Stycka jacka för mönster

Min älskade Klättermusen Bifrost-jacka har dött, den funkar inte längre. Modellen är dessutom utgången och död. Därför planerar jag nu att sprätta upp den och använda den som mönster för en helt ny Bifrost i etaproof bomull med Axel och arm förstärkningar i cordura el liknande. Nån som testat att göra mönster av gamla plagg?

Är det svårt? Några tips?

Från mobilen
 
Olika tyg kräver p g a olika friktion och egenskaper olika stora glidtrymmen. Är inte säker på att ditt syntetplagg är kompartibelt med ett i naturfiber. Men du kanske vet mer?
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Som, vanligt begriper jag inte ett ord av vad du skriver, anstränger du dig medvetet för att vara obegriplig?

Om jag lyckats tolka dig rätt så menar du att utrymmet i tex armar måste vara större för ett tyg med högre friktion. Min känsla är att utrymmet i jackan räcker till även för ett tyg med högre friktion.

Från mobilen
 
Jag har sprättat upp ett par Fjällräven byxor i G1000 och en Fjällräven jacka i G1000 och sedan gjort mönster och sytt byxor resp. jacka.

Några lärdomar som jag kom på när det var dags att göra mönstren och hade en massa tygbitar.

Utnyttja symmetri (som att vänster ärm är spegelvänd med höger). Även vissa fickor har symmetri. Men framstycket på min jacka är inte symmetrisk (blixtlås + tryckknappar) för att inte tala om gylfen på byxorna.

Märkt ”delarna” med maskeringstejp så man efteråt kan inse vad tygbitarna hör hemma. Gylfen består av många delar och var svår att sy ihop (taskigt minne).
Märk i vilken ordning delarna lossnar, vilken är omvänd syordning.

Lägg till/ ta bort centimetrar på väl valda ställen för bättre passform än färdigköpt.

Om du är osäker på hur tygbitarna satt hop innan så började sprätta så fotografera.

Men först av allt. Köp en (minst en) sprättkniv om du inte har en redan. Finns i sytillbehörsbutiken.

/Per
 
Ett naturfibertyg som inte glider på underlaget kan kräva större storlek för god funkion är det svårt att begripa?
 
Syr ganska flitigt själv, men ser inte vad tygets friktion har för direkt inverkan på anpassning i storlek. Däremot huruvida tyget har stretch eller inte är av betydlig relevans. Skall plagg i stretch sys om i stumt tyg måste utebliven stretch kompenseras med större storlek. Enkelt.
 
Ja inte är det solklart i ditt förra inlägg. Nu är det tydligare. Tror ändå att ett etaproof-tyg inte är så grovt då det är väldigt tätvävt och därmed borde skillnaden i friktion vara liten. Dessutom är jackan bra konstruerad så att den medger stor rörlighet utan att jackan glider omkring. Vad menar du att höjd friktion skulle innebära mer än att den skulle vara något svårare att ta på?



Från mobilen
 
Vad menar du att höjd friktion skulle innebära mer än att den skulle vara något svårare att ta på?

Från mobilen

En detalj som kan spela roll är konstruktionen kring axelpartiet. Om ärmarna inte glider så lätt mot underlaget tycker jag egentligen bara känns bra (då sitter ärmen kvar där den ska nere vid handleden), men det medför att ärmarna sliter och drar i axelpartiet på jackan om det inte finns tillräckligt med tyg, eller nån slags bälglösning i mönstret. Jämför konstruktionen på en kavaj med en "klätterjacka". Om ärmarna på en kavaj inte skulle glida mot armen när man höjer armen skulle det slita och dra kring axeln. Din Klättermusenjacka är väl ganska bra skuren kring axeln som jag minns det, så det funkar nog även med strävare tyg.
 
Undertecknad byggde plastmodeller som barn. Att klippa och sy är inte svårar enligt min erfa, det mest komplicerade är oftast att göra mönstret, men det slipper du ju :). Kom ihåg sömsmån och köp gärna en bit krita för att märka/numrera bitarna.

...vid osäkerhet, provsy en bit lakans/trasväv...

//J
 
Tror det funkar fint att byta ut deras membrantyg mot etaproof, utan att ändra storleken. Det mönster jag använt till etaproof från Shelby, var i första hand designat för membrantyger, men även bomull/poly rekomenderades. (Däremot har dom ett annat mönster för stretchtyger.)
 
Lite sent kanske...

Hej!

Så den här tråden idag. Om du inte redan har gjort din Bifrost-hemvariant klar kan jag meddela att jag gjorde precis lika dant för ca 6-7 år sedan, men med Cordura-Bretex som nytt tyg. Fungerade fin-fint, men blev lite krångel eftersom jag vara tvungen att skapa ett foder för att skydda membranet. Jackan används fortfarande, men är lite slut på och ska ersättas, denna gång med en trelagersväv från Extremtextil.de. Har även genomfört samma trick med ett par KM salopettes (minns inte modellnamnet... )

Jag utgick till stora delar från symmetrin i plagget och sprättade/klippte bara halva för att ha kvar ett halvt plagg som "instruktion". Fick mäta och krångla lite när bitarna inte var helt symmetriska, men det var skönt att ha ett halvt original kvar för att kolla lösningar på.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips