Bra jacka som inte är från Asien?

Jag är i behov av en ny jacka och tänkte att ni kanske kunde hjälpe om ni får en kravspec:

-Naturmaterial eller delvis naturmaterial till exempel Bomull eller Poly/Bom-blandning. Jag föredrar inte kläder med en allt för stor syntetisk känsla.

-Hyfsat vind och vattenavstötande. Vattentät är inget krav.

-Bra ventilation

-Konstruktion som gör den lämpad för allmänt friluftsliv. Det är alltså ingen kavaj jag vill ha. ;)

-Inte tillverkad i Asien. Helst tillverkad i Norden men övriga Europa eller Nordamerika går bra.

-Normal färg, d.v.s. Svart, Grå, mörkBlå, OlivGrön eller liknande. Jag gillar inte att se ut som en Neonskylt i naturen.


Jag har funderat över Klättermusen Enride och Howies 36Kph

Men eftersom både dessa är tillverkade i Kina uppfyller de inte helt mina krav. I övrigt verkar de bra.


Så, vad har då forumet för rekommendationer?
 
Då måste du antingen hitta en mycket liten lokal tillverkare, alternativt finna ett äldre begagnat plagg t ex en anorak i bomull.
 
Tack för bra kommentarer.

Att sy själv är inget att ens funderar över. Jag har inget problem med att betala en del för ett bra friluftsplagg men att sy upp på beställning tror jag kan bli lite väl i överkant. En skaljacka från välrenommerade företag kan kosta en bit över 5000:- och då vara fabrikstillverkad i Kina. Vad kan det kosta att sy upp en jacka lokalt?


Andra alternativ skulle kunna vara en jacka från TAD-Gear. Till exempel:
Battle Hoodie
eller Robin Hoodie
Den sistnämnda är tyvärr i syntet men verkar annars bra.

Jag har även kollad en del på Arktis och liknande kläder: http://www.arktisltd.co.uk/outerjackets.htm men jag tycker de verkar lite klumpiga för allmänt friluftsliv.

Vad tycker ni om alternativen? Finns det ännu mer att välja på?


Bara för att vara säker: Allt från Arc'teryx och Fjällräven är väl tillverkat i Kina?
 
Ta en titt på Lundhags Traverse Pro / Route. Vet inte var de är tillverkade med plaggen är snygga och är Vind- och vattenavvisande. Traverse Pro är tillverkade i 65% polyester och 35% ekologisk bomull.
 
Bara för att vara säker: Allt från Arc'teryx och Fjällräven är väl tillverkat i Kina?

Nej. Arcteryx tillverkar en del i Kanada. Sen finns det ju andra ställen att tillverka billigt på.
Men menar du Asien när du säger Kina, eller tvärtom? Och vad betyder i så fall Asien? Exakt vad är det du vill undvika?

Förresten, är du säker på att de andra märkena som du nämner producerar sina grejer på andra ställen än Kinasien?
 
Tack för tipset angående Lundhags, jag får kolla upp va deras grejer tillverkas. Jag vet att deras kängor och sockar är tillverkade i Sverige men jag vet inget om deras övriga kläder.

Vet du vilka av Arcteryx produkter som är tillverkade i Kanada?

Hur är det med Norröna och Bergans tillverkningsländer? Är de tillverkade i Norge?

Av de sista plaggen jag länkade till vet jag att jackorna från TAD-Gear är tillverkade i USA. Arktis tror jag är tillverkade i England. Det finns jag liknande Arktis som är tillverkade i England: http://www.sasskit.co.uk/products/militaryclothing/index.htm

Anledningar för mig att vilja ha en jacka som inte är tillverkad i Asien är många. Dels miljöaspekten att skeppa kläder runt halva jorden för att vi ska kunna ha något på oss när vi är ute och vandrar när det går att tillverka likvärdiga produkter här. Dels den moraliska aspekten att jag tror att arbetsförhållandena är bättre här än i den delen av världen. Jag stödjer hellre något lokalt än något som jag inte känner samma närhet till.

Givetvis har jag många produkter från Kina och andra Asiatiska länder. Både av bra och dålig kvalitet. Det samma gäller för produkter tillverkade i Sverige.

Jag tycker att det är positivt att se texten ''Made In Sweden'' i mitt underställ från Ullfrotté/Woolpower eller ''Made In Germany'' i mina Meindlkängor och jag känner att jag tycker att det något högre priset är väl motiverat.
 
T
Vet du vilka av Arcteryx produkter som är tillverkade i Kanada?.

Nej, jag äger bara ett plagg (tunn fleece), och det är tillverkat i Kanada. Tyget i USA tror jag.

Jag tror helt enkelt att man får följa dessa tips för att ta reda på tillverkningsland:
  • Läsa på lappen om man har grejerna framför sig.
  • Om man inte har grejerna framför sig: Så länge företaget inte tydligt skryter om sin inhemska (eller nära på, som tex Hilleberg och Klättermusen) tillverkning så tillverkas grejerna i ett låglöneland.
  • Om företaget skryter om sin inhemska tillverkning ska man ändå läsa på lappen eftersom de antagligen tillverkar delar av sitt utbud i låglöneländer (tex Lundhags)

Men hur du än gör kommer du antagligen inte komma undan att materialen i kläderna är tillverkade i låglöneländer. Tex de YKK-dragkedjor som sitter överallt...
 
Givetvis kan man inte vara säker på att alla delar av en vara kommer från samma ställe eller att ett företags alla produkter gör detsamma. Jag vill att så mycket som möjligt att min nästa jacka helst ska vara tillverkad i Norden eller övriga Europa eller Nordamerika

Ett annat sätt att ta reda på var grejerna kommer ifrån är att ringa. Det gjorde jag till Klättermusen för att få reda på att deras kläder tillverkas i Kina och ryggsäckar i Vietnam. Jag har alltid trott att de hade tillverkning i Sverige.
 
Fast ur miljösynvinkel är det väll långt ifrån säkert att småskalig närproducerad tillverkning verkligen är bättre?
Annars blev jag nyfiken, jag har letat bland mina friluftskläder efter något Made In sweden, jag hittade endast mina "Ullfrote Orginal" kläder.....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
lillspöket Jacka med vettig huva Kläder 14
Still Alive Myggtät jacka. Kläder 9
Mr.H Arcteryx -SV Alpha Jacka Kläder 6
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
medinfoto Tålig, slitstark, vattenavvisade jacka som håller länge? Kläder 10
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
Smogz Jacka (vindtät, andas bra, torkar snabbt) Kläder 19
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
statemachine Impregnera polyester jacka Kläder 3
Vintervilan Jacka som tål att "bröta" igenom tät granskog? Kläder 13
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
Lakritsglass Vad ha under lättfodrad jacka? Kläder 6
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
aan1 Sailing jacka i fjällen? Kläder 2
Fiskaranna Jacka i stor damstorlek Kläder 2
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
tango Vindtät, ofordrad vattenavvisande gul cykel-jacka, 2 fickor, hel dragkedja Kläder 20
Davva2 Lång jacka med ordentlig huva Kläder 46
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
CarMaPal Parachute jacka Kläder 5
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
erito Erfarenheter av Bergans Storen jacka? Kläder 0
Fidolf Itab T&P Trekking jacka Kläder 3
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
prospicientia Köpa ytterliggare en jacka?! Kläder 15
mrmozart Svenska vinterkläder (jacka+byxa) Kläder 3
adrian.fors Värde på jacka? Kläder 0
fotografiskt Vadmalsbyxor/jacka Kläder 8
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
skogsavenyn Är denna jacka värd för vandring o andra aktiviter? Kläder 19
alpvandraren Vilken jacka Kläder 3
Brune Hur ser man skillnad på en ”äkta” NorthFace jacka och på en billig kopia? Kläder 6
arvidsson.anna Jacka från Klättermusen Kläder 24
Scout^ I jakten på en riktig jacka - var finns den? Kläder 16
rJohansson Bra jacka? Kläder 24
SLMT Tunn jacka Kläder 9
tlundberg Förstärknings-jacka/-tröja i stället för dubbla fleecetröjor Kläder 11
stenblock Efterlyses: supertunn jacka med huva Kläder 41
Bulgakov jacka från national geographic? Kläder 0
jowisp Ortovox jacka & byxa Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.