Vad heter en sådan här sprint och var köpa?

Finns det något fackmannamässigt eller annat vedertaget namn för en sprint med låsögla som den på bilden?
Och var finns sådana att köpa?
Jag har hittat sådana på min cykelkärra och på pallbockar jag köpt men har frågat runt i järn- och båtbutiker hemomkring men ingen känner igen dem ur sitt sortiment.

Jag kan även tänka mig annan lösning där sprint och låsning hänger ihopa som en del.

Jag ska ha det till att fästa en löstagbart bordsben(rör) i en hållare på båtens durk(golv).

/Patrik, dagens sprinter
 

Bilagor

  • sprint.jpg
    sprint.jpg
    8.3 KB · Visningar: 5,623
Lite återkoppling - jag köpte sprintar därifrån och det gick smidigt och bra - deras minsta storlek var lite större än den jag hade men ska nog bli bra till sitt ändamål i båten.

Tack för tipset!

/Patrik
 
passar bra på t ex kajakkärror och är smidigare att hantera än andra sprintar. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Sortimentlada/Ovrigt/Klappsprintar-5-st-20005/

Thure

Inte i mitt fall då jag inte med enkelhet kan trä ringen över det bordsben jag ska sätta fast i en hållare/fot - har ingen fri rörände nära sprinthålet. I mitt fall skulle ringens diameter behöva vara minst dubbelt så stor som bordsbenets diameter för at få i sprinten. Jag får en mycket slimmare lösning med den typ av sprint jag köpt - här kan jag ju vrida öglan runt bordsbenet.

I andra fall, då spriten ska sitta nära en rör-ände ( tex hjul på kajakvagn) så håller jag med dig men i mitt fall döljs rör-änden ner i en hållare/fot.
Ska se om jag kan ta en bild som förklarar mycket bättre.

/Patrik

PS Biltema m fl butiker min närhet hade inte min typ av sprint - det kollade jag innan frågan här. DS
 
Visst hade både modellen "hårnål" och "stor säkerhetsnål" funkat för att hålla fast bordsbenet men båda har nackdelen att det sticker ut en hyfsat spetsig ändå på sprinten och bordsbenen som ska fästas är där man brukar ha fötterna och vill helst inte ha något vasst att riva fötterna på. Därför är jag nöjd med den sprintmodell jag fått tag på.

Glömde ta bild då jag var i båten ikväll, ursäkta för det!

/Patrik, återkommer med bild
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Loranga Vad heter denna "fjäderknapp" ? Gör det själv 5
pery Vad heter detta verktyg? Gör det själv 20
Loranga Sprint för rör Gör det själv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.