Mönster till kilt

Är det någon som vet var man kan få tag på mönster till en kilt? Nu snackar vi inte om en högländsk specialitet med tusen veck utan om en enkel -- så enkel som möjligt med tanke på undertecknads slöjdbetyg -- som är tänkt att fylla glappet mellan regnjackan och byxholkarna. Klättermusen har varit modiga och lanserat en -- men de har också varit modiga i prissättningen: 1400 spänn! Deras byxholkar som är tänkta att funka till kostar 1900 kr -- mina kostade 10 kr och funkar galant (se min recension). Nånstans där hade jag tänkt att hamna i pris :)

//johan
 
nermander; sa:
En kilt är väl inget annat än en kjol? Och mönster på kjolar måste det ju finnas hur många som helst?

..fast det känns lite bättre att kalla det kilt ;)

Sant -- några tips på bra ställen att hitta det på, då?
 
nermander; sa:
En kilt är väl inget annat än en kjol? Och mönster på kjolar måste det ju finnas hur många som helst?

Men det är ju skillnad mellan en finjkol och en fältkjol, vad gäller rörelsefrihet och annat.

Intressant idé faktiskt - jag har varit inne på den själv. Jag tror att det är ett idealiskt plagg för fjällvandring. En annan fördel är att man kan strunta i alla diffusionsmembran eller -beläggningar eftersom ventilationen är fin även om tyget är helt tätt.

Ett annat alternativ är givetvis att ha en längre jacka...

Var hittade du förresten försvarets byxholkar för 10 spänn?!
[Ändrat av Nordesjo 2004-03-03 kl 11:28]
 
Jag har försökt med en längre jacka, militärens långa regnjacka i tunn galon, men den blåste sönder på ca 25 minuter (jag överdriver _inte_). Men det finns ju bättre val rent kvalitetsmässigt. Dock blir en lång jacka lite otymplig när man har ryggsäck med avbärarbälte. Dessutom vill jag gärna kunna ha min regnjacka som vindplagg även när det inte regnar, och då är membran etc ett plus.

Däremot tycker jag att byxholkar är en otroligt bra lösning. De jag har, militärens, har klarat en hel del slitage av ljung och björk, och om de går sönder så kostar det inte allt för mycket att skaffa nya... Det blir relativt bra ventilation i dem; inte så att man inte svettas, men i alla fall så att det värsta försvinner.

[EDIT: stavfel]
[Ändrat av johal 2004-03-03 kl 11:46]
 
Nordesjo; sa:
Var hittade du förresten försvarets byxholkar för 10 spänn?!

Jag har för mig att det var på Ö&B i Karlsborg för ett par år sedan. Om de inte finns för det priset längre kommer jag inte förlåta mig själv för att jag inte köpte upp ett lager ;)
 
Shorts + holkar?

johal; sa:
Om de inte finns för det priset längre kommer jag inte förlåta mig själv för att jag inte köpte upp ett lager ;)

Ska man ha dem nya får man ju böta en tusing nästan (då får man i och för sig jacka på köpet).

Jag har funderat på att man när man fjällvandrar ska skippa "vanliga" långbyxor. Jag går idag med kombibrallor, ofta i nedkabbad - kortbyxeläge.
Och om man behöver extra skydd så brukar det betyda att man behöver regnskydd också.

Vad tror du om det: byxholkar + kortbyxor som enda byxor?
(långkallingar som förstärkning kommer såklart med)
 
Kollade in musens kilt när denna kom, och jag får väl hålla med om att prissättningen är modig…
Något mönster har jag inte men jag tror å andra sidan att det inte behövs. Receptet är enligt vad jag kommer ihåg från Klättermusens produkt:

Rektangulärt tygstycke, bredd beroende på hur långt ner den skall gå, och längd så den räcker ett och halvt varv runt midjan.
Kantband runt tygstycket.
Kardborreband i överkant för att hålla ihop stycket.
Klart.

/Holst
 
Just mygginvädningen tror jag är poängfull -- å andra sidan har jag träffat folk som går i björkskog under högsommar i knickers, så om man bara satsar på det kemiska kan det nog gå. Mina fjällerfarenheter sägar mig dock att sommarfjäll tarvar långbyxor mer än kort dito -- men sånt här är ju en smaksak. Själv gillar jag mina byxor :) Om man löser myggproblemet så är nog ett par shorts i "funktionsmaterial" och ett par byxholkar en god kombination.

Holst: tja svårare än så behöver man kanske inte göra det. Jag hade inte tänkt på kardborreband som fästningslösning, så långt sträckte sig inte min fantasi. Lite schysst galon, en sax & lite kardborrband, m a o! Låter som ett lysande recept!
 
