jag ska göra en jacka

jag ska som specialarbete i skolan göra en egen jacka som ska lämpa sig till en instruktör och ledare. Jackan ska vara genom tänkt med fickor & dyl. Är det någon som har tips och idéer om hur jag ska göra? och eller om det är nån som varnar för något materiel eller dragkedjor mm.

Jag skall göra en G-tex jacka...

med utgångspunkt från en M90. Just nu hinner jag inte skriva om mina ideer, men maila mig så kan vi utbyta ideer.

Anders V

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Egenproducerad jacka

Kilotex i Nacka (Sickla) har ett bra tyg, som lämpar sig för en jacka, det är ett camouflagetyg (brittiska arméns) som påminner om Fjällrävens G-1000. Starkt och lätt, vill minnas att det kostade ca 70 kr/m.Mitt förslag är att man utgår från en hyfsad jacka, t ex en Grönlandsjacka, men modifierar lite. Använd kardborre iställlet för knappar, billigare och det är lättare att öppna/stänga fickor mm med vantar på då. ´Skär framfickorna snett, ha en bröst ficka a la Napoleon. Gör en lång bakficka på ryggen, med dubbelverkande blixtlås (så att du kan öppna/stänga med båda händerna), köp bra blixtlås (YKK exvis), kraftigare tråd i sömmar. En riktig huva, där du syr in en 2 mm alupinne, så att du kan forma öppningen som du vill ha den. Gör ett foder av fleece (kilotex har det också)i form av en tröja (eller använd en befintlig sådan), och sy dit kardborrefästen, vips så blir jacken lite varmare när det behövs (det kan bli kallt, vilket ju är trevligt om man är rätt klädd. Glöm inte dragsko i midjan och längst ner på jackan, med bra snörlås. Över ärmsluten justerar du med kardborre. 5 cm klättersnöre på blixtlåskläppar gör också att det är lättare att ha vanten på. Om du väljer att ha innerficka, gör även den med Napoleon öppning. Tänk praktiskt, ta det lugnt. Skulle du göra fel, så har du förhoppningsvis lärt dig något och gör rätt nästa gång!

Just make it

Postorderföretag i Canada saluför G-tex. Det verkar vara bara här i norden och vissa ställen i europa som Gore håller på med sitt larv om sälgstopp till privatpersoner.

Det finns affären som säljer G-tex

isst finns det affärer i Sverige som säljer Gtex. Det skall finnas en mycket bra affär för material som gtex och windstopper. Kommer inte ihåg namnet men någon anan som vet??

MVH
Cristoffer

Jackor

Mitt tips är att titta på Klättermusens jackor för att få ideer. De har ofta lösningar som inte är så komplicerade, det är ju detta som gör att de håller. Lycka till, får vi se dig på marknaden om ett par år??

Tyger!

Hej.
Du undrade var man kan hitta fritidstyger. Seeme i Örebro (019-611 79 82). Jag har själv köpt en del tyger där och sytt allt från kajak kapell, vattetäta packpåsar till windstopper fleecetröja, och jag vill bara säga att jag är såååå nöjd.
Hej Svejs!

Tyger

Barbro Johansson "Tyg-Kilo-meter" I Örebro säljer en del bra tyger och är en trevlig dam att prata med. Honsäljer ej G-tex vad jag vet men har bl.a ett tyg som heter Bretex + mkt fleece tyger. I Canada(?) finns ett företag som heter Textile Outfitters- de säljer både två och trelagers G-tex.

Lycka till!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips