Varför ska man jaga den "perfekta" kniven?

Jättefint arbete Erik. Vem har tillverkat bladet? Vilka är de övriga materialen? Hur lång tid har det tagit?

Berätta gärna mer.

~Paul~
 
grymt snyggt, visa slidan oxå, den brukar va svårast att få snygg.. många lägger mycke tid på kniven men hafsar med slidan.. (hur lät det, visa slidan..)
 
cancerman; sa:
Varför ska man jaga den "perfekta" kniven när man kan göra en själv...
Precis, det roligaste är väl inte att ha en perfekt kniv, utan att använda en kniv som man gjort själv, oavsett om den ligger några procent under "Den Perfekta Kniven" i prestanda. Jag menar, det är svårt att själv snida i kolfibermaterial etc, men behövs det? Finns den perfekta kniven? Anledningen till att jag binder flugor är mycket att det är kul att binda, inte bara att de man köper suger (för det gör de!).

Mycket snyggt jobb BTW. Håller med Patric, visa läderarbetet (det är ju så trist att fixa med en slida när man fått till en fantastisk kniv!)
 
Strykarräven; sa:
cancerman; sa:
Varför ska man jaga den "perfekta" kniven när man kan göra en själv...
Precis, det roligaste är väl inte att ha en perfekt kniv, utan att använda en kniv som man gjort själv, oavsett om den ligger några procent under "Den Perfekta Kniven" i prestanda. Jag menar, det är svårt att själv snida i kolfibermaterial etc, men behövs det? Finns den perfekta kniven? Anledningen till att jag binder flugor är mycket att det är kul att binda, inte bara att de man köper suger (för det gör de!).

Mycket snyggt jobb BTW. Håller med Patric, visa läderarbetet (det är ju så trist att fixa med en slida när man fått till en fantastisk kniv!)

Jag har visserligen aldrig gjort en kniv, men en del andra saker (mer eller mindre bra). Men visst är det en speciell känsla att ”detta har jag gjort själv”, och att ”detta är det enda exemplaret som finns”.

Per Brune
 
Kan själv

Mycket vacker kniv. Och det är som ni säger, att använda en kniv som man gjort själv känns speciellt även om den inte är tekniskt fulländad...
Gjorde själv en kniv i Tujarot och renhorn och är väldigt förtjust i den. Hittade även ett vackert blad på rea och sammanlagt gick kniven på 500 kronor vilket får ses som ett bra pris för en kniv som motsvarar ens krav.
 
Strykarräven; sa:
Anledningen till att jag binder flugor är mycket att det är kul att binda, inte bara att de man köper suger (för det gör de!).
Jag band också mycket flugor tidigare, Anders. Har dock slutat nästan helt eftersom min syn är inte vad den borde vara. Men det är jäkligt kul. Att få fisk på sin hembundna fluga är något alldeles extra :)

~Paul~
 
Material i kniven

Trevligt att folk tycker den är snygg. Det gäller att få ett flyt i knivens form samtidigt som att göra den skön. En snygg kniv som har obekvämt handtag är värdelös i alla fall som brukskniv tycker jag.
Bladet: har jag gjort själv i 12c27 och sedan skickat iväg det för att härdas. det som jag är mest nöjd med bladet är att jag har lagt eggen som är nu helt på fri hand på en minimal bandslip från jula, (OBS innan härdning ska jag kanske tillägga)
handtaget: masurbjörk, sälgrot, mässing och vulkanfiber.
slida blir i rårandsläder med en träinsatts som jag gör mönster i. Man får räkna att det tar nån dag att göra kniven och sedan tar det ett tag att fixa slidan. beror lite på hur bra det går och så.
[Ändrat av cancerman 2006-10-28 kl 12:54]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bramberg Ska det bli riktigt bra så måste man göra det själv ibland. Jacka Gör det själv 37
niklaz Hur ska man ställa in symaskinen för tunna och hala material? Gör det själv 10
CptChernobyl CptChernobyl ska sy vadarpåsar! Gör det själv 7
Glännman Egen vandringsstav - hur ska björken torka ? Gör det själv 36
JEzus Vad ska jag sy med? Gör det själv 5
eyck Knep när kraftiga tyger & sömmar ska sys Gör det själv 0
kal jag ska göra en jacka Gör det själv 8
vandrafjäll En liten guide hur man hårdlöder aluminium Gör det själv 14
olaab Var hittar man spännen till ryggsäcksremmar Gör det själv 18
DoktorGlas Kan man sy i pastpresenning? Gör det själv 17
Karolina P Korta av sovsäck - hur bör man göra? Gör det själv 7
dmchris Tunn rostfri plåt, var hittar man det? Gör det själv 13
avslutatmedlemskap160620 Så självklart när man ser det - göra hammock Gör det själv 6
lleberg Kan man sy en skran/åkmadrassa? Hur? Gör det själv 4
Skipper_ Var kan man köpa dun? Gör det själv 3
såg nån som vet var man kan köpa en symaskin Gör det själv 5
aksello Vart köper man Granger XT proofer? (impregnering) Gör det själv 3
Edvin m Hur får man Liquisolve att härda snabbast? Gör det själv 10
peter1959 Att fixa för den händige, så att man förblir "händig" med händerna. Gör det själv 13
Henke stj Var kan man köpa dun? Byxor? Gör det själv 9
macaronies Kan man färga G-1000? Gör det själv 6
fotografiskt Vindskydd av presenning för sju man Gör det själv 39
Brune Hur kapar man en pianotråd? Gör det själv 37
Teknikern När man tröttnat på läckande neoprentätningar. Gör det själv 0
graesen var kan man köpa merinoull i metervara Gör det själv 7
Struntman Hur gör man en knivslida av läder? Gör det själv 1
xblp julgranen - vad gör man av den? Gör det själv 23
Brune Vad kan man tillverka av en slider ? Gör det själv 4
pultost Var får man köpa etaproof? Gör det själv 17
Pott Kan man göra egna isyxor? Gör det själv 36
muminfar var får man tag på dun? Gör det själv 47
Räv Rävsson Hur fixar man en söndrig eker själv? Gör det själv 2
Martin Fjäderlätt Kan man färga ryggsäcksväv? Gör det själv 10
Netram Var kan man köpa hålband? Gör det själv 8
Mikro var hittar man mönster? Gör det själv 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.