Impregnering av flugor?

Jag har förstått att flugor behöver (?) impregneras för att flyta bra. Har fått en liten burk från Orvis som heter "Shake-N-Float". Det är ju dock någon typ av kemikalie, som inte jag tycker känns så kul att hålla på med. Använder ni impregenering, och i så fall vilken?

Det...

bästa preparat jag har provat är Loons Aquel. Det är ett flytpreparat som är i gel-form. Aquel är bättre än exempelvis Gink (även det ett gel-preparat) iom att det inte lämnar några spår på vattnet, samt att det är med temperatur okänsligt än vad Gink är.

Att använda Gel är att föredra framför spray och pulver, iom att dessa är sämre på att impregnera flugorna samt väldans oekonomiskt (det mesta hamnar nån annanstans än på flugan).

/Anders B

mera loon

Bara att instämma Loon aquel är riktigt bra, ganska drygt också... kombinerat med loons tafslera på tafsspetsen så har du allt du behöver! (nu låter man som en första klassens försäljare)

Jag impregnerar alla torrflugor vid städet, så slipper man kladda så mycket när man är ute.
Slänger ner flugorna i impregneringsvätskan några minuter sen är det klart.

Kombinera mera...

"Förimpregnering" när man binder sina flugor funkar kanon bra. Kombineras det dessutom med en gel då det är tid att använda dem brukar de flyta riktigt bra.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips