Jag söker de där pittoreska arméöverskotten som bara du känner till!

I göteborg

på väg mot Utby finns det ett överskottslager, men jag har ej adressen. Kolla på en karta: Det finns nog bara en större väg mot Utby/Lexby, och längs denna är det. (Oj, det var en riktigt risig vägbeskrivning...)

Kviberg

I Göteborg finns Kvibergs Överskottsbolag vid gamla regementet i Kviberg, dvs i NÖ Göteborg, inte långt från Bellevue. De har ett varierande militärt sortiment och en väldig massa civilt skräp. Den militära utrustningen är sällan något som lämpar sig för friluftsliv då kläderna ofta är gamla och annan utrustning oftast av det icke bärbara slaget. De har i stort sett aldrig någon ny militär utrustning. Det finns även en firma i samma hus som säljer fordon och tunga maskiner, både militärt, civilförsvar och civilt.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Gullbrandstorp

Komplettering av hzz's information. Överskottslagret i Gullbrandstorp ligger i en lada på Grangatans förlängning söderut, ca 400 m söder om Gullbrandstorpsskolan. Gullbrandstorp ligger ca 7 km SV om Halmstad.

Öppethållandet är begränsat som hzz säger, speciellt under vinterhalvåret. Det går dock bra bra att få information om öppethållandet på tel 035-53556 eller 070-7184734. Man kan t.o.m. komma överens om särskild tid för köp utanför vanliga öppethållandet.

Om du av någon märkvärdig anledning skulle hamna i Grums finns där ett litet men utmärkt överskottsbolag med endast försvarsmaktens prylar. Där finns allt från traktorer till kirurginstrument och stämningen är verkligen "överskottsbolag".

Finns detta ställe kvar? Var i Grums i så fall?

Finns nått bra litet ställe i neimsel vill jag minnas...passerade bara genom så mer kan jag inte säga, inte ens säker på att det var där. Åk från lule mot happis och håll korkgluggarna öppna om inte annat.

PS Var Är den där sammanstälningen/portalen till överskottbutikena? DS

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips