Tyg, väv etc, var köpa?

Hej!

Jag funderar på att sy upp några förvaringspåsar i olika färger. Det finns färdiga att köpa, men vill ha i andra färger och i andra storlekar.
Finns det någon affär som säljer dylikt tyg.

Tyget skall vara tunt och lite sladdrigt. Typ den påse som många sovsäckar levereras i.
Är även intresserad av andra slags tyger och dyl.
-Fleece, "riktigt".
-Tältgolvstyg.
-Neopren el liknande.


M v h
C
 

avslutad210712

Gäst
Jag köpte tyg och annat från http://www.shelby.fi och det fungerade rätt bra förutom att det är lite struligt när man skall betala med kreditkort. Först beställer man och sen får man ett mail som talar om hur man betalar med kreditkortet men det fungerade i alla fall även om det tar lite extra tid. Eftersom jag bor nära gränsen till Finland så föreslog han som har det att skicka det med bussgods till Torneå vilket gjorde att det gick över dagen för min del och dessutom kostade frakten bara 10 euro. Kollade lite priser och upptäckte att nylonband (webbing) kostade ungefär hälften av vad det kostade att köpa hos Naturkompaniet lokalt i Luleå. Köpte bla deras nylontyg Nylon SPA som kapell till två pulkor och det är hur starkt som helst och inte lika tungt som cordura.

Vill du ha ett större utbud kan du kolla http://www.justmakeit.com men då gissar jag att du riskerar att åka på moms om du har otur i tullen.
 
Jag har just beställt diverse tyger från

http://www.pennineoutdoor.co.uk/

som har ett mycket större urval än shelby.fi, bland annat Pertex som borde vara lämpligt för packpåsar (det används ofta som yttertyg i sovsäckar). Tygerna har inte kommit än, så jag kan inte kommentera om leveranstid och kvalitet, dock.
 
Hos http://www.shelby.fi betalar man nu med paypal och det går jättesmidigt. Har handlat en hel del hos dem och det är alltid bra service. Dessutom har han ett väldigt bra utbud och utökar hela tiden. Ett brev under kilot kostar 9 euro och under 500 gram 3.5.
/samme
 
Sy själv

CJ; sa:
Hej!

Jag funderar på att sy upp några förvaringspåsar i olika färger.
Finns det någon affär som säljer dylikt tyg.


Ska visst finnas en butik som heter "SeeMe" eller nåt liknande, Kolla i äldre nummet av Utemagasinet, har själv kontaktat dom för nåt år sedan men tappat bort adressen. Lycka till!
 
Silnylon

Pointnorth har silikoniserad nylon, väldigt lätt och vattentät.
Sök på "Spinnaker" så hittar du deras 0,75 oz. Köpte några meter till packpåsar nyligen, men har inte sytt ännu.

En massa packpåsar i onödigt tungt tyg ackumulerar snabbt och blir tungt. Min uppfattning är att antingen behöver man något absolut vattentätt eller något som håller diverse smågrejor på ett och samma ställe. Plastpåsar är vattentäta men inte särskilt hållbara. De tjockare väger en del också. Meshpåsar är bra för småprylar som inte är fuktkänsliga. Man kan prova ICAs tvättpåsar eller sy själv.


Jörgen
 
Fallskärmtyg

Jag syr mina packpåsar i fallskärmstyg. Tjockleken och vikten är ungefär som spinnakerduk, men fallskärmstyget är mjukare (prasslar mindre).

Fallskärmstyg finns i en väldans massa glada färger och eftersom en fallskärm som passerat 20 års gränsen inte får användas som fallskärm, är det lätt att få tag i uttjänta fallskärmar billigt som man kan klippa sönder och ta tyg i från.

Ett specialknep jag lärt mig är att man i stället för att klippa i tyget, är att man använder en lödpenna och skär /smälter av tyget för då kan det inte tyget fransa upp sig.

Per Brune
 

avslutad210712

Gäst
Kapar tråden lite grann för jag undrar om det är någon som vet var man kan få tag på hålade band som tex klättermusen använder på sina säckar
 
Re: Fallskärmtyg

Brune; sa:
Fallskärmstyg finns i en väldans massa glada färger och eftersom en fallskärm som passerat 20 års gränsen inte får användas som fallskärm, är det lätt att få tag i uttjänta fallskärmar billigt som man kan klippa sönder och ta tyg i från.

Har du något mer konkret tips på var man kan få tag i (delar av) en uttjänt fallskärm? Jag har tänkt precis likadant att det vore optimalt för packpåsar, men nytt är det lite för dyrt för ändamålet.

(/nils)
 
Re: Re: Fallskärmtyg

polkovodets; sa:
Brune; sa:
Fallskärmstyg finns i en väldans massa glada färger och eftersom en fallskärm som passerat 20 års gränsen inte får användas som fallskärm, är det lätt att få tag i uttjänta fallskärmar billigt som man kan klippa sönder och ta tyg i från.

Har du något mer konkret tips på var man kan få tag i (delar av) en uttjänt fallskärm? Jag har tänkt precis likadant att det vore optimalt för packpåsar, men nytt är det lite för dyrt för ändamålet.

(/nils)

Eftersom jag har ca 15 minuters cykelväg till flygfältet där Fallskärmklubben Aros håller till och har goda kontakter där så har jag samlat på mig en del uttjänta fallskärmar.
Stockholm fallskärmsklubb http://www.skydive.se hoppar i Gryttjom som ligger ca 50 km norr om Uppsala.
Om jag fattat det hela rätt så är en del stockholmare medlemmar i Nyköping fallskärmsklubb http://www.nyfk.se eller i Fallskärmklubben Aros. Men Fallskärmklubben Aros har jag redan mutat in ;).

Så leta reda på någon som hoppar fallskärm, och som kan hålla ögon öppna efter uttjänta skärmar. Som jag skrev tidigare så får fallskärmar inte användas då de blir över 20 år och detta gäller troligen även reservfallskärmar som sällan eller aldrig är använda.

Per Brune
 
avslutad210712; sa:
Kapar tråden lite grann för jag undrar om det är någon som vet var man kan få tag på hålade band som tex klättermusen använder på sina säckar

Jag köpte hålband av Sacci http://www.sacci.se för några år sedan. Vet inte om dom fortfarande har den servicen, men du kan ju alltid fråga.
/Thomas J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
redtop Kevlarförstärkt tyg/väv (ex. Keprotec)??? Gör det själv 6
tango Tålig tunn elastisk svart tejp eller självhäftande tyg? Gör det själv 2
4623 Rätt tyg! Gör det själv 2
pal2 Liquid tyg - var köpa Gör det själv 1
Elvah Vilken sida är silikonbelagd? Tyg från Friluftstyger.se Gör det själv 4
tango Pek-tyg ("Touch"-tyg), som centimeter-vara? Gör det själv 13
piaea Arcerteryx Jacka - lossat tyg Gör det själv 11
lawe Tyg som andas till vindsäck Gör det själv 8
johannatillfots Tyg- sy eget sovsäcksöverdrag Gör det själv 26
qy Tyg till lätta regnkläder Gör det själv 2
Smogz Tyg för att sy egen ryggsäck Gör det själv 8
Micke R. Billigt GDS-tyg på IKEA Gör det själv 3
Smogz Tyg till innertält Gör det själv 5
fellmann Tyg ID Gör det själv 6
Jocke434 Extremt starkt tyg Gör det själv 12
Smogz Barfotamoccasiner i tyg med kevlarsula Gör det själv 8
Nattvandrare Tyg till regnkläder? Gör det själv 9
magnus ul Flourcarbon i tyg? Gör det själv 6
kanis Var köpa reflex-tyg eller/och reflex-klistermärke? Gör det själv 18
Grönställ Impregnera tyg med silikonspray?! Gör det själv 7
Vandrare Tyg till snökjolar (tältduk) - var köpa? Gör det själv 4
gusbo Sy kapell till pulka - vilket tyg och mönster Gör det själv 8
mattisandersgard Mesh-tyg Gör det själv 6
hannulan Vattentätt tyg Gör det själv 14
hannulan 2 lagers vattentät tyg Gör det själv 5
Henke B Whitney-jacka från Thruhiker, vilket tyg? Gör det själv 6
tango var köpa tyg-reflexband? Gör det själv 5
bekkis Tyg Gör det själv 3
Jakan M90-tyg Gör det själv 2
adventure_transport Mattsvart tyg,helst grovt? Gör det själv 4
Brune Tyg till fenderskydd Gör det själv 1
uboc1 Köpa vattentätt tyg Gör det själv 5
muppielupp Slitet tyg i kängan - fixa? Gör det själv 3
Jörgen Fjaderlatt.se Köpa tyg från USA Gör det själv 1
jonne_ Tyg till anorak Gör det själv 3
malvamodell modell 90 tyg Gör det själv 2
GunnarM Letar tyg med UV-skydd Gör det själv 1
Jeremiah Lätt vindtätt tyg Gör det själv 1
Johan es M90 Tyg Gör det själv 14
Henke Jag vill känna på tyg i Stockholmstrakten! Gör det själv 2
qwe1 Power stretch tyg Gör det själv 1
jonka98 Tyg för att förstärka Helly-täckbyxor på knäna? Gör det själv 2
Vandrare Var hittar jag tex-fritt tyg? Gör det själv 1
Hur mycket tyg går det åt till en anorak? Gör det själv 1
Pettson epic väv Gör det själv 1
millimeter Styrka i söm, väv och tråd? Gör det själv 9
Polarnatt Seamsealer på silikonbelagd väv? Gör det själv 24
Toni_v_89 Väv till tältkåta Gör det själv 2
muminfar billig G-1000-väv Gör det själv 3
bredviken Tältgolvs väv? Gör det själv 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...