs på ett forum. Anser det vara helt normalt och helt ok att skriva ett inlägg som folk kan tolka och tycka vad man vill om. Men att skriva artiklar för besökta websidor utan ett skribentnamn? Patetiskt löjligt. Hoppas Sträng stämmer sidan för förtal för jag har svårt att tro att allt negativt som de skrivit stämmer.

Som sagt säg vad man vill om Sträng men Explorers Web är värre än pesten

/ O33
 
Jag fattar inte.

Man skall förakta Sträng för att han är känd.
Och tycka synd om de som inte är allmänt kända (i stugorna).

Och lösningen på problemet är att med olika medel (listor, artiklar mm) göra de andra kända.

Kommer de att tacka er? Vem vill vara kändis efter den här vettlösa kampanjen som bedrivs av ett antal märkliga människor?
 
@mipert


Jag tror du maste lasa denna langa och ganska roriga trad fran borjn for att fa en forstaelse for debatten kring Strang. Foraktet i den man nogot sadant existerar vilket jag inte tror handlar inte om nagot annat an det som traden startar med. Inget om kandisskap.
 
Som en liten brasklapp vill jag upplysa om att inläggen #336-341 ursprungligen postades i trâden "Top 10 svenska alpinister", och min anledning till att hänvisa till artikeln i ExpWeb var följdaktligen inte att kommentera Strängs göranden och inte göranden, ej heller ExpWebs för/nack-delar, utan för att artikeln även belyser det tema som urspràngstràden handlar om, nämligen Top 10 svenska alpinister.

Admin. beslutade dock oförhappandes att flytta dessa inlägg till denna trâd, som inte har nâgot med mitt inlágg att göra.

Min avsikt var alltsâ inte att röra om ett varv till i Fredrik Sträng-grytan, varken här i K2-tràden och ej heller i urpsrungstràden.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.