I spåren av Girjasdomen: Fler samebyar kräver samma rätt

Såvitt jag vet är det fortfarande möjligt att köpa både jakt och fiskekort på Girjas marker. Skillnaden är att man gör det hos samebyn. Vad är problemet?
Under mina år i Norrbotten har lärde jag mig snabbt att varken diskutera jakt- och fiskerätten eller fråga om någon är same. Det senare är som väl är inte lika känsligt längre.
 
Såvitt jag vet är det fortfarande möjligt att köpa både jakt och fiskekort på Girjas marker. Skillnaden är att man gör det hos samebyn. Vad är problemet?

Problemet är att du måste vara boende i norrbotten för att få köpa fiskekort.

 
Är samerna urfolk i Sverige och därför har nyttjanderätt till alla marker i Norrland?????? ... Så mycket är dock klart att minst 500 miljoner kronor utgår i statligt stöd och bidrag till samisk verksamhet. Av dessa 500 är cirka 300 miljoner kronor stöd och bidrag till renskötseln och näringen.
Jo alla önskar det bidrags fria samhället och ännu fler tror att man finansierar något någon annanstans. Vad är ett bidrag egentligen, man kan se det som en statlig utgift bland andra statliga utgifter. Om man i ett samhälle har många offentliga verksamheter av alla det slag så kommer folk att försörja sig ifrån det, finns inga som kommer man att försörja sig i transfereringssystem eller individuellt stöd. Om vi skar rakt av bland förvaltningar och regional politik så skulle många bli hungriga. Jag tror att boende i just Luleå skulle få det kärvt då de flesta av arbetsgivarna är av typen offentlig verksamhet. Mao en Luleåbo finansierar inget någon annanstans. 500 miljoner till renskötseln kan diskuteras men slå ut det på 10 miljoner pers så blir det knappt en kopp kaffe
 
Det finns många verksamheter som får ekonomiska stöd och bidrag. Jordbruk till exempel. Nästan 60 000 svenska lantbrukare delar på närmare 10 miljarder kronor per år i EU-stöd. Det blir i snitt ca 167 000 kr per verksamhet. Man ser sällan detta (och andra stöd i samhället) nämnas. Men så fort det handlar om renskötseln kommer stöd och bidrag på tal ganska omgående.
 
Nu kom snön och strax ropar samer på mera bidrag! Dom förstör ju viltköttet när renen smakar pellets nuförtiden. Har brukat köpa en rernkropp varje höst men nu skiter jag i det för det har smakat pellets dom senaste åren. Fortsätter dom och mata renarna så kommer ju renen och glömma bort hur man söker föda snart?
 
Senast ändrad:
Snacka om att svaja hit och dit. Det är rätt låg nivå på argumentationen då den vanligaste samen heter Andersson och arbetar på en lokal industri från 7 till 16 och är med och betalar för det du ser som självklart i din omgivning, oavsett snö eller inte. Du kanske kan upplysa mig om vilka bidrag jag får för jag känner nämligen inte till ett enda, nu ska jag till jobbet så jag kan bla kan bidra till era statliga hockey och basketlag där i Luleå. Svenskens domstol HD dvs inte Lappen’s domstol har dömt till statens egen konstruktion samebyn’ fördel när det gäller rätten till Jakt & fiske, tacka f-n för att flera av dom vill ha det samma. Snacka om att bevisningen måste ha vart stark för Lappens sak. Har du inget förtroende för ditt eget rättsväsende? Själv är jag inte alls nöjd med den ordningen


När du åker till Emån eller Mörrumsån å inte får fiskekort vilka bidrag ska då dras in ?
 
Så mycket är dock klart att minst 500 miljoner kronor utgår i statligt stöd och bidrag till samisk verksamhet. Av dessa 500 är cirka 300 miljoner kronor stöd och bidrag till renskötseln och näringen och med detta lämnar jag denna tråd!
 
Senast ändrad:
Det finns många verksamheter som får ekonomiska stöd och bidrag. Jordbruk till exempel. Nästan 60 000 svenska lantbrukare delar på närmare 10 miljarder kronor per år i EU-stöd. Det blir i snitt ca 167 000 kr per verksamhet. Man ser sällan detta (och andra stöd i samhället) nämnas. Men så fort det handlar om renskötseln kommer stöd och bidrag på tal ganska omgående.
Men en tokighet rättfärdigar ju inte den andra. Det är ju ofta debatt om bidragen till jordbruket och legitimiteten för dem är ganska låg ute i väljarkåren. Jag vet inte hur du själv ser på att vi med våra skattepengar är med och betalar för franska vin- och tobaksodlingar? Eller att vi med stora bidrag håller liv i yrkesfiskarna som fiskar på utrotningshotade fiskbestånd och med en fångst som egentligen inte duger som människoföda? Enligt uppgifter jag tagit del av (dock några år gamla siffror) så får renskötseln över 100 miljoner kronor i årliga bidrag, trots att det enligt SCB knappt finns någon som har en heltidsförsörjning av den. Jag har svårt att se varför vi ska hålla liv i näringsgrenar som inte kan stå på egna ben. Tiderna förändras och jag kan inte leva på en liten kornteg och på att hålla lågproducerande kossor på skogsbete, som mina förfäder gjorde. Det vore väl konstigt om jag fick en halv miljon i bidrag för att kunna leva så? Eller är jag mindre ursprunglig på något sätt?
 
Det kan du hålla dig för god för. Svara i sak i stället för person.

Offerkoftan den har har folk utifrån som inte får fiska i girjas. Precis på samma sätt som när jag blir utan kort i Mörrum eller Emån
 
Det kan du hålla dig för god för. Svara i sak i stället för person.

Offerkoftan den har har folk utifrån som inte får fiska i girjas. Precis på samma sätt som när jag blir utan kort i Mörrum eller Emån
Så eftersom du kanske inte får köpa ett fiskekort i Mörrum så är det rätt att ingen svensk öht får fiska i Girjasområdet?
Är det korrekt uppfattat?
 
Det kan du hålla dig för god för. Svara i sak i stället för person.
Det gäller i högsta grad saken. Jag har svårt för ditt indelande av svenskar och samer via etnicitet. Att samer har varit utsatta för rasism och förtryck råder det väl inget tvivel om, men att fortsätta medvetet dela in folk efter etnicitet nu är ingen framkomlig väg om man är intresserad av en lösning på problemet. Det skapar i stället bara nya motsättningar. Vi ska inte glömma det som hänt historiskt, men offerkoftan hjälper inte någon. Mina förfäder har också varit utsatta för förtryck, som torpare och senare som bruksarbetare om det är till någon tröst. Oavsett vad du har lärt dig när du växte upp så handlar det om en klassfråga, inte en etnicitetsfråga - precis som vid alla rasism. Och idag är väl knappast du mer utsatt än vad jag är, i alla fall inte via lagstiftningen.
Offerkoftan den har har folk utifrån som inte får fiska i girjas. Precis på samma sätt som när jag blir utan kort i Mörrum eller Emån
Varför skulle jag bli utan kort i Mörrum? Det är ett statligt vatten som alla kan köpa kort till, precis som det ska vara. Sen är det möjligt att jag får stå ut med att man måste dra lott om de mest attraktiva dagarna och sträckorna. Vad det gäller Emån och andra privata vatten tycker jag att det är lika tokigt om några hundra människor skulle ha ensamrätt till den södra halvan av Sveriges fiskevatten. Ungefär som att det är tokigt att några hundra människor skulle ha ensamrätt till alla fiskevatten i den norra halvan.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.