Impregnering av flugor?

Jag har förstått att flugor behöver (?) impregneras för att flyta bra. Har fått en liten burk från Orvis som heter "Shake-N-Float". Det är ju dock någon typ av kemikalie, som inte jag tycker känns så kul att hålla på med. Använder ni impregenering, och i så fall vilken?

Det...

bästa preparat jag har provat är Loons Aquel. Det är ett flytpreparat som är i gel-form. Aquel är bättre än exempelvis Gink (även det ett gel-preparat) iom att det inte lämnar några spår på vattnet, samt att det är med temperatur okänsligt än vad Gink är.

Att använda Gel är att föredra framför spray och pulver, iom att dessa är sämre på att impregnera flugorna samt väldans oekonomiskt (det mesta hamnar nån annanstans än på flugan).

/Anders B

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
mera loon

Bara att instämma Loon aquel är riktigt bra, ganska drygt också... kombinerat med loons tafslera på tafsspetsen så har du allt du behöver! (nu låter man som en första klassens försäljare)

Jag impregnerar alla torrflugor vid städet, så slipper man kladda så mycket när man är ute.
Slänger ner flugorna i impregneringsvätskan några minuter sen är det klart.

Kombinera mera...

"Förimpregnering" när man binder sina flugor funkar kanon bra. Kombineras det dessutom med en gel då det är tid att använda dem brukar de flyta riktigt bra.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips