Jag blev scammad :((

och jag väntar på en jacka..... av annat känt märke. Beställde med tanken att om den faktiskt kommer så är det riktigt billigt, och om den inte kommer så kostade det bara en mindre summa pengar att bli lurad.
Sajten såg legitim ut på alla sätt.... Dom är duktiga dom där skojarna

Fjällräven rea upp till 85%? Jag var på väg att beställa, oxå med tanken att det var misstänkt billigt men inte så mycket pengar att förlora. Kom dock fram till att det ganska så säkert var bedrägeri, så jag bröt beställningen.
 
Fjällräven rea upp till 85%? Jag var på väg att beställa, oxå med tanken att det var misstänkt billigt men inte så mycket pengar att förlora. Kom dock fram till att det ganska så säkert var bedrägeri, så jag bröt beställningen.

Japp.... Där fanns precis den jacka som jag tidigare var snubblande nära att köpa till fullpris
 
Räknade baklänges på mitt kortsaldo, och det ser ut som att jag fått tillbaka utlägget ganska snart efter kontakten med Resurs, dock ser jag ingen formell insättning. Förhoppningsvis är strulet över i och med det.
 
Räknade baklänges på mitt kortsaldo, och det ser ut som att jag fått tillbaka utlägget ganska snart efter kontakten med Resurs, dock ser jag ingen formell insättning. Förhoppningsvis är strulet över i och med det.
Det behöver inte nödvändigtvis vara en insättning, kolla bakåt om själva betalningen försvunnit från kontoutdraget
 
Trist. Jag har varit med om försäljare som skickat fel vara och sen försvunnit från radarn på eBay; detta har dock ersatts av eBays garanti.

"Lås i menyraden" kan vilken bedragare skaffa helst numera, till en server som står på en sunkig hemmakoppling. Det enda det betyder är att kommunikationen är krypterad.
Finns automatiska/gratis certifikatutfärdande myndigheter för SSL vilket ger detta lås, bl a Letsencrypt och Amazon.
Trycker man på låset och det står nåt i stil med EV/DV (extended validation) är det lite säkrare, eftersom en manuell process gjorts för att kolla att sajtens ägare är reko.

Endast ha kortet öppet för internetköp de få minuterna man faktiskt gör det, är nog ett av de bästa sätten att stoppa oönskade debiteringar. Jag jobbar inom IT och anser mig vara oerhört försiktig, nästintill paranoid, med kortuppgifter men har trots detta en gång blivit av med dem. Bankens security ringde, vips var mitt "kort" ute på upptäcktsfärd och försökte smörja någons krås på restaurang i Nevada (vilket spärrades). Troligt någon internet-retailer som blivit hackad.

Flera utav internet-neobankerna och även ett par traditionella har numera möjligheten att generera tillfälliga kortuppgifter som bara fungerar för ett enda köp. Detta är också bra.
 
vad är neobanker?
Ok/Q8 vägrade hjälpa till tex vissa banker som Ica går det ej att ha kort på annant kono än kopplat till ditt transaktionskonto.
Sedan tar ´upplåsningen´någon minut och försöker man köpa under den tiden får man bara felmeddelande att köpet ej gick igenom.
Faktura köp med lev först har fung tex på wish men end garanti ca 1 månad eller tid för rekl av felaktig vara sedan inget svar från ´kundtjänst
Nu när fler bolag kommer att få mindre marginaler kan de bli konkurser mellan betalning till lev då även faktura bra efter leverans av vara.
Kort där du ej har mkt pengar på ifh till dina normala inköp och då sätta in före planerat köp eller betala via swish.
Nu senast var det ett bolag som sålde hemelektronik från Holland som anv marknadsplatsen Cdon som fung lika wish eller e-bay eller Alibaba och endast efter mkt klagomål så började de ge återbetalningar.
 
Ok var en nyhet tycker vanliga internet Bank är problematiskt nog då div ärenden ska fixas och man får gå till lokala bankkontor ändå .
 
(...)
"Lås i menyraden" kan vilken bedragare skaffa helst numera, (...) EV/DV (extended validation) är det lite säkrare
(...)
Endast ha kortet öppet för internetköp de få minuterna man faktiskt gör det
(...)
tillfälliga kortuppgifter som bara fungerar för ett enda köp. (...)

Tack för bra info!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.