CptChernobyl ska sy vadarpåsar!

Ja som rubriken lyder ter det sig alltså inte bättre än att jag blir tvungen att sy egna vadarpåsar då marknadens utbud är av den obefintliga sorten. Jag sneglade en stund på Helsports Fotpåse men är skeptiskt till materialet, jag efterlyser således någon som har testat dessa. Om någon har tips på liknande produkt tar jag gärna emot dem då sy egna är lite av en "sista utvägen" handling.

Nu till saken, liksom många andra 90-talister av den mer tekniska sorten är jag helt och hållet urkass på allt som har med tyger att göra och behöver således lite hjälp på traven. Googlare som jag är har jag lyckats nosa upp en fin guide på hur man gör dessa vadarpåsar på www.andersj.se. Efter noga studerande av de till en början märkliga ritningarna var de inte så märkliga längre men jag insåg snabbt att tunn polyesterväv är ingenting man säljer på ICA, detta gällde även stark nylonväv. Jag undrar nu om någon mer kunnande person kan berätta hur jag får tag på dessa och gärna länka. Har varit inne på extremtextil.de men är för dålig på tyger för att kunna beställa på känn.

mvh
CptChernobyl :)
 
Tackar för länkarna men som jag skriver så är mitt problem att hitta rätt tyg, har letat på sidorna du länkar men har ingen erfarenhet av tyg så jag vet inte hur tygerna lämpar sig i verkligheten.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
 
Jag köpte härifrån http://www.shelby.fi/catalog/default.php
Jag kontaktade dem och förklarade vad jag skulle göra. Frågade om det jag hade hittat i deras sortiment skulle duga. Fick jakande svar och beställde följande:
1 m 210D Oxford Nylon, PU coated. NYO210. (Till "skaften")
0,5 m Cordura 300D, PU coated. CD300. (Till "fötterna")
10 m Action seam tape. SEAMA. (Att täta sömmarna med)

När de var färdigsydda provade jag vattentätheten och upptäckte att Cordura 300D inte var helt vattentätt. Kontaktade Shelby som svarade att vattentätheten var densamma på de båda materialen som jag köpt. Jag menar att det inte är riktigt, men det gör inte så mycket. Det lilla vatten som kommer in vid ett vad gör inte att kängorna blir blöta mer än sulan och ibland en bit upp. Beror litet på hur långt vadet är. Jag är mycket nöjd med vadarpåsarna. De är lättare än mina Lundhags Vadarboots och de går ovanför knäna. Att de är utformade som en "påse" och inte som en stövel, gör också att de är mycket lättare att ta på. Det var den egentliga anledningen till att jag lyckade övertala min hustru att sy ett par vadarpåsar. Jag hade köpt nya kängor och det var nästan omöjligt att få på mina gamla Lundhags Vadarboots.

Det finns andra här på Utsidan som sytt vadarpåsar, så kanske får du mer tipps.

/ Bertil
 
Jag köpte härifrån http://www.shelby.fi/catalog/default.php
Jag kontaktade dem och förklarade vad jag skulle göra. Frågade om det jag hade hittat i deras sortiment skulle duga. Fick jakande svar och beställde följande:
1 m 210D Oxford Nylon, PU coated. NYO210. (Till "skaften")
0,5 m Cordura 300D, PU coated. CD300. (Till "fötterna")
10 m Action seam tape. SEAMA. (Att täta sömmarna med)

När de var färdigsydda provade jag vattentätheten och upptäckte att Cordura 300D inte var helt vattentätt. Kontaktade Shelby som svarade att vattentätheten var densamma på de båda materialen som jag köpt. Jag menar att det inte är riktigt, men det gör inte så mycket. Det lilla vatten som kommer in vid ett vad gör inte att kängorna blir blöta mer än sulan och ibland en bit upp. Beror litet på hur långt vadet är. Jag är mycket nöjd med vadarpåsarna. De är lättare än mina Lundhags Vadarboots och de går ovanför knäna. Att de är utformade som en "påse" och inte som en stövel, gör också att de är mycket lättare att ta på. Det var den egentliga anledningen till att jag lyckade övertala min hustru att sy ett par vadarpåsar. Jag hade köpt nya kängor och det var nästan omöjligt att få på mina gamla Lundhags Vadarboots.

Det finns andra här på Utsidan som sytt vadarpåsar, så kanske får du mer tipps.

/ Bertil

Tack Bertil för det mycket informerande svaret :) Då vet jag att dessa tyg fungerar, men om jag vill vara på den absolut säkra sidan och inte välja Cordura 300D har du något förslag på annat tyg som fungerar bättre?
 
Tack Bertil för det mycket informerande svaret :) Då vet jag att dessa tyg fungerar, men om jag vill vara på den absolut säkra sidan och inte välja Cordura 300D har du något förslag på annat tyg som fungerar bättre?


Nej jag har inget förslag. Länken som "grodanbolle" hänvisar till ger ju vägledning. Det verkar ju vara riktigt bra vadarskydd. Jag funderade ett tag på att täcka hela "foten" på mina med någon typ av "sealer" men efter att ha använt dem så tycker jag inte det är värt varken besväret, pengarna eller viktökningen. ;-)

/ Bertil
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.