Den eviga frågan: var hitta jag material?

I göteborg med omnejd. Finns det över huvudtaget någon som säljer "funktionsmaterial" Tänker mest på tyger med andasmembran, grova nylontyger, spännen, tryckknappar mm,mm. Man vill ju gärna flumma runt i en butik och känna på olika saker i stället för att köpa i blindo så att säga!

Fredrik
 
Knapp-Carlsson

Knapp- Carlsson (Kyrkogatan) har massor av knappar, snäppspännen och band. Det är inte bara knappar till stickade koftor som det ser ut vid första anblicken. Det finns "friluftsknappar" oxå. Dom har allt (nästan) uppsatt på tavlor så man kan se. Men hittar du inte vad du vill ha så fråga. Dom har en del grejer bakom disken. Naturkompaniet (Korsgatan) har en del plastspännen och ögglor.
Andasmaterial vet jag ingen som säljer. Det fanns en tygbutik på Kyrkogatan som sålde bla "nättyg" (perfekt till lätta packpåsar) men dom har till min stora sorg slagit igen.

/Stina
 
Örebro...

Är själv på väg att luska litet i denna fråga. Vet inte något exakt svar på var vad gällande andas material odyl. Men leta i Örebro, har hört att det finns en tant i denna stad som varuför tekniska textiler.
 
Myréns och Knaps-Carlsson

Myréns på Övre Husargatan har en del tunna nylontyger och billiga fleece (om man nu vill ha billig fleece alls) och jag såg en del bävernylon och annat. Det är det bästa hitills men jag har letet för lite. Funktionstyger undrar jag om dom har, men jag har för mig att dom hade en del bra remmar med inbyggda reflexer. Jag fick känslan av att man som kille var väldigt ovanlig i butiken, och min typ av frågor var ännu mer ovanliga:). Trevliga var dom i alla fall (expediterna alltså).

Knapp-Carlssons http://www.knapp-carlsson.com har du väl varit på om du bor i Göteborg? Det känns helt fel att dom har en web-adress för hela stället underbart nostalgiskt. Lite dåligt sorterade på remmar men spännen finns en hel del. Och coola kölappar från forntiden inte minst!

5:ans Sport har en mycket bra sortering av remmar och spännen från Haglöfs reservdelar som går att använda om man står ut med loggan:). Särskilt släta remmar av bra kvalité finns där. Varning för kostnaden dock, jag tror mina D-ringar kostade 15:- styck.

/Andreas
 
Ohlssons tyger

Jag kan bara säga en sak; Ohlssonos tyger & stuvar! Vet inte hur många kilo funktionstyger jag köpt där , i Luleå i & försig men Ohlssons brukar finnas i de flesta större städer. Gå till lådan vindtyger på stuvavdelningen, känn och förundras över vilka material man kan hitta, köp billigt och hem och testa vattentäthet mm. En vind & vattentät jacka för en hundring är väl inget pris att klaga på. Om ditt Ohlssons mot förmodan inte skulle ha dessa tyger hemma just då så får man be dem ta hem eller göra som jag, ränna där för jämnan och spana och dra hem kilovis för framtida projekt. Har köpt en del tyger hos Seeme i Örebro också vilket gör att man får veta exakt vad för material man köper, vilket kan vara bra. Jag brukar dock testa Ohlssons billiga alternativ, funkar dom så är det faktiskt extremt billigt även om man inte vet om det heter gortex, sympatex, windstopper ... huvudsaken är väl att materialet fungerar för det behovet man har.
Lite tips på vägen bara :)
AW
 
Seeme i Örebro, Barbro Janson säljer tyger för friluftsliv, såsom andande vävar, fleece m.m. hon har tyvärr ingen hemsida, men en telefon! 019 611 79 82

direkt hämtat från utsidans länk-skafferi!
 
Tackar för svaren!

Jo, jag har hört talas om Seeme, problemet är att jag bor i Göteborg och har ingen lust att åka till örebro bara för att kolla runt. Däremot har jag hittat en butik i Varberg som verkar lovande. Dom heter Shopmans fyndkällare och ligger på Träslövsvägen 56. Någon som varit där och kan rapportera? Jag har inte hunnit dit ännu!

Maua
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Var köpa gummistrap med kula på? Gör det själv 7
URB65 Var hitta "bergbuckle" Gör det själv 7
olaab Var hittar man spännen till ryggsäcksremmar Gör det själv 18
tango Starka snörlås/snörstopp - var köpa? Gör det själv 5
pal2 Liquid tyg - var köpa Gör det själv 1
bionicon Ullfleece material? Var hittar jag det? Gör det själv 15
dmchris Tunn rostfri plåt, var hittar man det? Gör det själv 13
niklaz Var köpa hålband i Sthlm (brådis)? Gör det själv 6
tango Vad heter en sådan här sprint och var köpa? Gör det själv 7
Kniv-Hasse Var kan jag köpa segelduk el. kanvas? Gör det själv 5
Skipper_ Var kan man köpa dun? Gör det själv 3
gro Kabelvinda - var hitta vinklar? Gör det själv 9
såg nån som vet var man kan köpa en symaskin Gör det själv 5
nermander Var köpa flamskyddsimpregnering? Gör det själv 9
pal2 Var handla i Norrköping?? Gör det själv 8
peter1969 PVC-rör, T-kopplingar etc. VAR????? Gör det själv 15
Reichhi Alu plåt - 1mm - Caldera cone - Var att köpa? Gör det själv 12
mheland Nu vet jag var Hilleberg köper stormlinor & lås Gör det själv 3
kanis Var köpa reflex-tyg eller/och reflex-klistermärke? Gör det själv 18
barbafant Var få tag på Vinylon-fiber? Gör det själv 3
Vandrare Tyg till snökjolar (tältduk) - var köpa? Gör det själv 4
Henke stj Var kan man köpa dun? Byxor? Gör det själv 9
snowhound Var köpa glasfiberstång Gör det själv 10
Bettega Tillverka eget bälte med platt spänne- men var hittar jag platta spännen? Gör det själv 6
graesen var kan man köpa merinoull i metervara Gör det själv 7
tango var köpa tyg-reflexband? Gör det själv 5
Brune Var köpa öljetter med håldiameter på 4 mm? Gör det själv 14
Grön Gubbe Var köpa detta lätta tälttyg? Gör det själv 22
Tranan Var köpa silnylon och primaloft? Gör det själv 14
pultost Var får man köpa etaproof? Gör det själv 17
langby Var köpa Gör det själv 6
Brune Var hittar jag plastkrokar ? Gör det själv 6
samme83 Delrin? Var? Gör det själv 1
annerborn Var köpa myggnätsväv per meter Gör det själv 2
CJ Tyg, väv etc, var köpa? Gör det själv 14
muminfar var får man tag på dun? Gör det själv 47
Brune Var uppbringa mobiltelefonknappar Gör det själv 2
Groaghach Var hitta grön, kraftig, delbar dragkedja? Gör det själv 22
echo6 Var Köpa Neopren? Gör det själv 10
rannug Var köpa myggnätsväv? Gör det själv 5
ÄventyrsUffe Var köpa ullfiberpäls på löpmeter?? Gör det själv 0
Jonathan Dun ? Var ? Gör det själv 4
Netram Var kan man köpa hålband? Gör det själv 8
jmlove Var får jag tag på Velcro kardborreband... Gör det själv 6
kilen Var hittar jag ripstoptyg av bomull? Gör det själv 1
Vandrare Var hitta Metalltråd till jackans huva? Gör det själv 12
robert72 Var hittar jag aluminiumtejp? Gör det själv 4
Mikro var hittar man mönster? Gör det själv 9
Mic Var finner jag hålband??? Gör det själv 3
Vandrare Var hittar jag tex-fritt tyg? Gör det själv 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.