Impregnering av flugor?

Jag har förstått att flugor behöver (?) impregneras för att flyta bra. Har fått en liten burk från Orvis som heter "Shake-N-Float". Det är ju dock någon typ av kemikalie, som inte jag tycker känns så kul att hålla på med. Använder ni impregenering, och i så fall vilken?

Det...

bästa preparat jag har provat är Loons Aquel. Det är ett flytpreparat som är i gel-form. Aquel är bättre än exempelvis Gink (även det ett gel-preparat) iom att det inte lämnar några spår på vattnet, samt att det är med temperatur okänsligt än vad Gink är.

Att använda Gel är att föredra framför spray och pulver, iom att dessa är sämre på att impregnera flugorna samt väldans oekonomiskt (det mesta hamnar nån annanstans än på flugan).

/Anders B

mera loon

Bara att instämma Loon aquel är riktigt bra, ganska drygt också... kombinerat med loons tafslera på tafsspetsen så har du allt du behöver! (nu låter man som en första klassens försäljare)

Jag impregnerar alla torrflugor vid städet, så slipper man kladda så mycket när man är ute.
Slänger ner flugorna i impregneringsvätskan några minuter sen är det klart.

Kombinera mera...

"Förimpregnering" när man binder sina flugor funkar kanon bra. Kombineras det dessutom med en gel då det är tid att använda dem brukar de flyta riktigt bra.

Aktuellt

Vinn "Sarek: en biografi" av Claes Grundsten!

Författaren, fotografen och Utsidan-bloggaren Claes Grundsten har skrivit en bok om sin långa relation till Sarek. Här har du chansen att vinna den!

Starta din egen blogg på Utsidan!

Vill du nå ut med dina äventyr till över hundra tusen friluftsintresserade? Börja blogga på Utsidan! Här hittar du en guide över hur du kommer igång.

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips