Jag mejlade Sverker på Plus!

xnation; sa:
Köp på rea, så slipper ni betala överpriser...
(Dock får man nöja sig med "bottenskrapet")

Någon gång når man lägre vattenlinjen i debatten. Tack för ett lågbrynt inlägg!
Jag vet inte om vederbörande är ekonomiskt oberoende, de flesta är det inte nämligen...

MVH Hasse
 
En del av problematiken, samt pudelns kärna, ligger i att det naturligtvis är dyrare att bygga upp en väl fungerande sälj- och service-organisation med produkt-lager, personal, reservdels-lager etc etc, än att hänga upp ett foto pà en web. I Sveriges del ár omkostnaderna dessutom en hel del högre án i mànga andra länder.

Sà, i grunden, vad vill man ha: enbart làga priser, eller en vál fungerande omkring-organisation i det egna näromrâdet?

En annan knäck-punkt är även att momsen är 25% istf. 15-16% som är vanligt i Europa vilket naturligtvis áven det är fördyrande. Dock, teoretiskt sett har ni ju dock mer fördelar att inhösta tack vare dessa skatter... var i resten av världen kan man stanna hemma ett âr efter barnabörden?

Sedan ár det ocksà sant att det i Sverige i mànga brancher lánge râtt ett slags oligopol och protektionism bàde inom tillverknings- och distributions- och àterförsäljarleden, vilket sig gjort att priserna pà mànga produkter ár onödigt höga, men áven att en hel del svenska jobb kunnat bibehâllas


Alltsà, sammanfattandes: debatten blir ofta lite knas: man vill áta kakan och ha kvar den, som man brukar sága.

Mvh / Mats
[Ändrat av Malindo 2004-06-25 kl 09:55]
 
Jag är

väl medveten om att Hilleberg har sin produktion i Lettland och att de flesta produkter tillverkas i asien. Mitt exempel var ju bara tagen ur luften så att säga, om ni inte minns fel så var även Hilleberg tvunga att flytta sin produktion runt 97 eller 98 om jag inte minns fel. Orsaken då var just att man inte kunde täcka sina kostnader, folk ville inte betala vad produkten kostade att tillverka. Nu har ju Hilleberg i för sig många anställda i Sverige idag eftersom all produktutveckling sker i Sverige. Frågan är vad som kommer att ske med dessa jobb när de i Lettland lärt sig att använda datorerna?

Då till orsaken till kostnaderna på just Hilleberg i t ex USA och Sverige. Återigen, det är dyrare med personal och allt däromkring i Sverige, momsen är högre, likaså skatten o s v. Det gör att priset stiger. Sen kan du aldrig jämföra en webbutik med en vanlig friluftsaffär då det är stora skillnader i personalbehov.

Jag håller fullständigt med vad Mats här ovan skriver! Alla vill ha vår fina välfärd kvar, med alla fördelar som den ger. Exempelvis föräldrarledigheten. Men ingen är villig att betala för den!

PS: Sen är det ju klart att man köper det man har råd med. Alla är vi villiga att gå till en viss smärtgräns vad gäller priserna på olika produkter vi köper. Jag skulle väldigt gärna vilja ha en Ferrari men inte fan har jag råd med den. Då hjälper det inte att klaga på att Ferrari tar ut en alldeles för hög pris på sina bilar. Jag undrar hur pass stora marginaler dem har på sin sida? DS

Mvh
 
Friluftsbutiker har låg marginal.

Om man jämför friluftsbutikers marginal med modebranschen så har en modebutik åtminstone dubbelt så bra marginal. Och där tycks ju ingen gnälla.
En friluftsbutik har valigtvis ett standard nettopris på 50:- på en vara som säljs för 100:- till konsument. Då är butikens förtjänst 30:- efter att momsen är borträknad. Om butiken ger en rabatt på 10% som kanske inte låter mycket, så motvarar det nästan en tredjedel av butkens förtjänst på denna vara. Jag förstår varför stora kedjor som Naturkompaniet där ett huvudkontor sitter o räknar kronor och som slipper möta kunden inte gillar denna kalkyl. Där dom måste fightas med näthandeln som inte har butikshyran som kostar mycket pengar, stöld, mycket mer personal som kostar lön plus en fet arbetsgivaravgift som vi har i Sverige på ca 40% på lönen.
Plus bank kortavgifter på ett antal tusen i månaden.
Skall butikerna nu behöva slåss med utländska nätföretag som har helt andra förutsättningar. Det många glömmer är ju att ex företag som Globetrotter ligger ju i städer som har lika mycket befolkning som hela Sverige fast i samma stad. Så dom har ju ett helt annat kundunderlag. Och kan då handla direkt av tillverkaren o får då mycket bättre priser.
Kanske är det så att felet ligger på en högre nivå mer hos dom som bestämmer förutsättningar för att driva företag i Sverige.
Trots detta så ger ju många friluftsbutiker framförallt fristående butiker lite rabatt typ 10% till trogna kunder. Och då blir ju prisskillnaden lite mindre.
Och dessutom, finns det någon bransch med den service som finns i friluftsbranschen o den garantin? Tror inte det. O det kostar också pengar.
Tja lite funderingar. Håller med Malindo, det är väldigt många som vill både ha o äta kakan.
Men det är ju så man är ju sig närmast själv.
Ha de Olof
 
Re: Jag är

A.S.; sa:
väl medveten om att Hilleberg har sin produktion i Lettland och att de flesta produkter tillverkas i asien.
Vi kan väl jämföra med en annan friluftsproducent, som vad jag vet fortfarande görs i Sverige, primusköken.

A.S.; sa:
Då till orsaken till kostnaderna på just Hilleberg i t ex USA och Sverige. Återigen, det är dyrare med personal och allt däromkring i Sverige, momsen är högre, likaså skatten o s v. Det gör att priset stiger.
Tror du verkligen att detta ska göra så mycket som kanske halva priset på en vara som har samma utgångspris och i USA måste du lägga till importtullar? Fullständig bullshit! Mellanhänder och rejäla påslag gör skillnaden.

A.S.; sa:
Sen kan du aldrig jämföra en webbutik med en vanlig friluftsaffär då det är stora skillnader i personalbehov.
Den webbbutik som brukar få stå som jämförelse vid mina inköp är REI i USA. De är inte bara en webbbutik utan en riktigt stor kedja med många butiker. De håller samma priser (höga eller låga tar jag inte ställning till) i webbutiken som över disk.

Nej lösningen måste bli att vara kritiskt konsument och pressa, pressa priserna hela tiden. Kan inte USA gå med i EU :) oooh vilken marknad vi skulle ha.
 
Granska kritiskt! MEN rättvisst!

brandmansmicke; sa:
Den webbbutik som brukar få stå som jämförelse vid mina inköp är REI i USA. De är inte bara en webbbutik utan en riktigt stor kedja med många butiker. De håller samma priser (höga eller låga tar jag inte ställning till) i webbutiken som över disk.

Nej lösningen måste bli att vara kritiskt konsument och pressa, pressa priserna hela tiden. Kan inte USA gå med i EU :) oooh vilken marknad vi skulle ha.

Det är klart att en butik som har en stor kedja av butiker kan pressa priserna mer då deras kundunderlag är betydligt större. Deras kundunderlag kanske är större än hela Sveriges befolkningsmängd. Då kan dem beställa en större order från sin leverantör och på så sätt få en betydligt lägre styckpris än en butik som köper in några fåtal tält. Det måste du väl inse. Jag tror att marginalerna är lika stora i en butik i Sverige som in den nätbutiken i USA. Skillnaden är att dem har betydligt lägre kostnader tack vare att dem kan köpa in större mängd, ha lägre löner, lägre skatter, lägre moms, lägre arbetsgivaravgifter etc. Och jo visst tullavgifter tillkommer men den är betydligt mindre än alla dessa blir tillsammans.

Jag är för kritiskt granskande! Men det gäller att man gör det opartiskt. Tänk efter varför vissa kan hålla lägre priser än andra. Du kommer snart att märka att det inte beror på höga vinstmarginaler!

Om vi exempelvis tar en vanlig sportkedja som tex Stadium så har ju dem en massa butiker över landegt och en stor lager. Det gör att dem kanske håller lite lägre priser än min lokala sportaffär. Jag bor i en by med ca 10 000 invånare. Vi har tidigare varit utan sportaffär tills för ca ett år sen. Jag handlar nu det mesta på hemmaplan. Priserna är oftast desamma, ibland kan det skilja lite men jag är vilig att betala den mellanskillnaden för att gynna den lokala handeln.

Vi kan ju ta ett vanlig problem på landet. Ett lanthandel bedrivs i en liten by. Men, de som bor där väljer allt mer att åka in till stan för att göra sin inhandling av matvaror. Orsaken är en mindre prisskillnad. Det gör att lanthandeln efter ett tag lägger ner sin verksamhet. MEN då jävla blir det liv i lokalbefolkningen. OJ vad fan gör dem. VI måste ju ha en affär! Ska vi behöva åka in till stan varje gång vi ska ha mjölk eller en påse godis.

För att vi ska kunna hålla en någorlunda vettig prisnivå krävs det att vi blir villiga att handla allt mer på hemmaplan. Jag är övertygad att du får en betydligt högre service där än hos en nätbutik från andra sidan atlanten.

Sen, var ska du prova grejerna. Om jag tex ska köpa en jacka så vill jag gärna prova den innan jag handlar. Ska jag då dra in till stan prova jackan i en friluftsbutik, lägga tillbaka den och sen åka hem för att beställa den från nätet? Var ska jag prova den när butiken går under?

/
 
Re: Re: Jag är

brandmansmicke; sa:
Den webbbutik som brukar få stå som jämförelse vid mina inköp är REI i USA. De är inte bara en webbbutik utan en riktigt stor kedja med många butiker. De håller samma priser (höga eller låga tar jag inte ställning till) i webbutiken som över disk.

Här en kul trâd där gear-tokiga amerikanare diskuterar, och kraftigt spàrar ur (precis som jag nu- ursákta parantesen!), vad gáller REIs SoftShellare.

Lite svârt att följa spàret, man bör kolla datum och lása i kronologisk ordning. Trâdstartaren börjar kategorskt med att personalen pà REI är Braindead, men att deras egen-label SoftShell verkare intresanta.. (liknar utgângspunkten pà en och annan debatt här? Jámförelsen ligger nára till hands)
;-)

Mvh / Mats
 
Hoppsan, glömde lágga in trâden:

http://mtncommunity.org/cgi-bin/dcforum/dcboard.cgi?az=read_count&om=1615&forum=DCForumID1


Att USA numera är intressant fór köpare beror naturligtvis pà att deras valuta är lâg som sjutton, medan Euron i jämförelse är hög.

Dessutom, allt som tillverkas i Kina, Vietnam etc handlas i USD, medan Europeiskt tillverkade produkter handlas i Euros. Pà tvà âr har skillnaden i pris ändrats med ca 40% till USDs fördel enbart pga dessa valutafluktuationer.

Den dag USD stiger blir förhâllandet det omvánda igen.

Pratar man med amerikanare ár de avundsjuka pà Europas stora och varierade utbud, samt enligt vad de anser làga priser pà vissa europeiska produkter, exempelvis bergsklättrar-kängor, ett segment som domineras av fr.a europeiska tillverkare.
Amerikanska importörer av Europeiska produkter samt outdoor-butiker ofta manat till bojkott av europeiska web-shoppar typ Barrabes, sárskilt tidigare nár Euron var jámförelsevis làg.

Mvh / mats
[Ändrat av Malindo 2004-06-25 kl 12:03]
 
Re: Granska kritiskt! MEN rättvisst!

A.S.; sa:
Det är klart att en butik som har en stor kedja av butiker kan pressa priserna mer då deras kundunderlag är betydligt större. Deras kundunderlag kanske är större än hela Sveriges befolkningsmängd. Då kan dem beställa en större order från sin leverantör och på så sätt få en betydligt lägre styckpris än en butik som köper in några fåtal tält. Det måste du väl inse. Jag tror att marginalerna är lika stora i en butik i Sverige som in den nätbutiken i USA.Skillnaden är att dem har betydligt lägre kostnader tack vare att dem kan köpa in större mängd, ha lägre löner, lägre skatter, lägre moms, lägre arbetsgivaravgifter etc. Och jo visst tullavgifter tillkommer men den är betydligt mindre än alla dessa blir tillsammans.

Jag är för kritiskt granskande! Men det gäller att man gör det opartiskt. Tänk efter varför vissa kan hålla lägre priser än andra. Du kommer snart att märka att det inte beror på höga vinstmarginaler!

Om vi exempelvis tar en vanlig sportkedja som tex Stadium så har ju dem en massa butiker över landegt och en stor lager. Det gör att dem kanske håller lite lägre priser än min lokala sportaffär. Jag bor i en by med ca 10 000 invånare. Vi har tidigare varit utan sportaffär tills för ca ett år sen. Jag handlar nu det mesta på hemmaplan. Priserna är oftast desamma, ibland kan det skilja lite men jag är vilig att betala den mellanskillnaden för att gynna den lokala handeln.

Vi kan ju ta ett vanlig problem på landet. Ett lanthandel bedrivs i en liten by. Men, de som bor där väljer allt mer att åka in till stan för att göra sin inhandling av matvaror. Orsaken är en mindre prisskillnad. Det gör att lanthandeln efter ett tag lägger ner sin verksamhet. MEN då jävla blir det liv i lokalbefolkningen. OJ vad fan gör dem. VI måste ju ha en affär! Ska vi behöva åka in till stan varje gång vi ska ha mjölk eller en påse godis.

För att vi ska kunna hålla en någorlunda vettig prisnivå krävs det att vi blir villiga att handla allt mer på hemmaplan. Jag är övertygad att du får en betydligt högre service där än hos en nätbutik från andra sidan atlanten.

Sen, var ska du prova grejerna. Om jag tex ska köpa en jacka så vill jag gärna prova den innan jag handlar. Ska jag då dra in till stan prova jackan i en friluftsbutik, lägga tillbaka den och sen åka hem för att beställa den från nätet? Var ska jag prova den när butiken går under?

Sjävlkart spelar storleken roll, landet, moms, tull mm. men det hindrar inte att vi har problem med påslag i Sverige. Jag fick ett finfint erbjudande av en försäljare som var återförsäljare till butiker för en generalagent för bla BASK och ArcTeryx. Han lovade mig att köpa för inköpspriser plus moms. Jag gick genast ut och jämförde prestanda på produkterna han erbjöd. Sjävklart lyckades jag snappa upp ett antal prisuppgifter också. Inköpspriset till butik i Sverige låg flera hundra, till tusenlappar högre än i butikpriser i andra länder. När bara tull och generalagentens påslag (och omkostnader) var tillagda så var varans pris redan en bra bit över kostnaderna i nätbutiker, både i USA och Europa. Var tillkommer kostnaderna? Har generalagenten så stora omkostnader pga vårt Svenska system, eller har vi för många mellanhänder och påslag?

Blanda inte in lokalpatrotism och stödjande av lokal handel, specifikt dagligvaruhandel i frågeställningen. Den typen av handel är alltid lokal (jag köper inte mjölk på nätet). Men vid handel av konsumtionsvaror är det en helt annan fråga. Det är praktiskt möjligt att tjäna en hacka på att vara kritiskt konsument.

Marknaden globaliseras och vårt system gör allt för att hålla den så liten som möjligt, till konsumenternas förtret. Det är lika enkelt för en webbutik att hålla till i Gellivare (typ Nortstar) som i L.A. eller någon annanstans. Kundunderlaget kan bli lika stort. Globetrotter, som har nämnts tidigare, har ingen fördel där även om de ligger i Hamburg. Svårigheterna kommer med alla de handelshinder som ställs upp mellan länderna.

Tråden handlar inte heller om näthandel kontra fysiska butiker. Det har diskuterats tidigare. Och du får gärna stödja dina lokala handlare med tusenlapp efter tusenlapp. Näthandlarna känner till problemet med att prova, och fler och fler gör det möjligt att skicka tillbaka grejer som blivit fel på ett smidigt sätt.
 
Malindo; sa:
En annan knäck-punkt är även att momsen är 25% istf. 15-16% som är vanligt i Europa vilket naturligtvis áven det är fördyrande. Dock, teoretiskt sett har ni ju dock mer fördelar att inhösta tack vare dessa skatter... var i resten av världen kan man stanna hemma ett âr efter barnabörden?

Mats är har identifierat en mycket viktig faktor. Sverige är ett högskatte samhälle och därför ett högkostnadssamhalle, eftersom staten ska ha sitt på så många ställen i kjedjan.

Men som också sades, Man får ju så mycket tillbaka... ;-) eller?? Kan bara nämna föräldraledigheten här i skatteparadiset Luxembourg är 5 mån med full betalning och sedan får man "bara" 15 000 kroner i mån i 6 mån. Märk väl att dessa 15 är netto, dvs man skulle väl jämföra det med en svensk lön på 30 000.

Så kom gärna hit till Luxembourg och föd barn, så kan ni ju passa på att köpa billiga prylar oxo :)

Glad Midsommar
Johan
 
Re: Re: Granska kritiskt! MEN rättvisst!

[QUOTE
Blanda inte in lokalpatrotism och stödjande av lokal handel, specifikt dagligvaruhandel i frågeställningen. Den typen av handel är alltid lokal (jag köper inte mjölk på nätet). Men vid handel av konsumtionsvaror är det en helt annan fråga. Det är praktiskt möjligt att tjäna en hacka på att vara kritiskt konsument.
[/QUOTE]

Precis! Huvudet på spiken! "Kritisk konsument" är ledordet. 'Pruta' är fel ord, 'förhandla' är bättre. Alla förhandlar varje dag om någonting: vem som skall gå ut med soporna, vem som skall hämta barnen, om löneförhöjning, ...

Varför skulle man inte förhandla om priserna i butik? Vad är heligt med dem? Gör man det inte får man finna sig att stå med mössan i hand och acceptera dålig service, höga priser, och dåligt utbud även nästa gång.

På samma sätt skall man givetvis säga att "jag handlar här eftersom du har bästa priset/servicen".
 
Klart man kan förhandla om priset. Det är lättare att göra det i en lite butik än hos en stor kedja.

Jag brukar inte förhandla så mycket om priset men däremot så kan man försöka få något extra gratis. Om jag ska köpa en jacka för ca 4000 och samtidigt är i behov av tex en keps eller ett par sockor så kan man försöka få detta gratis. Funkar faktiskt ofta.

Kretz, fixar du jobb åt oss i Luxemburg så kommer vi gärna. :)

Nej, nu räcker det för idag.

Glad midsommar!

/
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.