Jag tycker aldrig det är hundens fel!

Baylis; sa:
Jag tycker inte att det är hundens fel ifall den blir aggresiv.
I och med att det är ägaren som ansvarar för uppfostraden.
Dessutom så ska man inte skaffa en hundras som man inte kan tygla.


"Aldrig" är väldigt sällan... Ibland beror aggresivitet på "handhavandefel" och ibland på medfödda egenskaper som oförmåga att hantera rädsla... Jag anser nog att man inte kan generalisera på det sättet.

Men jag håller med om att man lämpligen skaffar en hundras som passar en som person, och till det man har tänkt ha hunden till...
 
Re: Mycket belysande

OffPist2000; sa:
Är det så här en del resonerar.

Jag förstår folk blir hundrädda. "Han kastar sig inte direkt över folk" Vår dotter åkte pulka nedför en liten pulkabacka hemma vid 3 års ålder. En lös hund sprang fram och skällde mot henna. Hunden var 30 cm högre än henne där hon satt i pulkan. Nej han kastade sig inte över henne bara skällde från 1 meters avstånd. Tänkt dig själv upplevelsen. Ägeren försäkrade för får dotter att hunden var ofarlig!!!!! Det tog 4 års träning med grannhunden för att få bort den upplevelsen.

Hundägare skärp er.

De gemensamma platserna är till för oss mäsniskor i första hand. Gränsen skall kanppast gå vid om hundar kastar sig över eller ej, kan man inte hantera hundan skall man inte ha hund och inte heller exprimentera med uppfostran bland andra människor.

/Dag

Dag
Jag håller med dig. Kan man inte hantera hunden i ALLA situationer så får man ta konsekvenserna av det. Om jag blir angripen eller skrämd av en hund så bryr jag ju mig inte om, om det är hunden eller ägaren som det är fel på, resultatet för min del blir ju detsamma ändå. Jag tycker också som du när det gäller barn. Detta är den värsta situationen, att försöka skydda ett litet barn från en stor hund och dessutom sig själv samtidigt. Jag har dessutom för mig att man inte få ha hundar lösa som man inte kan kontrollera väl. När man sedan säger till ägaren är standardsvaret "så har den aldrig gjort förrut" och så ser de förvånade ut. Jag tycker diskussionen i den här tråden visar att hänsyn till omgivningen inte alltid står i fokus. Skärpning hundägare!!!!!

Hans
 
Re: Re: Mycket belysande

Hutt; sa:
OffPist2000; sa:
Är det så här en del resonerar.

Jag förstår folk blir hundrädda. "Han kastar sig inte direkt över folk" Vår dotter åkte pulka nedför en liten pulkabacka hemma vid 3 års ålder. En lös hund sprang fram och skällde mot henna. Hunden var 30 cm högre än henne där hon satt i pulkan. Nej han kastade sig inte över henne bara skällde från 1 meters avstånd. Tänkt dig själv upplevelsen. Ägeren försäkrade för får dotter att hunden var ofarlig!!!!! Det tog 4 års träning med grannhunden för att få bort den upplevelsen.

Hundägare skärp er.

De gemensamma platserna är till för oss mäsniskor i första hand. Gränsen skall kanppast gå vid om hundar kastar sig över eller ej, kan man inte hantera hundan skall man inte ha hund och inte heller exprimentera med uppfostran bland andra människor.

/Dag

Dag
Jag håller med dig. Kan man inte hantera hunden i ALLA situationer så får man ta konsekvenserna av det. Om jag blir angripen eller skrämd av en hund så bryr jag ju mig inte om, om det är hunden eller ägaren som det är fel på, resultatet för min del blir ju detsamma ändå. Jag tycker också som du när det gäller barn. Detta är den värsta situationen, att försöka skydda ett litet barn från en stor hund och dessutom sig själv samtidigt. Jag har dessutom för mig att man inte få ha hundar lösa som man inte kan kontrollera väl. När man sedan säger till ägaren är standardsvaret "så har den aldrig gjort förrut" och så ser de förvånade ut. Jag tycker diskussionen i den här tråden visar att hänsyn till omgivningen inte alltid står i fokus. Skärpning hundägare!!!!!

Hans


Håller med.

Grundprincipen som hundägare måste ju vara att ingen som inte väljer det ska behöva ha med mina hundar att göra. Än mindre ha besvär av dem.

Ska man träna på att ha sin hund lös kan man ju välja att göra det bland hundfolk. Till exempel på brukshundklubben...

Sen kan jag ju tycka att det är lite orättvist mot hunden också att ha den lös när den inte vet vad som förväntas av den, eller inte klarar av att leva upp till de krav man ställer på den. Så för att slippa komma i konflikt med sin hund och omgivningen är det ju enklast att koppla hunden.

Dessutom vet ju inte den hundrädde om min hund är snäll eller lydig så för att folks ska slippa fundera är det ju "bussigast" att ha koppel, även om "jag vet att min hund är både snäll och lydig".

Som utvecklingen har varit senaste åren och er ut att bli framöver så blir utrymmet för hundar i samhället mindre och mindre. För att vi även i framtiden ska kunna ha hundar som ett naturligt inslag i samhället vill det till att vi som hundägare visar hänsyn till vår omgivning.
 
Icke politiskt korrekt inlägg

Jag håller med om att ingen ska behöva ha besvär av min hund om de inte velat det själva, men vad som menas med "besvär" kan ju tolkas lite i överkänsligaste laget.
Exempel från min verklighet: Jag och min associala och okopplade hund promenerar en vardagkväll på ett cykelpromenadstråk i stans utkanter. Hunden nosar på något och kommer tio km på efterkälken och travar sedan efter mig längs kanten. Vi möter en joggande man i medelåldern som kräver att jag ska koppla hunden för att han är hundrädd. Hunden bryr sig över huvudtaget inte om honom och är 5m ifrån, och jag har full koll på min hund.
Jag kan inte låta bli att tycka att hänsyn faktiskt går åt två håll. Det finns 800 000 hundar i Sverige som har en otrolig social och friskvårdsfrämjande betydelse för många. Lika väl som att 800 000 hundar med familjer ska ta hänsyn till ett fåtal hundrädda, så kanske de hundrädda skulle ta och försöka bearbeta sin rädsla. Hundar är trots allt och tack och lov en del av det svenska samhället. Någon skrev att för att undvika konflikter med sin hund ska man ha dem kopplade, den sorgliga sanningen är att många som har sina hundar kopplade slutar samtidigt att kommunicera med sina hundar, eller inskränker kommunikationen till koppleryck. Att kunna ha sin hund lös är utvecklande för både hundägare och hund, och det behöver inte alls "besvära" omgivningen om man inte letar efter saker att besväras av.
 
Re: Icke politiskt korrekt inlägg

Vilket skitsnack!! Det e som att på en resturang på folk sluta störa dig med sitt ätande när du skall röka.. Folk i Sverige e så j*vla heta på sina rättigheter men tänker väldigt sällan på sina skyldigheter.. När det gäller våra husdjur så har vi det "strikta ansvaret".

Tilde; sa:
Jag håller med om att ingen ska behöva ha besvär av min hund om de inte velat det själva, men vad som menas med "besvär" kan ju tolkas lite i överkänsligaste laget.
_____________________________________________________
Det är inte din uppgift att tolka vem som är hundrädd.. Det är den hundrädde som avgör hur situationen upplevs, inte du och din hund.. Du har ingen rätt att tala om ifall någon är överkänslig.. Hur kan du veta det?
_____________________________________________________
Exempel från min verklighet: Jag och min associala och okopplade hund promenerar en vardagkväll på ett cykelpromenadstråk i stans utkanter. Hunden nosar på något och kommer tio km på efterkälken och travar sedan efter mig längs kanten. Vi möter en joggande man i medelåldern som kräver att jag ska koppla hunden för att han är hundrädd. Hunden bryr sig över huvudtaget inte om honom och är 5m ifrån, och jag har full koll på min hund.
_____________________________________________________
Här kommer det igen.. Du har fortfarande ingen rätt att åt löparen bedömma hur han skall uppfatta dig och din lösa hund, det e bara å koppla hunden till löparen sprungit förbi och är bortom synhåll.. Efter det så kan du koppla loss din hund igen, förstör detta din promenad.. sorry!!
_____________________________________________________
Jag kan inte låta bli att tycka att hänsyn faktiskt går åt två håll. Det finns 800 000 hundar i Sverige som har en otrolig social och friskvårdsfrämjande betydelse för många. Lika väl som att 800 000 hundar med familjer ska ta hänsyn till ett fåtal hundrädda, så kanske de hundrädda skulle ta och försöka bearbeta sin rädsla.
_____________________________________________________
Detta för att du skall slippa koppla din hund?
_____________________________________________________
Hundar är trots allt och tack och lov en del av det svenska samhället. Någon skrev att för att undvika konflikter med sin hund ska man ha dem kopplade, den sorgliga sanningen är att många som har sina hundar kopplade slutar samtidigt att kommunicera med sina hundar, eller inskränker kommunikationen till koppleryck. Att kunna ha sin hund lös är utvecklande för både hundägare och hund, och det behöver inte alls "besvära" omgivningen om man inte letar efter saker att besväras av.
_____________________________________________________
Kvalificerat skitsnack.. Det inskränker inget överhuvudtaget på kommunikationen mellan dig och hunden om du ibland måste koppla din hund för att det finns hundrädda människor som du SKALL ta hänsyn till..
_____________________________________________________

:(
 
Re: Icke politiskt korrekt inlägg

Som fd hundägare, numera allerisk/astmatisk och med en hundupplevelse i barndomen som jag aldrig glömmer (blodhunden ville "bara leka" när den lade framtassarna på mitt huvud), inbillar jag mig att jag kan se saken från olika håll.

Hur rädd/allergisk en person är kan inte du bedömma! Tro det eller ej, det kanske räcker med att din hund närmar sig eller stryker sig emot personen för att den ska må dåligt. Att be om ursäkt efteråt hjälper inte, skadan är redan skedd.

Min hund var väluppfostrad och gick lös 80% av tiden. Om löparen hade kommit mot oss så hade jag kallat hunden till mig, för att visa att jag sett löparen och att jag hade koll på hunden. Hade löparen ändå bett mig koppla hunden hade jag gjort det eller hållit den i nackskinnet/halsbandet tills löparen var långt borta. På det sättet anser jag att man visar respekt både mot medmänniskor och hunden. (Rädda människor handlar ju ofta irrationellt, vilket ger obegripliga signaler till hunden.)

F.ö. instämmer jag med FJS90/91.
 
Re: Icke politiskt korrekt inlägg

Tilde; sa:
Jag håller med om att ingen ska behöva ha besvär av min hund om de inte velat det själva, men vad som menas med "besvär" kan ju tolkas lite i överkänsligaste laget.
Exempel från min verklighet: Jag och min associala och okopplade hund promenerar en vardagkväll på ett cykelpromenadstråk i stans utkanter. Hunden nosar på något och kommer tio km på efterkälken och travar sedan efter mig längs kanten. Vi möter en joggande man i medelåldern som kräver att jag ska koppla hunden för att han är hundrädd. Hunden bryr sig över huvudtaget inte om honom och är 5m ifrån, och jag har full koll på min hund.
Jag kan inte låta bli att tycka att hänsyn faktiskt går åt två håll. Det finns 800 000 hundar i Sverige som har en otrolig social och friskvårdsfrämjande betydelse för många. Lika väl som att 800 000 hundar med familjer ska ta hänsyn till ett fåtal hundrädda, så kanske de hundrädda skulle ta och försöka bearbeta sin rädsla. Hundar är trots allt och tack och lov en del av det svenska samhället. Någon skrev att för att undvika konflikter med sin hund ska man ha dem kopplade, den sorgliga sanningen är att många som har sina hundar kopplade slutar samtidigt att kommunicera med sina hundar, eller inskränker kommunikationen till koppleryck. Att kunna ha sin hund lös är utvecklande för både hundägare och hund, och det behöver inte alls "besvära" omgivningen om man inte letar efter saker att besväras av.

Problemet är att joggaren inte har en aning om hur farlig eller ofarlig din hund är. Tänk dig tanken att jag när vi möts i skogen viftar jag lite med en pistol. Den kan vara farlig eller den kan vara helt ofarlig. Problemet är att det har du ingen aning om. Hur skulle du reagera? Jag skulle ju alltid med användande av din logik kunna hävda att du bara är hysterisk och att jag inte behöver ta hänsyn till sådant. Jag har ju inte tänkt göra dig något ont. Jämförelsen med ett vapen och en hund är inte heller så långsökt. Båda kan göra avsevärd skada och tom vara dödande, och det är otroligt svårt att försvara sig mot båda om man är obeväpnad. Hundar används dessutom redan som vapen i vissa sammanhang.
Sedan kan man ju alltid fråga sig varför du skall promenera ihop med hunden när den är tio km ifrån dig. Hur löser du förresten kommunikationen på detta avstånd. Skulle den bli sämre med hunden kopplad?
Jag förstår att med din inställning så blir det svårt med samförståndet ute i skogen.

Hans
 
Grundtanken är väl ändå att hundägarna ska ha ansvaret att tänka på även på de personer som är rädda för hundar. Det är väl inte så hemskt mycket besvär om man kopplar hunden när en person som joggar förbi begär detta. Det underlättar både för hundägaren och för den som är rädd. Vi kan ju inte begära av de hundrädda att de ska springa sin väg så fort dem ser en person som går med en lös hund. Istället så ska ansvaret läggas på hundägaren.
 
Lagen om hundar och koppel är tydlig gällande vilt, jag kan inte hitta något om vart ansvaret ligger när en person är hundrädd.. Hoppas att någon av våra lagkunniga forumdeltagare styr upp detta..
 
Admir; sa:
Grundtanken är väl ändå att hundägarna ska ha ansvaret att tänka på även på de personer som är rädda för hundar. Det är väl inte så hemskt mycket besvär om man kopplar hunden när en person som joggar förbi begär detta. Det underlättar både för hundägaren och för den som är rädd. Vi kan ju inte begära av de hundrädda att de ska springa sin väg så fort dem ser en person som går med en lös hund. Istället så ska ansvaret läggas på hundägaren.

Visst hör det till normalt hyfs att kalla in hunden när man möter folk. Har man inte koppel med sig(brukar glömma det ibland eftersom jag inte behöver det), så kan man ju ta hunden fot, och antingen lägga eller sätta hunden vid sidan tills vederbörande fått passera... Men samtidigt ska man ju som hundägare inte behöva be om ursäkt för sin existens. Det finns gott om utrymme för alla, men man får väl visa lite hänsyn. Livet har ju en tendens att bli lite trevligare då har jag hört...
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.