Mönster

Vanligaste tipset är ju att sprätta upp sin utslitna favoritplagg. Annars lär ju all försäljning av mönster för befintilga modeller vara förbjudet.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
fundering

Som framkommit tidigare så hade ju klättermusen en gång i tiden kläder att sälja i byggsats... vet inte om det var färdigklippta bitar eller om man fick klippa själv... fick man det så måste det ju onekligen funnits mönster till så de kanske kan sälja några mönster. Vem vet?

// Martin

Oj vad godis

Oj vad mycket intressant det finns att läsa och köpa på justmakeit.com.

Tack Åke.

Per Brune / just ny i sytagen med ny symaskin

Klättermusen ”gör det själv satser”

Om inte minnet sviker mig (vilket händer ibland) så bestod Klättermusens ”gör det själv satser” av färdigklippt tyg men också tråd spännen mm. Det var före min tid som amatörsömmare, men en långfärdsskridskotjej jag känner sydde en anorak i ett kopparfärgat tyg, och köpte nog rubbet som ”byggsats” från Klättermusen. Hon använder anoraken fortfarande (bra kvalité).

Per Brune /nu återgår jag till symaskinen

Egna modeller är ej förbjudet.

Att exakt rita av t ex en klättermusenjacka är helt ok för eget bruk. Att ge bort mönstret är heller inte förbjudet, men man får ej tjäna pengar på andras mönsterskyddade plagg och prylar.

Sedan kan man alltid göra som kineserna. Ändra lite på några detaljer och mått och vips har man en egen jacka.

Till egna plagg snor jag detaljer med glädje.

Lycka till
Anders

Angående Klättermusen

Klättermusen har som sagt tidigare sålt halvfabrikat, men det var tydligen väldigt länge sedan. Har pratat med dem angående mönster och tyger, och där har man inget att hämta som hemmafixare. Tyvärr.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips