Interaktiv karta

Jag har tänkt att försöka sammanställa lämpliga cykelleder runt stan och är ute efter lämpligt program för detta.

Skulle alltså vilja kunna plotta in, både för hand och med GPS, olika turer på kartor.
Kartorna bör helst gå att ändra skala på så att man både kan få bra detaljnivå och överblick på det hela.

Helst skulle jag sedan vilja kunna publicera detta på en hemsida.

Någon som känner till sådant program eller tjänst på Internet?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Re: Ruttdatabas

Stenungsund; sa:
Det finns en annan tråd i detta forum om en ruttdatabas ...se länk nedan! Där kan man lägga upp sina egna rutter och ladda ner andras.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=30891

Kalle
Tack för tipset men det var nog inte riktigt vad jag önskar eftersom det kräver att man ska ha ett visarprogram själv.
Jag eftersöker i princip de funktioner som SSSK har för medlemmarna där man kan rita in sina gjorda skridskoturer.

Karta?

Problemet är nog att hitta en gratis karta med vägar etc.

Bästa gratiskartan kanske fortfarande är NASAs satelitbild som har en detaljupplösning som är ned mot 10-talet metrar men det är ju inte en vektoriserad karta.

SSSK och de stora skridskoföreningarna som deltar i skridsko.net samarbetet har avtal med lantmäteriet att visa GPS plotar på en vektoriserad version av röda kartan för medlemmar. Det finns fria kartor över många områden men inte så mycket i Sverige.

Eniros kartor är ganska bra men de är knappast gratis för ditt ändamål.

Funktionen kanske man skulle kunna göra reklamfinansierad om man byggde in positioner på bensinstationer och andra serviceställen? Har för mig att Shell har något sådant projekt?

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips