Stycka jacka för mönster

Min älskade Klättermusen Bifrost-jacka har dött, den funkar inte längre. Modellen är dessutom utgången och död. Därför planerar jag nu att sprätta upp den och använda den som mönster för en helt ny Bifrost i etaproof bomull med Axel och arm förstärkningar i cordura el liknande. Nån som testat att göra mönster av gamla plagg?

Är det svårt? Några tips?

Från mobilen
 
Olika tyg kräver p g a olika friktion och egenskaper olika stora glidtrymmen. Är inte säker på att ditt syntetplagg är kompartibelt med ett i naturfiber. Men du kanske vet mer?
 
Som, vanligt begriper jag inte ett ord av vad du skriver, anstränger du dig medvetet för att vara obegriplig?

Om jag lyckats tolka dig rätt så menar du att utrymmet i tex armar måste vara större för ett tyg med högre friktion. Min känsla är att utrymmet i jackan räcker till även för ett tyg med högre friktion.

Från mobilen
 
Jag har sprättat upp ett par Fjällräven byxor i G1000 och en Fjällräven jacka i G1000 och sedan gjort mönster och sytt byxor resp. jacka.

Några lärdomar som jag kom på när det var dags att göra mönstren och hade en massa tygbitar.

Utnyttja symmetri (som att vänster ärm är spegelvänd med höger). Även vissa fickor har symmetri. Men framstycket på min jacka är inte symmetrisk (blixtlås + tryckknappar) för att inte tala om gylfen på byxorna.

Märkt ”delarna” med maskeringstejp så man efteråt kan inse vad tygbitarna hör hemma. Gylfen består av många delar och var svår att sy ihop (taskigt minne).
Märk i vilken ordning delarna lossnar, vilken är omvänd syordning.

Lägg till/ ta bort centimetrar på väl valda ställen för bättre passform än färdigköpt.

Om du är osäker på hur tygbitarna satt hop innan så började sprätta så fotografera.

Men först av allt. Köp en (minst en) sprättkniv om du inte har en redan. Finns i sytillbehörsbutiken.

/Per
 
Ett naturfibertyg som inte glider på underlaget kan kräva större storlek för god funkion är det svårt att begripa?
 
Syr ganska flitigt själv, men ser inte vad tygets friktion har för direkt inverkan på anpassning i storlek. Däremot huruvida tyget har stretch eller inte är av betydlig relevans. Skall plagg i stretch sys om i stumt tyg måste utebliven stretch kompenseras med större storlek. Enkelt.
 
Ja inte är det solklart i ditt förra inlägg. Nu är det tydligare. Tror ändå att ett etaproof-tyg inte är så grovt då det är väldigt tätvävt och därmed borde skillnaden i friktion vara liten. Dessutom är jackan bra konstruerad så att den medger stor rörlighet utan att jackan glider omkring. Vad menar du att höjd friktion skulle innebära mer än att den skulle vara något svårare att ta på?



Från mobilen
 
Vad menar du att höjd friktion skulle innebära mer än att den skulle vara något svårare att ta på?

Från mobilen

En detalj som kan spela roll är konstruktionen kring axelpartiet. Om ärmarna inte glider så lätt mot underlaget tycker jag egentligen bara känns bra (då sitter ärmen kvar där den ska nere vid handleden), men det medför att ärmarna sliter och drar i axelpartiet på jackan om det inte finns tillräckligt med tyg, eller nån slags bälglösning i mönstret. Jämför konstruktionen på en kavaj med en "klätterjacka". Om ärmarna på en kavaj inte skulle glida mot armen när man höjer armen skulle det slita och dra kring axeln. Din Klättermusenjacka är väl ganska bra skuren kring axeln som jag minns det, så det funkar nog även med strävare tyg.
 
Undertecknad byggde plastmodeller som barn. Att klippa och sy är inte svårar enligt min erfa, det mest komplicerade är oftast att göra mönstret, men det slipper du ju :). Kom ihåg sömsmån och köp gärna en bit krita för att märka/numrera bitarna.

...vid osäkerhet, provsy en bit lakans/trasväv...

//J
 
Tror det funkar fint att byta ut deras membrantyg mot etaproof, utan att ändra storleken. Det mönster jag använt till etaproof från Shelby, var i första hand designat för membrantyger, men även bomull/poly rekomenderades. (Däremot har dom ett annat mönster för stretchtyger.)
 
Lite sent kanske...

Hej!

Så den här tråden idag. Om du inte redan har gjort din Bifrost-hemvariant klar kan jag meddela att jag gjorde precis lika dant för ca 6-7 år sedan, men med Cordura-Bretex som nytt tyg. Fungerade fin-fint, men blev lite krångel eftersom jag vara tvungen att skapa ett foder för att skydda membranet. Jackan används fortfarande, men är lite slut på och ska ersättas, denna gång med en trelagersväv från Extremtextil.de. Har även genomfört samma trick med ett par KM salopettes (minns inte modellnamnet... )

Jag utgick till stora delar från symmetrin i plagget och sprättade/klippte bara halva för att ha kvar ett halvt plagg som "instruktion". Fick mäta och krångla lite när bitarna inte var helt symmetriska, men det var skönt att ha ett halvt original kvar för att kolla lösningar på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Impregnera M65-jacka Gör det själv 11
piaea Arcerteryx Jacka - lossat tyg Gör det själv 11
bramberg Ska det bli riktigt bra så måste man göra det själv ibland. Jacka Gör det själv 37
statemachine Laga Gore Tex jacka Gör det själv 1
Mr. Red Dragstroppar i Marmot jacka Gör det själv 5
guhj Förlänga ärmar på jacka Gör det själv 1
guhj Material till foder i jacka Gör det själv 1
salgo60 Limmade sömmar har släppt i jacka! Gör det själv 8
Henke B Whitney-jacka från Thruhiker, vilket tyg? Gör det själv 6
g-kvisten Sy i befintlig WS-jacka Gör det själv 1
Strykarräven vädringsblixtlås i befintlig jacka? Gör det själv 4
kal tips om jacka Gör det själv 1
kal jag ska göra en jacka Gör det själv 8
ulf19 Klattermusen Nunatak Mönster Gör det själv 12
Moga Mönster till friluftskläder (främst regnjacka)? Gör det själv 5
MAW Mönster till ryggsäck Gör det själv 11
hannulan Näbbskor - mönster Gör det själv 1
gusbo Sy kapell till pulka - vilket tyg och mönster Gör det själv 8
Pettson Mönster till kläder Gör det själv 6
Tidenztand Mönster till Klättermusen Njal Gör det själv 0
Tidenztand Mönster till Klättermusen Nunatak Gör det själv 15
alven Mönster till kilt Gör det själv 21
mfn Mönster M/59-skjorta Gör det själv 2
egt Mönster för packsystem Gör det själv 4
PeterOom mönster/ritning till paddelhandskar, byxor, etc Gör det själv 1
kajhaj handsk mönster Gör det själv 0
m71 Ritningar och mönster Gör det själv 2
Mikro var hittar man mönster? Gör det själv 9
i4lean Söker mönster och material till paddelhandskar Gör det själv 0
maths mönster på överdragsbyxor Gör det själv 3
schweingaard Mönster på anorak? Gör det själv 5
schweingaard M90-byxa Mönster? Gör det själv 23
johaneriksson mönster Gör det själv 1
"Kim" Mönster på Nunatak Gör det själv 9
mblund Mönster till kläder Gör det själv 2
fklint Mönster Gör det själv 7
Nyman Mönster till M/90 uppdragssäck? Gör det själv 2
Mönster och tyger Gör det själv 3
Mönster till anorak? Gör det själv 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.