Itab

Ser att ITAB verkar ha en ny hemsida nu. Med personer från Fjällräven på första parkett, men iklädda ett märke som heter Garphyttan. Har inte hört talas om det förut.

Är ITAB igång igen? Och någon som känner till klädmärket Garphyttan)
 
Eget varumärke obviously. Precis som T&P outdoor. Inget konstigt.

Men de har nog tagit in en duktigare brandingkonsult än tidigare, och förmodligen dyrare då priserna gått upp. Men än får vara glad att man slipper odla bomull o gräva efter olja själv.
 
Saxat från ITAB:s nyhetsbrev

2019-11-13 fick jag följande i min epost-inkorg:

"Hej alla ITAB-vänner!
ITAB som funnits i snart 40 år har hållit stängt en kortare tid, men öppnar nu upp portarna igen med helt nytt uppdaterat sortiment, butik och hemsida.

Vi vill passa på att tacka alla våra kära kunder för förtroendet att vi under alla dessa år fått äran att hålla er varma och torra när vädret vart bistert och förhoppningsvis lika nöjda och glada de dagar då vädret inte krävt lika mycket av oss.

Genom åren har vi på ITAB utvecklat och producerat 1000-tals T&P-plagg, många av favoriterna finns självklart kvar. Men nu lanserar vi nästa generations frilufts & arbetskläder under varumärket Garphyttan. Kläder som har 100 % fokus på funktion, passform och kvalitet. Med uppdaterade system och med alla nya produkter på hyllan känner vi oss bättre rustande än någonsin. Så nu ser alla vi i Surahammar fram emot de kommande 40 åren!


Välkomna in!
Gänget i Surahammar"
 
Som jag uppfattar det är ITAB en nätbutik och distributör. Garphyttan ett eget varumärke som tillverkar kläder precis som fyad skriver. Det senare kommer att säljas i flera butiker/kanaler (exempelvis har dom ju en egen nätsida med försäljning https://www.garphyttan.com/sv/)
Sen verkar det ju vara så att en del av ägarna av Itab och ägarna av garphyttan sammanfaller.
Men att göra likhetstecken mellan itab och garphyttan är väl lite som att säga att fjällräven är naturkompaniets märke då dom har samma ägare.
 
Som jag uppfattar det är ITAB en nätbutik och distributör. Garphyttan ett eget varumärke som tillverkar kläder precis som fyad skriver. Det senare kommer att säljas i flera butiker/kanaler (exempelvis har dom ju en egen nätsida med försäljning https://www.garphyttan.com/sv/)
Sen verkar det ju vara så att en del av ägarna av Itab och ägarna av garphyttan sammanfaller.
Men att göra likhetstecken mellan itab och garphyttan är väl lite som att säga att fjällräven är naturkompaniets märke då dom har samma ägare.

Du misstolkar mig. Jag menar att garphyttan är itabs egna märke. De delar samma fysiska adress som itab. Så även om de har en egen webbsida så är det ett varumärke registrerat av itab.
Inget konstigt med det. Det görs hela tiden. Axfood har sitt varumärke Garant, JC hade sitt varumärke Crocker, Intersport har/hade Mckinley osv. Bättre marginaler på egentillverkade varor.

Rättelse: De har samma fysiska butik men olika telefonnummer, kan mkt väl vara två olika företag i samma koncern. Den som lever får se. Frågan är hur stor marknaden är i Sverige, europa och världen för ännu ett friluftsmärke som ska spela på autencitet och genuinitet? Och hur genuint är det egentligen att regga varumärke 2019? Vad tillför de till marknaden? Tycker det är lite engelsson feeling. Och var tillverkas de? Vilka standarder följer de? Vad menar de med hållbarhet? Fysisk hållbarhet? Social, ekologisk osv? Jädrigt mätt på den här typen av plagg och foton. Men alla blir saliga på sin lek.

Tillägg #2: “Våra plagg skall vara funktionella hjälpmedel och verka i harmoni med användare och i nära dialog med stort fokus på att visa hur och vad vi tänkt uppnår vi just detta." - Johan Skullman

Vad är det för jäkla icke-statement??? Vad menar han? Företagarsvammel utan bärighet. Nja nåt från garphyttan blir det inte.
 
Som jag uppfattar det är ITAB en nätbutik och distributör. Garphyttan ett eget varumärke som tillverkar kläder precis som fyad skriver. Det senare kommer att säljas i flera butiker/kanaler (exempelvis har dom ju en egen nätsida med försäljning https://www.garphyttan.com/sv/)
Sen verkar det ju vara så att en del av ägarna av Itab och ägarna av garphyttan sammanfaller.
Men att göra likhetstecken mellan itab och garphyttan är väl lite som att säga att fjällräven är naturkompaniets märke då dom har samma ägare.

Ursäkta tjatigheten, men du skriver "ett eget varumärke som tillverkar kläder", det är försvinnande få varumärken som faktiskt tillverkar kläder idag. Tyvärr. De flesta lejer bort själva produktionen, det de står för är formgivning, marknadsföring, distribution och ibland lite kvalitetskontroll. Ofta är de tjänsterna också bortlejda, i varierande mängd. Kvar finns lite ord, och känslor, och annat rysch-pysch. Återigen tyvärr, men det är den här världen vi har röstat för, med våra plånböcker.
 
Ursäkta tjatigheten, men du skriver "ett eget varumärke som tillverkar kläder", det är försvinnande få varumärken som faktiskt tillverkar kläder idag. Tyvärr. De flesta lejer bort själva produktionen, det de står för är formgivning, marknadsföring, distribution och ibland lite kvalitetskontroll. Ofta är de tjänsterna också bortlejda, i varierande mängd. Kvar finns lite ord, och känslor, och annat rysch-pysch. Återigen tyvärr, men det är den här världen vi har röstat för, med våra plånböcker.

Ja, håller med i sak. Men för mig är "lite ord, känslor, och annat rusch-pysch" bland det viktigaste. Utvecklingen, eller designen som du kallar det, betyder ju att nån har funderat, testat, utvärderat och investerat sin erfarenhet i en produkt/lösning på ett problem. I det här fallet några som har stor erfarenhet av att göra just det. Dels genom Fjällräven som man ändå måste medge har en del i bagaget när det gäller friluftsliv och expeditioner, dels inom försvarsmakten där stort fokus är på att bygga fungerande klädsystem för soldaterna, och sen slutligen göra detta på ett kostnadseffektivt sätt mot slutkund, något som itab stått för i över 30 år. Jag tycker det låter spännande och har potential att tillföra något.

Tillverkar kläder är inte för mig nödvändigtvis att man klipper fåren och spinner garnet själv utan jag anser tex att Apple är ett amerikanskt företag som tillverkar mobiltelefoner, även om produktionen sker i Kina.
 
Ja, håller med i sak. Men för mig är "lite ord, känslor, och annat rusch-pysch" bland det viktigaste. Utvecklingen, eller designen som du kallar det, betyder ju att nån har funderat, testat, utvärderat och investerat sin erfarenhet i en produkt/lösning på ett problem. I det här fallet några som har stor erfarenhet av att göra just det. Dels genom Fjällräven som man ändå måste medge har en del i bagaget när det gäller friluftsliv och expeditioner, dels inom försvarsmakten där stort fokus är på att bygga fungerande klädsystem för soldaterna, och sen slutligen göra detta på ett kostnadseffektivt sätt mot slutkund, något som itab stått för i över 30 år. Jag tycker det låter spännande och har potential att tillföra något.

Tillverkar kläder är inte för mig nödvändigtvis att man klipper fåren och spinner garnet själv utan jag anser tex att Apple är ett amerikanskt företag som tillverkar mobiltelefoner, även om produktionen sker i Kina.


Jag använder ej ordet design. Finns ett adekvat ord på svenska, formgivning.

Ang. kostnadseffektivt sätt, så hoppas jag du menar för slutkund och inte mot. Och det produktionen sker med allra största sannolikhet endast kostnadseffektivt för slutkunden, och som vanligt innebär det att någon annan får bära kostnaden. Miljön, arbetskraften osv. Läs gärna https://www.dn.se/ekonomi/de-far-lagst-betyg-i-transparenskontroll/ Som vanligt bör man ju fråga sig om man själv hade velat jobba för den lönen och under de villkoren. Om inte bör man avstå.

Och seriöst, WP lär ju bara betyda mer fluorokarboner. I vart enda jävla ytterplagg. Och hur kan sälja fleece 2019? Så djefla dumt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
Fidolf Itab T&P Trekking jacka Kläder 3
Gråbuse ITAB vandringsbyxa Kläder 12
Askel Regnjacka likt Itab Packaway Kläder 22
xblp Typ ITAB - fast för barn? Kläder 6
Aleks_T ITAB-byx ersättare! Kläder 17
superc0ntra Itab Hunting Anorak, nån som använt Kläder 10
tomiso Någon som testat T&P Pro Shell (ITAB) Kläder 14
axeman99 Itab fjeld eller fjeld light Kläder 4
waltruz Marmot precip vs itab packaway regnbyxor Kläder 18
Gun-valld Itab softshell jacka.. Kläder 1
melon ITAB Explorer? Kläder 1
mörtkungen Itab: Väst Thermal och regnrock Kläder 1
magnusma Itab Fjeld Kläder 14
Hejnrik ITAB Micro Puff Jacket, varm och prisvärd? Kläder 14
joask202 ITAB nyheter Kläder 6
avslutatmedlemskap160620 Itab Kläder 7
Nordstjärnan Tierra eller ITAB-behöver råd! Kläder 5
periskop Byxor: Fjällräven eller Itab Kläder 8
Aleks_T Softshell från ITAB, eller annat? Kläder 10
Foss ITAB vindblus OCH regnställ? Kläder 8
metrotiger ITAB, Skaljacka T&P Lazer Kläder 3
PetNor ITAB's Traveller byxa Kläder 15
magnusma Itab`s eskimo Kläder 1
Mr Doderhult jackor från itab! Kläder 7
xtrem REA på Itab Kläder 0
toas Erfarenheter från Itab? Kläder 7
Joakim Ambrosson ITAB Action T-shirt Kläder 11
brigas ITAB packaway damstolekar Kläder 2
Martin Fjäderlätt Itab Packaway - kass efter 2 år? Kläder 25
janåkes Kvaliteten på ITAB-produkter? Kläder 50
xyzxyz Passform ITAB Kläder 4
GJMC ITAB Packaway regnbyxor - fotöppning Kläder 9
ollefisk ITAB T&P All-Season Kläder 2
Viberg Rea på ITAB Windbreaker väst Kläder 0
joask202 Erfarenheter av ITAB dunparkas el. liknande? Kläder 7
dennis_h ITAB och storlekar Kläder 11
sajberjohan ITAB´s kläder Kläder 76
ceciliaw ITAB? Kläder 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...