isklätterskor

Har tänkt testa på isklättring i vinter .skulle behöva lite råd om skor.vill ju först testa o se om jag tycker det är roligt innan jag köper skor så....finns det nåt ställe i göteborgstrakten man kan hyra? eller annars om jag ska köpa vill jag ha dem till vandring,klättring mm nåt bra tips på sådan sko?känner mig lite vilsen i djungeln av kängor:)
 
För att "prova på" isklättring kan du börja med att använda slalomskor, egna eller låna av någon kompis.

Det finns ingen som hyr ut skor vad jag vet men ta kontakt med Göteborgs eller Bohusläns klätterklubb och fråga, de kan ha utrustning för utlåning/uthyrning.

När det gäller märken finns det många bra, t ex Sportiva, Scarpa, Boreal Hanwag osv. viktigare är att de passar dina fötter, ta god tid på dig att prova! Ofta finns de vanliga modellerna med damläst, fråga! Jag använder Sportiva Nepal EVO, kanon att klättra med och faktiskt riktigt bra att gå med.

Jag rekommenderar Fjällsport, Magasinsgatan 7 i Göteborg, de brukar ha ett bra sortiment och där får du rådgivning av en trevlig och kompetent personal!

Ciao!

Uffe
[Ändrat av alien 2006-10-01 kl 12:12]
 
Tyvärr har GBG KK inga storskor för uthyrning.
Men vill du ändå köpa några kängor för vandring och liknande, men som du kan isklättra med föreslår jag att du går till Fjällsport (Magasinsg 7) så får du hjälp där. De kan iskllättring, och övrigt friluftsliv.
Om du ska med på GBG KKs prova-på dag för isklättring, så hjälper vi dig gärna så gott vi kan med att låna ett par skor.
/Per
Ordf GBG kk
 
Slalompjäxor

Om du har några gamla slalompjäxor så använd dem. Jag skulle inte gärna använda mina nya fina till isklättring. Hade klättrat ett drygt tiotal gånger med slalompjäxorna men till slut så sprack de när jag åkte slalom. Om det beror på att pjäxorna var 6-7 år gamla eller om isklättringen haft en bidragande orsak vet jag inte. Men pjäxorna sparck så mycket (15 cm) så att jag var tvungen att köpa nya på Stadium i Hundfjället för att överhuvudtaget ta mig tillbaka till Tandådalen...
 
Blev lite nyfiken på Gbg KK prova på dag med isklättring.Kommer det stå på deras hemsida när det är aktuellt?
Det blir en tur ner till Fjällsport.Tack!
 
Slalompjäxor och isklättring funkar i teorin, fast om pjäxorna är gamla så kan pjäxorna spricka.

När jag lånade ut mina gamla Nordica till polarn häromåret höll dom bara ett tiotal meter. Pjäxorna ramlade ner i småbitar under klättringen. Först kom stegjärnen ner... En pjäxa gick av på mitten, den andra krashade i småbitar.
 
Hör med Friluftsfabriken

Hör med Friluftsfabriken i Borås (om det kan räknas som i närheten av Göteborg) http://www.friluftsfabriken.se . De har en del utrustning för uthyrning. När jag gick deras isklätterkurs kunde man låna all "hårdvara" inklusive skor.

De brukar vara enkla att ha att göra med så det borde bara vara att ringa och prata med dem!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sverkerm Hyra av isklätterskor Isklättring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.