Hybrider - tillräckligt bra?

NUI; sa:
Elaka tungor hävdar att pärlandet av vin etc mer beror på DWR-lagret än på "ändringar på molekylär nivå".

Å andra sidan behöver man ju inte vara marknadsförare för att även kalla impregneringens effekter för "ändringar på molekylär nivå". ;)

Känns lite som när hygienkemikalietillverkare säger "ny formula" istället för "nytt recept".
 
Men vilka bakåtsträvande skeptiker! ;) Nano är bra, piko ännu bättre! (Fast det låter ju inte lika fränt.)

Så här skriver Shelby (där man tydligen kan köpa undret för knappa 400:- löpmetern)

"Schoeller WB-400 Extreme
The best soft-shell available. WB-400 is a water and highly wind-resistant, warm all-in-one shell technology. It has a tough Cordura face and thick fleece inside, 4-way stretch, is very wind resistant, durable and breathable. Does not use a membrane (better breathability)."

Såg just att materialets andningsegenskaper (trots att det inte har membran) inte ser särskilt goda ut: http://www.shelby.fi/tips/breathability.pdf (Obs: PDF)
[Ändrat av tigertamjaren 2005-11-18 kl 11:23]
 
WB-400 = ett lager polyuretan

tigertamjaren; sa:
Såg just att materialets andningsegenskaper (trots att det inte har membran) inte ser särskilt goda ut

Det beror på att tyget är laminerat med en PU-beläggning nånstans där i smeten av lager. Samma sak, annat namn, med andra ord.
Och naturligtvis en dödssynd i mjukskalsammanhang ;)

I och för sig har ju de bästa beläggningarna (läs: Entrant) ungefär samma andningsprestanda som de bästa membranen (läs: Event), så WB-400 Extreme borde kunna vara bättre än vad det är.
 
Sen bör man väl tänka på att man ofta inte har någon vind i de tester man utför vid tester av tyger. Således kommer ett icke vindtätt material att ventilera betydligt bättre i verkligheten än i testet.

WB400 ser onekligen intressant ur, men som någon påpekade så använder Schoeller inte membran utan beläggningar vilket ger samma resultat (ut möjligtvis något sämre hållbarhet mot lägre pris). Om sedan WB400 innehåller beläggning minns jag inte, men det kan lätt kolla upp. Andra intressant alternativ är väl från IBQ som inte är så vanlig ahär, jag har bara sett det på ett par bibs från Haglöfs, men de har väl i.a.f. ett tyg med vävd utsida och fleeceinsida utan membran eller beläggning.

Sen om det är bättre med mjukskalstyg kring ärmhålorna än dragkedjor kan ju diskuteras, mjukskalsalternativet borde vara bättre allround och ge visst skydd hela tiden.

En annan hybrid ja gar tittat lite på är från The North Face. Det är en jacka som är mycket lik Marmots DriClime-serie med skillnaden att den har mjukskalstyg på sidorna och vid ärmhålorna. Den finns inte på deras sida nu, men de kanske har någon kvar i deras butik i Stockholm. Fanns f.ö. i en snygg blå färg.
 
langby; sa:
Sen om det är bättre med mjukskalstyg kring ärmhålorna än dragkedjor kan ju diskuteras, mjukskalsalternativet borde vara bättre allround och ge visst skydd hela tiden.

Ventilationen hos ett plagg anses vara en viktigare metod för fukttransport än själva tyget. Det betyder att pit zips och hellånga blixtlås på membranplagg/ganska täta plagg (oavsett om de är softcore eller hardcore)transporterar bort klart större fuktmängder än själva tyget.

Konsekvensen av detta borde vara att pit zips etc är betydligt effektivare som ventilation än de flesta tyger och definitivt än olika 'shelltyger'.

Jörgen
 
Strykarräven; sa:
NUI; sa:
Konsekvensen av detta borde vara att pit zips etc är betydligt effektivare som ventilation än de flesta tyger och definitivt än olika 'shelltyger'.
Ungefär min poäng, att avsaknad av tyg ventilerar bättre än ett lager (mjukskals-)tyg.

Det betyder också att huvudelen av den fukt som transporteras bort från kroppen vid användningen av ett skalplagg ventileras bort. Alltså vid underkant, halslinning, pit-zips, blixtlås fram och andra ev öppningar. Det är alltså en mindre del av fukten som passerar genom tyget.

Detta innebär att man kan klara sig hyfsat från att bli svettblöt även med ett plagg vars tyg har dålig genomsläpplighet genom att använda ventilationsmöjligheterna optimalt. Hellångt blixtlås fram är t ex betydligt bättre än en kortare variant.

Summan av kardemumman är s a s att föraren är viktigare än fordonet för välbefinnandet i olika waterproof/breathables.

Jörgen
 
NUI; sa:
Det betyder också att huvudelen av den fukt som transporteras bort från kroppen vid användningen av ett skalplagg ventileras bort. Alltså vid underkant, halslinning, pit-zips, blixtlås fram och andra ev öppningar. Det är alltså en mindre del av fukten som passerar genom tyget.

Detta innebär att man kan klara sig hyfsat från att bli svettblöt även med ett plagg vars tyg har dålig genomsläpplighet genom att använda ventilationsmöjligheterna optimalt...
Ja, i sak håller jag med dig, men icke desto mindre så blir man (jag) dyblöt på ryggen när jag tvingas gå i regnjacka/membranplagg + ryggsäck. Däri ligger pudelns kärna. Pitzips känner vi alla till, men rygg-zips?
 
Strykarräven; sa:
Ja, i sak håller jag med dig, men icke desto mindre så blir man (jag) dyblöt på ryggen när jag tvingas gå i regnjacka/membranplagg + ryggsäck. Däri ligger pudelns kärna. Pitzips känner vi alla till, men rygg-zips?
Ta en titt på Klättermusen lösningar i Froste och Grim.
 
Jotack, jag har en Grim av äldre snitt, och den gör precis det den ska. Jag vet att Marmot har en modell med vattentät Precip i fronten och över axlarna, med något softshell-whatever i ryggen. Har dock ej provat denna.
 
Strykarräven; sa:
NUI; sa:
Det betyder också att huvudelen av den fukt som transporteras bort från kroppen vid användningen av ett skalplagg ventileras bort. Alltså vid underkant, halslinning, pit-zips, blixtlås fram och andra ev öppningar. Det är alltså en mindre del av fukten som passerar genom tyget.

Detta innebär att man kan klara sig hyfsat från att bli svettblöt även med ett plagg vars tyg har dålig genomsläpplighet genom att använda ventilationsmöjligheterna optimalt...
Ja, i sak håller jag med dig, men icke desto mindre så blir man (jag) dyblöt på ryggen när jag tvingas gå i regnjacka/membranplagg + ryggsäck. Däri ligger pudelns kärna. Pitzips känner vi alla till, men rygg-zips?

Precis. Ryggen blir naturligtvis blöt därför att den är svår att ventilera, även med ryggventiler, när man bär ryggsäck. Detta har jag tagit konsekvensen av i min hemsydda regnjacka, som alltså har silnylon i ryggpartiet, där säcken hänger. Även nederkanten, där höftbältet klämmer åt, är i samma material. Axlar i Paclite och ärmar i en ännu lättare "andasväv".

Detta kan man kalla hybridplagg, fast inte på det sättet jag menade när jag startade tråden, som sagt.

Jörgen
 
NUI; sa:
Precis. Ryggen blir naturligtvis blöt därför att den är svår att ventilera, även med ryggventiler, när man bär ryggsäck. Detta har jag tagit konsekvensen av i min hemsydda regnjacka, som alltså har silnylon i ryggpartiet, där säcken hänger. Även nederkanten, där höftbältet klämmer åt, är i samma material. Axlar i Paclite och ärmar i en ännu lättare "andasväv".
Om du ursäktar att jag ändå dröjer mig kvar i tankarna om plagg i flera olika material snarare än "the ultimate fabric"; Hur är din hemsydda regnjacka, fungerar den bra? En utförlig recension vid tillfälle vore gôtt!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.