Tråd? Jag syr vind/väderskydd

Jag har fått hem material och ska sy mig ett litet väder/vindskydd ("tarp" heter det väl på modern friluftslivssvenska antar jag). Jag hade bara tänkt använda vanlig sytråd, Gutermann, sån man har när man syr utklädningskläder till barnen och blommiga klänningar till Midsommar.

Men plötsligt greps jag av tvekan? Är det mycket krafter i ett väderskydd? Jag förstärker såklart tyget runt öljetter/fästpunkter, men tråden ska väl inte spela nån roll? Väl?

Mvh
Plötsligt Osäker
 
Jag skulle då inte använda vanlig bomullstråd. Kika lite på björntråd eller dyligt. Du vill ju att din tarp ska hålla länge 😀
 
Kapelltråd. Borde finnas i en välsorterat symaskinsaffär, annars i affärer för båttillbehör, t.ex. Hjertmans.
Sen tål inte alla symaskiner såpass tjockt tråd, men det är bara att prova sig fram.
 
Inte Bomullstråd!

Nä, det håller jag med om! Inte bomullstråd. "Blommig midsommarklänning" antyder ju onekligen det! Jag har en polyestertråd men den är inte grövre än vanlig bomullstråd. Min maskin fungerar dåligt ihop med "björntråd" e dyl

Och där har jag väl svaret på min egen fråga, inser jag. Jag kommer ju inte köpa en ny maskin för detta lilla projekt! Jag får försöka hitta en tunn polyestertråd med så hög dragstyrka som möjligt helt enkelt
 
Av FR har jag fått en tråd som de brukar i tält och ryggsäckar. Den har en polykärna och en bomullsyta.
Lappen i bobinen säger följande.

ArtN571M
Coats KOBAN
GLACE 75
5000m
Y615

Din symaskinsaffär med sömnadstillbehör kan beställa hem den.

go tur
 
Om tarpen ändå ska tejpas eller sömtätas så behöver man ju inte sån där tråd som sväller utan då kör man lämpligen "knapphålstråd". Det är vad jag förstått en extra stark tråd.
 
Gutermann är bra polyestertråd. Torde funka bra om sömmen ser OK ut. Kan vara lite knepigt att få till det i tunna vävar. Björntråd förstår jag inte den borde vara alldeles för tjock för en tunn tarp.

Vad är det för dukmaterial och dukvikt?

Thure
 
Gutermann Tera 40 är en stark och bra polyestertåd.
Fungerar i vanlig symaskin både som under-och övertråd.
 

Bilagor

  • IMG_2565.jpg
    IMG_2565.jpg
    29.5 KB · Visningar: 1,222
Det går bra att använda gutemans polyestertråd.
Jag har sytt tarpar, tält båtkapell mm under 10-års tid och har inte haft problem med att sömmarna inte skulle hålla. Viktigare att ha dubbelsöm och förstärkningar på utsatta ställen när jag syr i silnylon brukar jag limma först med silikonlim, men det behövs knappast på en tarp.
Kör på bara och tveka inte.
 
Tack alla. Mitt självförtroende är onekligen återställt tackvare all hjälp; nu ska jag bara hitta lite tid att faktiskt sy också...!

Jag har en silnylon och totalvikten kommer att ligga strax över 500 gram för hela tarpen med linor och allt.

Jag har ett väldigt specifikt användningsområde för min lilla tarp, jag behöver ett väderskydd när jag är ute o fotograferar. Jag har med mig en surfplatta o förhandsgranskar bilder, jag vill kunna ta ut kameran ur sitt väderskydd o byta objektiv.Så jag är mer känslig för fel färg på tarpen snarare än hög vikt! Med detta specifika användningsområde så tänker jag också att belastningen på min tarp kommer att vara förhållandevis låg. Är vädret alltfört hårt så struntar jag helt enkelt i förhandsgranskning o objektivbyte den dagen. Av andra skäl än tarpens hållfasthet :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
millimeter Styrka i söm, väv och tråd? Gör det själv 9
bash Nål och tråd??? Gör det själv 7
bionicon Ullfleece material? Var hittar jag det? Gör det själv 15
Mive Vart köper jag bra filar? (knivmakeri) Gör det själv 9
lars.martinsson.169 Vart köper jag spännen? Gör det själv 5
fluff Hur tätar jag delar av skor? Gör det själv 6
Mullemek Hur rullar jag ihop tarp-linorna? Gör det själv 27
Kniv-Hasse Var kan jag köpa segelduk el. kanvas? Gör det själv 5
mheland Nu vet jag var Hilleberg köper stormlinor & lås Gör det själv 3
JEzus Vad ska jag sy med? Gör det själv 5
Bettega Tillverka eget bälte med platt spänne- men var hittar jag platta spännen? Gör det själv 6
Brune Var hittar jag plastkrokar ? Gör det själv 6
Maua Den eviga frågan: var hitta jag material? Gör det själv 9
jmlove Var får jag tag på Velcro kardborreband... Gör det själv 6
kilen Var hittar jag ripstoptyg av bomull? Gör det själv 1
robert72 Var hittar jag aluminiumtejp? Gör det själv 4
Mic Var finner jag hålband??? Gör det själv 3
kal jag ska göra en jacka Gör det själv 8
Henke Jag vill känna på tyg i Stockholmstrakten! Gör det själv 2
Vandrare Var hittar jag tex-fritt tyg? Gör det själv 1
Nyman Jag söker de där pittoreska arméöverskotten som bara du känner till! Gör det själv 26
realout Vilken firma syr starka sömmar? Gör det själv 5
clindh Ulrika syr tält - kolla in hennes blogg Gör det själv 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.