Stycka jacka för mönster

Oh, en intressant gammal tråd. Skulle vara skoj att se hur det gick. Blev det så bra som du hade hoppats på?
__
Fredrik
 
tillägg...

...det är också så att KM använder samma axelskärning till både sina bomullsplagg och sina syntetplagg vad jag vet. Så en metod kan ju vara att gå till affären och jämföra två oilka av samma strl. Troligen ingen skillnad eftersom armarna är skurna för fri rörlighet vilket minimerar glid inuti armen.

Men det skadar ju inte att kolla om man är osäker. Själv skulle jag glatt sy om plagget känns rymligt, tror inte att den relativt rymliga skärning som används ger upphov till problem typ kavaj utan foder...

//J
 
Ett sent exempel

En kamrat till mig hade hittat ett fint ylletyg och ville sy ylleskjortor till sig själv och hans vandringskamrat. Han hade en sportskjorta i bomull-polyester som han gillande modellen på.
Av mig hade han lärt sig om cykelvärmetröjor, så en trave dylika inköptes från Italien.
Han sprättade och kritade när han skulle klippa försökte ego få honom att göra ett provexemplar först.
Men han klippte upp hela tygstycket. Sen kom sömnaden. Tunnt ylletyg kräver större sömmån samt att man tejpar matarsidan med maskeringstejp. När jag frågade honom hur det gick fräste han åt mig och några veckor senare var projektet nerlagt. Såsmåningom visade han stolt upp en skorta med isytt bälgveck i ryggen.
Mina Indiska ylle militär skjortor är 30 mm bredare över axelsömmen än min bomulls-syntetskjortor.
Gissa varför. Sannorlikast inte för att slösa med materialet.
Jo det går att beställa indiska ylleskjortor via nätet, priset är väl ca 4x mer än på plats.
go tur
 
En kamrat till mig hade hittat ett fint ylletyg och ville sy ylleskjortor till sig själv och hans vandringskamrat. Han hade en sportskjorta i bomull-polyester som han gillande modellen på.
Av mig hade han lärt sig om cykelvärmetröjor, så en trave dylika inköptes från Italien.
Han sprättade och kritade när han skulle klippa försökte ego få honom att göra ett provexemplar först.
Men han klippte upp hela tygstycket. Sen kom sömnaden. Tunnt ylletyg kräver större sömmån samt att man tejpar matarsidan med maskeringstejp. När jag frågade honom hur det gick fräste han åt mig och några veckor senare var projektet nerlagt. Såsmåningom visade han stolt upp en skorta med isytt bälgveck i ryggen.
Mina Indiska ylle militär skjortor är 30 mm bredare över axelsömmen än min bomulls-syntetskjortor.
Gissa varför. Sannorlikast inte för att slösa med materialet.
Jo det går att beställa indiska ylleskjortor via nätet, priset är väl ca 4x mer än på plats.
go tur

Tejpa ylletyg? Hahaha, jomenvisst...
 
Tejpa ylletyg? Hahaha, jomenvisst...

Likaså som att vissa klagar på Seobservers (skrivit 8696 inlägg) helt klart i vissa fall otydliga och tillkrånglade inlägg,
bör det i sin tur även finnas ett ansvar för läsaren att vara uppmärksam å eftertänksam vid läsande av ett inlägg.

Urklipp Seobservers inlägg: Tunnt ylletyg kräver större sömmån samt att man tejpar matarsidan med maskeringstejp.
Jag tror att både Seobserver och hans Gode kamrat menade/körde med tejpen på symaskinens matarfötter.
För er som alldrig rört en symaskin kan ju plugga på lite här på länken : http://sv.wikipedia.org/wiki/Symaskin
Länk för er som sover med symaskinen kan kolla denna sida ;) http://www.sysidan.se/

Tanke till TS fråga så tänk på att när du/ni byter tyg material så
är det viktigt att tänka på krympningen efter några tvättar.

God sy stund ;)
 
Likaså som att vissa klagar på Seobservers (skrivit 8696 inlägg) helt klart i vissa fall otydliga och tillkrånglade inlägg,
bör det i sin tur även finnas ett ansvar för läsaren att vara uppmärksam å eftertänksam vid läsande av ett inlägg.

Urklipp Seobservers inlägg: Tunnt ylletyg kräver större sömmån samt att man tejpar matarsidan med maskeringstejp.
Jag tror att både Seobserver och hans Gode kamrat menade/körde med tejpen på symaskinens matarfötter.
För er som alldrig rört en symaskin kan ju plugga på lite här på länken : http://sv.wikipedia.org/wiki/Symaskin
Länk för er som sover med symaskinen kan kolla denna sida ;) http://www.sysidan.se/

Tanke till TS fråga så tänk på att när du/ni byter tyg material så
är det viktigt att tänka på krympningen efter några tvättar.

God sy stund ;)

Etaproof krymper inte.

Jag menade att man inte behöver tejpa ylletyget för matningensskull. Man ska inte tejpa några matarTÄNDER heller. Vilken maskin som helst klarar av tunt ylletyg. Jag har själv sytt super 200s ylle utan att behöva tejpa nåt. Likaså vadmal, tweed, whipcord, arméfilt, vanliga worsted, super 80s, och super 150s. Aldrig behövt tejpa NÅGOT med ull. Vissa sidentafter och riktigt tunna nylontyg har jag tejpat, men ull behöver det inte.

Och försök gärna slå mig på fingrarna när det gäller sömnad och symaskiner. I double dare you!
 
Ber om ursäkt

Etaproof krymper inte.

Jag menade att man inte behöver tejpa ylletyget för matningensskull. Man ska inte tejpa några matarTÄNDER heller. Vilken maskin som helst klarar av tunt ylletyg. Jag har själv sytt super 200s ylle utan att behöva tejpa nåt. Likaså vadmal, tweed, whipcord, arméfilt, vanliga worsted, super 80s, och super 150s. Aldrig behövt tejpa NÅGOT med ull. Vissa sidentafter och riktigt tunna nylontyg har jag tejpat, men ull behöver det inte.

Och försök gärna slå mig på fingrarna när det gäller sömnad och symaskiner. I double dare you!

Fanns inte en tanke att slå dig på fingrarna, Sorry om du tog illa vid dig !
synd att dina kloka ord om vad du menade inte kom med i det andra inlägget från början.
Du vill inte att man ska slå dig på fingrarna men ja som många tog nog dina första ord som att du idiot förklarade någon.
Länkarna och tanken om krympning var riktat till alla som var intresserade, men det tror jag alla förstod.
Take Care! :)
 
Etaproof krymper inte.

Jag menade att man inte behöver tejpa ylletyget för matningensskull. Man ska inte tejpa några matarTÄNDER heller. Vilken maskin som helst klarar av tunt ylletyg. Jag har själv sytt super 200s ylle utan att behöva tejpa nåt. Likaså vadmal, tweed, whipcord, arméfilt, vanliga worsted, super 80s, och super 150s. Aldrig behövt tejpa NÅGOT med ull. Vissa sidentafter och riktigt tunna nylontyg har jag tejpat, men ull behöver det inte.

Och försök gärna slå mig på fingrarna när det gäller sömnad och symaskiner. I double dare you!

gro inte vill jag slå dig på fingrarna men tunnt ylletyg vill gärna matas ojämt på vissa maskiner, alla har inte så goda symaskiner som du har. Maskeringstejp använder många för matning utan sträckning, inte bara till sidenfoder.
Go fortsättning

önskar

J
 
gro inte vill jag slå dig på fingrarna men tunnt ylletyg vill gärna matas ojämt på vissa maskiner, alla har inte så goda symaskiner som du har. Maskeringstejp använder många för matning utan sträckning, inte bara till sidenfoder.
Go fortsättning

önskar

J

Då har han bara för hårt pressarfotstryck. Maskeringstejp och tunt papper kan man använda för att få friktion.
 
Tack för tippset men hans tyg var luftigt tunnt. Min skräddare i Syrien körde ofta med tunnt pappersband under tyget på hans gamla Singer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Impregnera M65-jacka Gör det själv 11
piaea Arcerteryx Jacka - lossat tyg Gör det själv 11
bramberg Ska det bli riktigt bra så måste man göra det själv ibland. Jacka Gör det själv 37
statemachine Laga Gore Tex jacka Gör det själv 1
Mr. Red Dragstroppar i Marmot jacka Gör det själv 5
guhj Förlänga ärmar på jacka Gör det själv 1
guhj Material till foder i jacka Gör det själv 1
salgo60 Limmade sömmar har släppt i jacka! Gör det själv 8
Henke B Whitney-jacka från Thruhiker, vilket tyg? Gör det själv 6
g-kvisten Sy i befintlig WS-jacka Gör det själv 1
Strykarräven vädringsblixtlås i befintlig jacka? Gör det själv 4
kal tips om jacka Gör det själv 1
kal jag ska göra en jacka Gör det själv 8
ulf19 Klattermusen Nunatak Mönster Gör det själv 12
Moga Mönster till friluftskläder (främst regnjacka)? Gör det själv 5
MAW Mönster till ryggsäck Gör det själv 11
hannulan Näbbskor - mönster Gör det själv 1
gusbo Sy kapell till pulka - vilket tyg och mönster Gör det själv 8
Pettson Mönster till kläder Gör det själv 6
Tidenztand Mönster till Klättermusen Njal Gör det själv 0
Tidenztand Mönster till Klättermusen Nunatak Gör det själv 15
alven Mönster till kilt Gör det själv 21
mfn Mönster M/59-skjorta Gör det själv 2
egt Mönster för packsystem Gör det själv 4
PeterOom mönster/ritning till paddelhandskar, byxor, etc Gör det själv 1
kajhaj handsk mönster Gör det själv 0
m71 Ritningar och mönster Gör det själv 2
Mikro var hittar man mönster? Gör det själv 9
i4lean Söker mönster och material till paddelhandskar Gör det själv 0
maths mönster på överdragsbyxor Gör det själv 3
schweingaard Mönster på anorak? Gör det själv 5
schweingaard M90-byxa Mönster? Gör det själv 23
johaneriksson mönster Gör det själv 1
"Kim" Mönster på Nunatak Gör det själv 9
mblund Mönster till kläder Gör det själv 2
fklint Mönster Gör det själv 7
Nyman Mönster till M/90 uppdragssäck? Gör det själv 2
Mönster och tyger Gör det själv 3
Mönster till anorak? Gör det själv 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.