k 2

Ala ar inte Babanov men kom ihag att aven Babanov borjade nogonstans. Kanske skulle 95 procent av alla som aker berg over 8000 meter borja i ratt anda och lara sig himalayaklattring den langa vagen. Och pa sa satt bygga upp en erfarenhetsbas som gjorde att de klara av att gora det i alpin stil.

Vad vet jag bara en tanke. Och Sure jag e dryg nar det komer till det har med expeditioner, fixrep och lager och annat skit. Kan det goras i en battre stil ska det goras sa.

Den rysska okupationen av K2 forra aret var dock cool. Tank den dagen linjen gors i alpin stil. Da kan de som gor den tacka ryssarna for att de visade att det gick att komma upp dar. I balnd kan det vara motiverat att go ewpedition style men det ar inte dar man ska borja.


Är det lugnt om jag smyger in med en kommentar här? Det verkar vara två som dominerar den här debatten.

Angående Light and fast håller jag med dig i stort. Det är det mest naturliga sättet att bestiga berg för min egen del, man är självförsörjande, tar sina egna beslut och ser om sitt eget hus. Jag kallar det frihet och njuter av det fullt ut i bergen.

Jag tror dock inte det är säkert att klättra många rutter i Himalaya i alpin stil. Jag gillar inte din kommentar om fasta rep eller läger, hur många har Babanovs fysik och psyke att genomföra en sådan expedition som han gjorde? Låter lite väl drygt tycker jag..

Det är lätt att peka på ryssarna som föredömen när det kommer till alpina bedrifter. De verkar inte vara mänskliga. Men se på K2 förra året när de ockuperade västsidan, 18 stycken tror jag att de var i teamet.

Vi är väl i bergen på våra egna villkor och förutsättningar? Det är ingen tävling om vem som är störst och starkast och det är oftast då det går åt helvete.

Stef
 
I ett uttalande pa TV sa han att han skulle gora en dockumentar sa att andra skulle forsta hur farligt det var pa K2

Nu förstår jag inte riktigt. Alla som har hört talas om K2 vet att det är "farligt" där på samma sätt som det är "farligt" att gå mot röd gubbe i korsningen Sveavägen/Kungsgatan: har man inte koll på vad man håller på med så skadas eller dör man. Du har ju hela tiden varit kritisk mot Sträng, men är inte det när han tillkännager sina dokumentärplaner vars syfte helt uppenbart är något annat än att påtala farligheten i att bestiga K2?

Jag vet att jag missar någon poäng här...

En annan reflektion, du är helt uppenbart en mycket duktig alpinist med en stor erfarenhet/kunskapsbank.
Ingen av de olympia- och världsmästare jag känner, tränats av, tränat med, tävlat med/mot skulle uttrycka sig på det sätt du gör om "sämre" utövare. De besitter alla en grundläggande respekt för sina medmänniskor, då de vet att även om de är ensamma när de presterar, så är det helheten som möjliggör deras prestationer.
 
Om Fredriks dokumentar ska syfta till att belysa farorna pa K2 sa som han sa pa TV och tror att det ska forhindra liknande katastrofer sa ar han nog fortfarande lite yr i bollen.

Tur for mig att alpinism inte ar en OS gren. Vad ska jag saga? Jag ar medvetet elak och ond. Eller sa baserar jag mitt forakt fa saker jag sett i bergen. Sedan tycker jag inte att det ar elakt att be folk borja i ratt enda. Att lara sig ga med stegjarn i Everest BC ar for mig som att att slappa ut en tibetansk munk i Bagdad med ett automatvapen och hoppas att han klarar sig en vecka.


Nu förstår jag inte riktigt. Alla som har hört talas om K2 vet att det är "farligt" där på samma sätt som det är "farligt" att gå mot röd gubbe i korsningen Sveavägen/Kungsgatan: har man inte koll på vad man håller på med så skadas eller dör man. Du har ju hela tiden varit kritisk mot Sträng, men är inte det när han tillkännager sina dokumentärplaner vars syfte helt uppenbart är något annat än att påtala farligheten i att bestiga K2?

Jag vet att jag missar någon poäng här...

En annan reflektion, du är helt uppenbart en mycket duktig alpinist med en stor erfarenhet/kunskapsbank.
Ingen av de olympia- och världsmästare jag känner, tränats av, tränat med, tävlat med/mot skulle uttrycka sig på det sätt du gör om "sämre" utövare. De besitter alla en grundläggande respekt för sina medmänniskor, då de vet att även om de är ensamma när de presterar, så är det helheten som möjliggör deras prestationer.
 
Tur for mig att alpinism inte ar en OS gren. Vad ska jag saga? Jag ar medvetet elak och ond. Eller sa baserar jag mitt forakt fa saker jag sett i bergen. Sedan tycker jag inte att det ar elakt att be folk borja i ratt enda. Att lara sig ga med stegjarn i Everest BC ar for mig som att att slappa ut en tibetansk munk i Bagdad med ett automatvapen och hoppas att han klarar sig en vecka.

Nej, jag tror inte du är medvetet elak och ond, bara respektlös mot andra människor och att om du vill att folk skall lyssna och lära, så uttrycker du dig på fel sätt. Att be folk börja i rätt ände är aldrig fel, men samtidigt så finns det människor som aldrig kommer lyssna: under de två veckor nybörjaralpinism jag körde i Argentiére, så var jag vid tre tillfällen med om situationer som kunde gått riktigt illa bara därför att folk inte var närvarande/tänkte. En reflektion jag gjorde var att idiotierna inte hade med ålder och/eller erfarenhet att göra.
 
Och pa sa satt bygga upp en erfarenhetsbas som gjorde att de klara av att gora det i alpin stil.

Word.

Och Sure jag e dryg nar det komer till det har med expeditioner, fixrep och lager och annat skit. Kan det goras i en battre stil ska det goras sa.

Det ställer som sagt extremt mycket krav på den som utövar den "bättre stilen". Att negotiera farliga partier, exempelvis isfall eller en gully, flera gånger under en expedition med tung packning är att försätta sig i en onödig situation av risk anser jag. Att släpa med sig ett bibliotek, en hel kommunikationscentral och en vinkällare känns dock som overkill.
Drygheten måste vara tung att släpa på va? ;)

Den rysska okupationen av K2 forra aret var dock cool. Tank den dagen linjen gors i alpin stil. Da kan de som gor den tacka ryssarna for att de visade att det gick att komma upp dar. I balnd kan det vara motiverat att go ewpedition style men det ar inte dar man ska borja.

Sure. Alla 8k öppnades initialt med stora expeditioner, och träningen inför gjordes i lokalt. De flesta stora namnen inom klättringen började på hemmaplan mer eller mindre.
Sverige är ett jävligt land egentligen, få dramatiska berg och ingen bra surf...

Stef
 
Om Fredriks dokumentar ska syfta till att belysa farorna pa K2 sa som han sa pa TV och tror att det ska forhindra liknande katastrofer sa ar han nog fortfarande lite yr i bollen.

Men du kanske inte tillhör den primära målgruppen för dokumentären. För folk i gemen har nog inte så mycket koll på det hela.
 
Senaste om Fredrik Sträng (och andra svenskar) på ExWeb:
http://www.mounteverest.net/news.php?id=17495

De ger sig sannerligen inte... försöker hamra fram sina negativa budskap om Fredrik i hela klättervärlden.

Vet inte riktigt vad de försöker få fram här: Fredrik är en riktig skitstövel men det finns faktiskt svenska klättrare och äventyrare som är eller har varit riktigt ok? ;-)

Den enda som kan bemöta det här är Fredrik själv.
 
Senaste om Fredrik Sträng (och andra svenskar) på ExWeb:
http://www.mounteverest.net/news.php?id=17495

De ger sig sannerligen inte... försöker hamra fram sina negativa budskap om Fredrik i hela klättervärlden.

Vet inte riktigt vad de försöker få fram här: Fredrik är en riktig skitstövel men det finns faktiskt svenska klättrare och äventyrare som är eller har varit riktigt ok? ;-)

Den enda som kan bemöta det här är Fredrik själv.


Men Jisses...

Oavsett vad Fredrik gjort och sagt är ju detta en smutskastningskampanj av amerikanskt presidenvalsformat. Får redaktörerna på explorers web outhärdliga eksem varje gång "fel" person får uppmärksamhet?
Det finns mer meriterade alpinister i sverige än FS. Visst.
Fredrik är bättre än dom på att synas i media. So what?

Fel låt vann. Världen går vidare.
 
Tycker att den här historien, med önskad tydlighet, visar att bland det
dummaste man kan göra är att hävda sig själv offentligt .

Speciellt om man gör det på andras bekostnad.

Riktiga hjältar försöker inte spela hjältar.
 
Jantelagen
Du skall inte tro att du är något.
Du skall inte tro att du är lika god som vi.
Du skall inte tro att du är klokare än vi.
Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
Du skall inte tro att du vet mer än vi.
Du skall inte tro att du är förmer än vi.
Du skall inte tro att du duger till något.
Du skall inte skratta åt oss.
Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
Du skall inte tro att du kan lära oss något.
 
"The arctic climate of northern Scandinavia has bred a number of hard core high altitude mountaineers, fast skiers, and skilled technical climbers cutting their teeth on frigid ice falls and tall Norwegian walls. The Swedish climbing and adventure community sports several achievements of world class. And then they have Fredrik Strang. "

Här en färsk artikel i ämnet (Lessons from K2: Fredrik Strang and "the other Swedes")
saxad ur Explorersweb

http://www.mounteverest.net/news.php?id=17495
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.