Nordesjo; sa:
Var hittade du förresten försvarets byxholkar för 10 spänn?!

...och när vi nu är igång så kan jag ju i alla fall leverera receptet på de byxholkar jag köpte för tio kronor. De lär inte vara omöjliga att göra själv...

De är i galon och varje holk (inga syftningar på Nationalteatern) är svagt tubformad. Benöppningarna är något snedskurna, så att de är högre på lårets utsida. De har på ett ställe (utsidan) i överkanten ett resårhålband som jag fäster i mina byxor i en för ändamålet isydd knapp.

Bensluten är tillräckligt vida för att kunna dras över ett par kängor och de görs snäva medelst resårhålband och en knapp. (Man knäpper dem alltså omlott vid vristen.) De har dessutom ett hål där man kan fästa byxkrokar om man vill (har aldrig det själv, mina kängor är rätt så höga).

Den fråga som gör sig påmind är var man får tag på galon, men det kanske finns i varje välsorterad sybehörsaffär? Det bör väl vara galon av det lite grövre slaget om man planerar att gå i vegetation.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Mönster till friluftskläder (främst regnjacka)? Gör det själv 5
MAW Mönster till ryggsäck Gör det själv 11
gusbo Sy kapell till pulka - vilket tyg och mönster Gör det själv 8
Pettson Mönster till kläder Gör det själv 6
Tidenztand Mönster till Klättermusen Njal Gör det själv 0
Tidenztand Mönster till Klättermusen Nunatak Gör det själv 15
PeterOom mönster/ritning till paddelhandskar, byxor, etc Gör det själv 1
i4lean Söker mönster och material till paddelhandskar Gör det själv 0
mblund Mönster till kläder Gör det själv 2
Nyman Mönster till M/90 uppdragssäck? Gör det själv 2
Mönster till anorak? Gör det själv 1
ulf19 Klattermusen Nunatak Mönster Gör det själv 12
Smogz Stycka jacka för mönster Gör det själv 21
hannulan Näbbskor - mönster Gör det själv 1
mfn Mönster M/59-skjorta Gör det själv 2
egt Mönster för packsystem Gör det själv 4
kajhaj handsk mönster Gör det själv 0
m71 Ritningar och mönster Gör det själv 2
Mikro var hittar man mönster? Gör det själv 9
maths mönster på överdragsbyxor Gör det själv 3
schweingaard Mönster på anorak? Gör det själv 5
schweingaard M90-byxa Mönster? Gör det själv 23
johaneriksson mönster Gör det själv 1
"Kim" Mönster på Nunatak Gör det själv 9
fklint Mönster Gör det själv 7
Mönster och tyger Gör det själv 3
handjam Rem till damasker? Gör det själv 6
mattiasj Överdrag till sovsäck och liggunderlag för vinterturer med fjällpulka? Gör det själv 10
handjam Etaproof eller g1000 till skidanorak? Gör det själv 13
G.Kraft Band till pannlampa? Gör det själv 8
majkelsson Kaminrör, värmeskydd till tältduk (Ikea hack) Gör det själv 4
G.Kraft Vattentäta säckar till Haglöfs Alaska Gör det själv 4
Karolina P Sätta ihop bärsystem till ramryggsäck Gör det själv 5
olaab Var hittar man spännen till ryggsäcksremmar Gör det själv 18
Lavskrikan Pump-påse till Therm-a-rest Gör det själv 0
Farbrorvattenmelon Snören till Haglöfs Vindsäck Gör det själv 1
4623 Hammock till brorsdottern! Gör det själv 5
statemachine Sovsäck till quilt Gör det själv 7
kjpil Ersätta stroppar till msr snöskor, idéer? Gör det själv 7
Cliff Barnes Tillbehör till tält Gör det själv 19
Nyburgaren Lägga till packnät, remmar och fästen på ryggan? Hur gör ni? Gör det själv 24
Onesport Band till glaciärglasögon modell äldre Gör det själv 2
lawe Tyg som andas till vindsäck Gör det själv 8
Javann Midjebälte och remmar till ryggsäck Gör det själv 4
andy69 Mtrl till ett footprint? Gör det själv 2
lars11 Krokar till kängor? Gör det själv 4
jalanjalan att jobba i Dynema till ryggäck Gör det själv 5
_tobbe_ Vindskydd till kök? Gör det själv 4
majkelsson Alurör till hopfällbar stol. Gör det själv 1
chilehead Duschdraperi till regnskydd? Gör det själv 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.