Hur tätar jag delar av skor?

Jag har ett par bruna läderskor som jag vill göra helt vattentäta ca en cm upp från sulan. Är det nån som kan rekommendera en färg (eller silikon, gummi etc) som kan passa och som inte kommer slitas bort direkt?
 
Casco LiquiSole eller Biltema Gummilagning är nog bästa kandidaterna, men om det fungerar eller ej beror nog på hur skon är konstruerad
 
Problemet att få limmen att få fäste på ett ovanläder som är preparerat med vax och oljor.
Mekanisk slipning och tvätt med acceton är att rekommendera före applikation.
go tur
 
Bättre att tvätta med etanol än aceton. Funkar inte liquisole kan du ju testa silikon för utomhusbruk. Såg nån som använt nåt kladd för murbruk (tror det var PU eller någon form av PVA, men osäker) på sina narvläderkängor, det funkade.
 
Du kan ju prova att hårdvaxa dom, dvs smälta in bivax/paraffin i lädret. Det slits inte bort och håller tätt väldigt länge.
Kjell
 
Resultat

Så här ser det ut med liquisole. Mina två misstag var att ta för mycket smet och att inte låta den härda horisontellt (ville göra båda sidorna av skorna samtidigt). Annars verkar den vara precis vad jag var ute efter. Själva liquisolen är transparent, men gör att lädret ser mörkt ut.
 

Bilagor

  • sko.jpg
    sko.jpg
    67.8 KB · Visningar: 593

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.