jag ska göra en jacka

jag ska som specialarbete i skolan göra en egen jacka som ska lämpa sig till en instruktör och ledare. Jackan ska vara genom tänkt med fickor & dyl. Är det någon som har tips och idéer om hur jag ska göra? och eller om det är nån som varnar för något materiel eller dragkedjor mm.
 
Jag skall göra en G-tex jacka...

med utgångspunkt från en M90. Just nu hinner jag inte skriva om mina ideer, men maila mig så kan vi utbyta ideer.

Anders V
 
Egenproducerad jacka

Kilotex i Nacka (Sickla) har ett bra tyg, som lämpar sig för en jacka, det är ett camouflagetyg (brittiska arméns) som påminner om Fjällrävens G-1000. Starkt och lätt, vill minnas att det kostade ca 70 kr/m.Mitt förslag är att man utgår från en hyfsad jacka, t ex en Grönlandsjacka, men modifierar lite. Använd kardborre iställlet för knappar, billigare och det är lättare att öppna/stänga fickor mm med vantar på då. ´Skär framfickorna snett, ha en bröst ficka a la Napoleon. Gör en lång bakficka på ryggen, med dubbelverkande blixtlås (så att du kan öppna/stänga med båda händerna), köp bra blixtlås (YKK exvis), kraftigare tråd i sömmar. En riktig huva, där du syr in en 2 mm alupinne, så att du kan forma öppningen som du vill ha den. Gör ett foder av fleece (kilotex har det också)i form av en tröja (eller använd en befintlig sådan), och sy dit kardborrefästen, vips så blir jacken lite varmare när det behövs (det kan bli kallt, vilket ju är trevligt om man är rätt klädd. Glöm inte dragsko i midjan och längst ner på jackan, med bra snörlås. Över ärmsluten justerar du med kardborre. 5 cm klättersnöre på blixtlåskläppar gör också att det är lättare att ha vanten på. Om du väljer att ha innerficka, gör även den med Napoleon öppning. Tänk praktiskt, ta det lugnt. Skulle du göra fel, så har du förhoppningsvis lärt dig något och gör rätt nästa gång!
 
Just make it

Postorderföretag i Canada saluför G-tex. Det verkar vara bara här i norden och vissa ställen i europa som Gore håller på med sitt larv om sälgstopp till privatpersoner.
 
Det finns affären som säljer G-tex

isst finns det affärer i Sverige som säljer Gtex. Det skall finnas en mycket bra affär för material som gtex och windstopper. Kommer inte ihåg namnet men någon anan som vet??

MVH
Cristoffer
 
Jackor

Mitt tips är att titta på Klättermusens jackor för att få ideer. De har ofta lösningar som inte är så komplicerade, det är ju detta som gör att de håller. Lycka till, får vi se dig på marknaden om ett par år??
 
Tyger!

Hej.
Du undrade var man kan hitta fritidstyger. Seeme i Örebro (019-611 79 82). Jag har själv köpt en del tyger där och sytt allt från kajak kapell, vattetäta packpåsar till windstopper fleecetröja, och jag vill bara säga att jag är såååå nöjd.
Hej Svejs!
 
Tyger

Barbro Johansson "Tyg-Kilo-meter" I Örebro säljer en del bra tyger och är en trevlig dam att prata med. Honsäljer ej G-tex vad jag vet men har bl.a ett tyg som heter Bretex + mkt fleece tyger. I Canada(?) finns ett företag som heter Textile Outfitters- de säljer både två och trelagers G-tex.

Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JEzus Vad ska jag sy med? Gör det själv 5
bionicon Ullfleece material? Var hittar jag det? Gör det själv 15
jenny_sjoberg Tråd? Jag syr vind/väderskydd Gör det själv 12
Mive Vart köper jag bra filar? (knivmakeri) Gör det själv 9
lars.martinsson.169 Vart köper jag spännen? Gör det själv 5
fluff Hur tätar jag delar av skor? Gör det själv 6
Mullemek Hur rullar jag ihop tarp-linorna? Gör det själv 27
Kniv-Hasse Var kan jag köpa segelduk el. kanvas? Gör det själv 5
mheland Nu vet jag var Hilleberg köper stormlinor & lås Gör det själv 3
Bettega Tillverka eget bälte med platt spänne- men var hittar jag platta spännen? Gör det själv 6
Brune Var hittar jag plastkrokar ? Gör det själv 6
Maua Den eviga frågan: var hitta jag material? Gör det själv 9
jmlove Var får jag tag på Velcro kardborreband... Gör det själv 6
kilen Var hittar jag ripstoptyg av bomull? Gör det själv 1
robert72 Var hittar jag aluminiumtejp? Gör det själv 4
Mic Var finner jag hålband??? Gör det själv 3
Henke Jag vill känna på tyg i Stockholmstrakten! Gör det själv 2
Vandrare Var hittar jag tex-fritt tyg? Gör det själv 1
Nyman Jag söker de där pittoreska arméöverskotten som bara du känner till! Gör det själv 26
bramberg Ska det bli riktigt bra så måste man göra det själv ibland. Jacka Gör det själv 37
CptChernobyl CptChernobyl ska sy vadarpåsar! Gör det själv 7
Glännman Egen vandringsstav - hur ska björken torka ? Gör det själv 36
niklaz Hur ska man ställa in symaskinen för tunna och hala material? Gör det själv 10
cancerman Varför ska man jaga den "perfekta" kniven? Gör det själv 28
eyck Knep när kraftiga tyger & sömmar ska sys Gör det själv 0
holetaker Impregnera M65-jacka Gör det själv 11
piaea Arcerteryx Jacka - lossat tyg Gör det själv 11
statemachine Laga Gore Tex jacka Gör det själv 1
Mr. Red Dragstroppar i Marmot jacka Gör det själv 5
Smogz Stycka jacka för mönster Gör det själv 21
guhj Förlänga ärmar på jacka Gör det själv 1
guhj Material till foder i jacka Gör det själv 1
salgo60 Limmade sömmar har släppt i jacka! Gör det själv 8
Henke B Whitney-jacka från Thruhiker, vilket tyg? Gör det själv 6
g-kvisten Sy i befintlig WS-jacka Gör det själv 1
Strykarräven vädringsblixtlås i befintlig jacka? Gör det själv 4
kal tips om jacka Gör det själv 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.