Dragstroppar i Marmot jacka

Hej,
sitter och ska beställa material till en anorak. Den är tänkt att ersätta min vindblus, marmot ion windshirt. Det jag funderar på är om någon vet vad dragstropparna på den jackan är gjorda av?
Det är inte riktiga dragstroppar i plast, utan något slags liten tygbit. Jag gillar lösningen som
är smidig, lätt och allmänt trevlig.
 
Det är inte vad du är ute efter men jag var på Lundhags i Järpen igår. På deras nya ryggsäckar så har de gjort dragkläppar av en bit lina med en knut på som de sedan kört en bit krympslang över och värmt fast. Verkar väldigt bra och tåligt. Ska byta på min gamla Lundhags där de gamla dragkläpparna lossnat.

http://lundhags.se/ryggsackar/#showProduct?id=16708 Zooma in på t.ex. Cult 16 så ser man dem.
 
Såg ut som en snygg lösning, men jag uttryckte mig nog fel.
Det är inte dragstroppar jag funderar över utan det som på engelska
heter "cordlocks" (snörlås?). På Marmots Trail Wind Hoody har dom blivit utbytta mot
vanliga cordlocks i plast.
 
Provade 3mm neopren, och det funkade super!

Nästa fundering, någon som har nåt bra tips på hur man fäster ihop resårsnöre på ett bra sätt? Alltså, det man har i botten på en anorak. Har gjort en råbandsknop tills vidare, men det känns lite provisoriskt...
 
håller med om att en bild skulle underlätta... på mina jackor har jag fäst ena änden på insidan av jackan, genom att dra ut den genom en öljett, och slå knut på den. den andra har jag justerbar med en cordlock, också den på insidan, med en lite ögla en bit upp i sidosömmen som jag knutit fast resårändan i, så den inte ska hänga ner.
den blev rätt rörig den här beskrivningen... hoppas ni förstår... =)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.