Jag söker de där pittoreska arméöverskotten som bara du känner till!

I göteborg

på väg mot Utby finns det ett överskottslager, men jag har ej adressen. Kolla på en karta: Det finns nog bara en större väg mot Utby/Lexby, och längs denna är det. (Oj, det var en riktigt risig vägbeskrivning...)

Kviberg

I Göteborg finns Kvibergs Överskottsbolag vid gamla regementet i Kviberg, dvs i NÖ Göteborg, inte långt från Bellevue. De har ett varierande militärt sortiment och en väldig massa civilt skräp. Den militära utrustningen är sällan något som lämpar sig för friluftsliv då kläderna ofta är gamla och annan utrustning oftast av det icke bärbara slaget. De har i stort sett aldrig någon ny militär utrustning. Det finns även en firma i samma hus som säljer fordon och tunga maskiner, både militärt, civilförsvar och civilt.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Gullbrandstorp

Komplettering av hzz's information. Överskottslagret i Gullbrandstorp ligger i en lada på Grangatans förlängning söderut, ca 400 m söder om Gullbrandstorpsskolan. Gullbrandstorp ligger ca 7 km SV om Halmstad.

Öppethållandet är begränsat som hzz säger, speciellt under vinterhalvåret. Det går dock bra bra att få information om öppethållandet på tel 035-53556 eller 070-7184734. Man kan t.o.m. komma överens om särskild tid för köp utanför vanliga öppethållandet.

Om du av någon märkvärdig anledning skulle hamna i Grums finns där ett litet men utmärkt överskottsbolag med endast försvarsmaktens prylar. Där finns allt från traktorer till kirurginstrument och stämningen är verkligen "överskottsbolag".

Finns detta ställe kvar? Var i Grums i så fall?

Finns nått bra litet ställe i neimsel vill jag minnas...passerade bara genom så mer kan jag inte säga, inte ens säker på att det var där. Åk från lule mot happis och håll korkgluggarna öppna om inte annat.

PS Var Är den där sammanstälningen/portalen till överskottbutikena? DS

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips