Jörn kängor??

Jag har hört att de svenska jägarförbanden i norr K4 och förut även I22 använder ett par vinterkängor som kallas för Jörn... jag undrar nu helt enkelt vart man kan få tag på ett par och hur pass bra de är... Har också hört att den civila modellen är brun men det är alltså den militära varianten jag är ute efter...

/Thomas

Jörn

Du kan ringa och beställa kängor på 0946-10121 Jörnkängan. Har bara sett vinterkängan och tycker den ser gedigen ut. Har själv ett par vanliga Jörnkängor som jag är mycket nöjd med.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jörnkängor!!

Hej,

Jag kan varmt rekomendera Jörnkängor. Själv har jag sommarmodelen och är mycket nöjd med den. Kanske skall tilläga att jag köpte dom i Juli. När jag gjorde lumpen (på I5) så hade de flesta av våra befäl sådana och var mycket nöjda. Tror att priset på ett par vinter var 1790:-, och fördelen med Jörnkängan är att man kan beställa dom som man vill ha dom. Det finns att välja på svart och brunt skin i skafftet och vill minnas att man även kan välja olika sulor.
Dom har tre modeller att välja på sommar, klassisk och vinter. För närmare upplysning och köp ring 0916-10121.

Hoppas att du blir nöjd med ditt val.
/Daniel

Utemagasinet

Senaste Utemagasinet ger exempel (inte test!) på höga kängor och stövlar. B l a Jörnkängor

Mvh Per

Grymma kängor

Jovisst, jag kan starkt rekommendera Jörns vinterkängor. Jag gjorde min värnplikt på I22 som lapplandsjägare 97-98, och använde denna känga under hela vintersäsongen. Trots temperaturer på nedåt -47 grader frös jag aldrig om fötterna pga den isolerande sulan. Sommarkängan har dock fått kritik för att vara lite för låg i hälen, vilket ger felaktig fotvinkel och i långa loppet kan ge hälseneinflammationer (ungefär samma problem som hos m90-sommarkängan). Detta kan dock lösas med olika typer av inläggssulor.
/Johan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips