Tunn rostfri plåt, var hittar man det?

Jag är sugen på att bygga ett litet sprit- och vedkök. När jag börjar leta efter inköpsställen hittar jag ingenstans rostfri plåt tunnare än 0,7mm.

Det känns ju lite overkill, så frågan är - va ska jag göra köket av? Tänker mig i princip en liten låda eller cylinder som vindskydd vilken även agerar kastrullstöd. Sedan liten brännare under när man ska använda sprit.

Ska jag sluta stirra på blind på rostfritt och satsa på aluminium eller vanlig, icke rostfri plåt? Eller finns det tunnare rostfritt att få tag på någonstans?


Var köper man sådant? Senaste tråden i ämnet var väldans gammal så tyckte det kunde vara OK med en ny, uppdaterad version.
 
Titta i telefonkatalogen, mindre företag som gör arbeten i Rf. Be om att få gå i skrotlådan efter det att du presenterat dig. Arbetshandskar skall du hålla själv, det är vasst.
go tur
 
Titta på Trangia Triangel

för ideer om utformning av kastrullstöd/vindskydd.

Titan skulle kunna vara alternativ till rostfritt medan aluminium är sämre värmehärdigt men funkar om man kokar vatten och om tilluft och kall luft på utsidan kyler.

Hur skall vedbrännaren se ut?

Takplåtslagare borde ha 0,4 och 0,5 mm rostfritt som spillbitar.

Thure
 
Ska du elda på rostfri plåt duger det inte med "diskbänksplåt" i kvaliteten 18/8. Sådan plåt kommer inte vara rostfri när du eldat ett par gånger.
Du ska ha en bättre kvalitet, tex syrafast 23/43.

Som sagts tidigare.

1. Köp en påse bullar och en kanellängd (detta är standardbetalning för små tjänster i dessa branscher).

2a. Gå till en plåtfirma. Gå inte dit 30 minuter före stängning, då lär dom vara på väg hem redan. Gå inte heller dit strax innan lunch.

2b.Gå in genom dörren som leder till själva verkstaden. Går du via receptionen kan du stöta på en grinig kontorsgubbe som inte tycker att personalen ska slösa tid på att leta plåtbitar (plåtfirmor hanterar hundratals kvadratmeter plåt varje dag, och dina spillbitar ger dem ingen inkomst alls) .

3.Presentera dig på ett manér som passar i hantverkarkretsar.
Säg att du bjuder på fika (visa upp fikabrödet) om du kan få några spillbitar tunn syrafast plåt. Om fikabrödet mot all förmodan inte duger - ha med dig kontanter, inte kort ;)

4. Först när du har plåten i handen frågar du om de kan klippa till den också.

Steg 2b kan undvikas genom att gå till en mindre firma som saknar reception, men då kan utbudet å andra sidan vara sämre.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...