I jakten på en riktig jacka - var finns den?

Hej alla glada!


Jag ber om ursäkt för ännu en "vilken jacka ska jag köpa-tråd". Men kanske är det inte än lika generisk sådan...

Som den ovillige konsument jag är, har jag tvingats till inköp av ny skaljacka då min 11 - 12 år gamla haglöfs består av lika delar ofrivillig ventilation, trasiga blixtlås och utslitna kardborrar (alltså är den precis inkörd.). En skulle kunna säga att den har patina.

Jag använder min jacka i princip alla av årets dagar utom under sommaren. Jag har försökt komma på vad min nuvarande jacka heter. Men utan att lyckas. Den har i alla fall vindslå, napoleonfickor. Två saker jag tycker är riktigt viktiga. Fickor. Och ordentliga dragkedjor. Samt ventilation under armarna. Vikten är sekundär.

Problemet som jag har idag är att oavsett om en tittar på Norröna, Bergans, Haglöfs, Lundhags, Westcomb, Mountain Hardware, Arcteryx, Patagonia m.fl. så känns det inte som om de bygger jackor för att vara slittåliga, hållbara och funktionella. Snarare som stilplagg som mer kan liknas streetwear än utelivsprylar.

De jackor som kommer närmast vad jag söker är Klättermusen Froste (dock en aning dyr), plusminusnoll Minus 3L.

Dessa är dock behäftade med den raka motsatsen - de har valt otroligt deprimerande färger. Att gå runt i en grå jacka, i ett grått regnigt Sverige är inte direkt upplyftande. Och mossgrönt är jag trött på.

Jag behöver nu er hjälp! Vad har jag missat? Varför produceras jackor med dessa laminerade dragkedjor som enligt mig är riktigt dåliga? Hur kommer det sig att expeditionsjackor har blivit berövade av alla sina (ytterst viktiga) fickor? Var skall saker förvaras lätt gripbart? Finns det ingen jacka som inte är ohyggligt ful men ändå vettig. Annars får jag snart starta ett eget företag.

Detta är väl dels en hjälp-mig-hitta-en-ny-förälskelse och dels en varför-finns-det-inga-riktiga-jackor-längre-tråd.


Tack på förhand!
 
Kika på Fjällräven Eco-Trail. Jag har bara känt på den i butik, äger själv ingen, men den verkar vettig. Finns på en del av naturkompaniets butiker om du vill testa.
 
Jag föreslår att du slänger ett öga på jaktkläder.
Visst, gröna eller camo, men många är lite mer stryktåliga plus att det finns många fickor eftersom vi jägare ska ha med oss radio, pejl, hörselkåpor, 3-4 magasin, ammolådor, knivar, verktyg, sikten, många färgglada mössor, vantar, yxa, eftersökslampa, pannlampa, kompass, GPS, mobil, mp3-spelare, kikare, solglasögon, koppel, mer ammo, etc. etc.

Exempel från Härkila: http://www.harkila.se/klader/show_art/Visent jacka&urval_sok=Jackor;

Kollar man utomlands är ju utbudet än större, speciellt USA då jänkarna gillar prylar. I och för sig är vi snart ikapp dem så... :)

Annars kan jag tänka mig att hantverkarjackor är tåliga och med många fickor. Sen hur de ser ut osv sitter väl i betraktarens öga.
 
bergans arctic expidition har napoleonfickor och rejäl dragkedja. Ful som stryk men rejäl.

sen har de också snöhetta, 'bara' 2lagers membran men en bra jacka. Norröna hade tidigare modell av storm som jag tyckte var den bästa jackan jag sett för allmänt friluftsliv.
 
Varför inte nåt från Itab?

TPX Jackan kanske? Enbart lätt vattenavvisande (a là G-1000) och saknar huva, men i övrigt tycker jag själv att den ser ganska trevlig ut.
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=17599&plats_id=1433

Eller T&P Pro Shell? Lite tråkig färg, men annars verkar den väldigt funktionell...
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=17374&plats_id=1434

Priserna på dessa är ju inte heller i överkant, om man säger så.
 
Kika på Fjällräven Eco-Trail. Jag har bara känt på den i butik, äger själv ingen, men den verkar vettig. Finns på en del av naturkompaniets butiker om du vill testa.

Kikat på just den Fjällräven modellen och det är helt klart ett alternativ - i brist på annat. Skall definitivt klämma på den. Tack för tipset!

Jag föreslår att du slänger ett öga på jaktkläder.
Visst, gröna eller camo, men många är lite mer stryktåliga plus att det finns många fickor eftersom vi jägare ska ha med oss radio, pejl, hörselkåpor, 3-4 magasin, ammolådor, knivar, verktyg, sikten, många färgglada mössor, vantar, yxa, eftersökslampa, pannlampa, kompass, GPS, mobil, mp3-spelare, kikare, solglasögon, koppel, mer ammo, etc. etc.

Exempel från Härkila: http://www.harkila.se/klader/show_art/Visent jacka&urval_sok=Jackor;

Kollar man utomlands är ju utbudet än större, speciellt USA då jänkarna gillar prylar. I och för sig är vi snart ikapp dem så... :)

Annars kan jag tänka mig att hantverkarjackor är tåliga och med många fickor. Sen hur de ser ut osv sitter väl i betraktarens öga.

Nackdelen är väl just att det kanske blir lite väl mycket militär (och MÖP-stuk) av det hela. Med några år i tjänst känner jag att det inte skulle vara helt lyckat. Men jaktkläderna är annars idag i stil med hur friluftskläder "borde se ut". Smaksak - helt klart.

Både Bergans och Norrøna har ju jaktkollektioner, som många missar

Har faktiskt kollat på bl.a. "Recon" från Norröna - men det är liksom lite problematiken med militärromantiseringen.

Det låter som om Rab Latok skulle kunna passa.

Åh! Tack! Nu börjar det likna något. Fortfarande lite väl mycket laminerade, sårbara och blottade fickor. Men definitivt en kandidat. Några tips på om det (överhuvudtaget) går att beställa i Sverige/titta på?

bergans arctic expidition har napoleonfickor och rejäl dragkedja. Ful som stryk men rejäl.

sen har de också snöhetta, 'bara' 2lagers membran men en bra jacka. Norröna hade tidigare modell av storm som jag tyckte var den bästa jackan jag sett för allmänt friluftsliv.

Expedition såg helt klart lovande ut. Undra bara varför de valde lapptäcke som förebild när de färgsatte plagget. Håller med dig angående dess utseende. Snöhetta var nog - för min blygsamma personlighet, lite väl röd.

Varför inte nåt från Itab?

TPX Jackan kanske? Enbart lätt vattenavvisande (a là G-1000) och saknar huva, men i övrigt tycker jag själv att den ser ganska trevlig ut.
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=17599&plats_id=1433

Eller T&P Pro Shell? Lite tråkig färg, men annars verkar den väldigt funktionell...
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=17374&plats_id=1434

Priserna på dessa är ju inte heller i överkant, om man säger så.

Nytt för mig! Kul! Håller med dig, hade gärna kombinerat T&P Pro Shells specifikationer med uttrycket från TPX. Bra tips! Uppskattas!

Attans att det skall vara så svårt. Eller är jag kanske för kräsen. Det är inte lätt att hitta en värdig ersättare till något en älskar.


Helt klart jackor med potential. Dock är vi tillbaka i problematiken att det skriker lite mycket Försvarsmaktsskadad kring det.


Tar gärna emot fler tips! Rab Latok ska jag kolla mer på. Tack tack alla ni som engagerar er!
 
Märke jag sällan ser nämnas är Tenson. Jag har en tung skaljacka från dem i numera utgången modell som är mycket slittålig, regnsäker och har så många fickor att jag två år senare fortfarande hittar nya ibland.

Har haft den för att gå ute med hundar och i skogen på vintern. Den har ventilation under armarna, massa bra fickor och som sagt känns den som den ska tåla åratal av vassa saker och allmänt elakt slitage. Väger dock 762 gram på köksvågen hemma och är varm så in i norden om man råkar använda den på platten sommartid.

Kanske kan någon av deras nuvarande modeller vara något? Gale ser ju ganska rejäl ut och även Vilgot ser ju någorlunda ut som det du var ute efter?

Jag hittade min på superrea på Alewalds för några år sedan. Inte säker på exakta priset, men det var väldigt mycket billigare än majoriteten av alternativen. Inte ångrat mig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
123411563 Jakten efter den perfekta handsken Kläder 8
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.