Hybrider - tillräckligt bra?

I softshell tråden nyligen kom 'hybridplagg' upp. Det finns ju hybridprodukter i många sammanhang.

När det gäller kläder är jag tveksam till hybridprodukter. Och då menar jag funktionellt i samband med friluftsaktiviteter, inte som ett sätt för utemodeföretagen att bredda produktutbudet och tjäna mer pengar. På den punkten fungerar de naturligtvis bra.

Det grundläggande argumentet sedan historiens gryning är ju att man både kan ha kakan och äta den. Och det vet ju alla att man inte kan.

Friluftsplagg som är regntäta och andras är ju som de flesta vet mer regntäta än andande. Därmed är de för svettiga för alla aktiviteter som är mer ansträngande är busskön.

Som svar på detta kommer softshell som andas bättre och är nästan vattentäta, vilket räcker ganska långt i de flesta aktiva sammanhang. Nackdelarna är att de är ganska tunga och ganska varma för att vara skalplagg. Och inte tillräckligt varma för att vara värmeplagg.

Och nu kommer hybriderna, som skall vara vattentätare än de ursprungliga softshellen. Konsekvens, de andas sämre. Vi har alltså ett plagg som är tyngre och varmare än en skaljacka, men lika tätt och andas lika dåligt.

Finns det exempel på hybrider som verkligen funkar? Eller är det mest ett sätt att försöka övertyga oss om att man äntligen funnit den heliga Graal.

Jörgen
 
Vindfleece!

Personligen ser jag inte till exempel membranskalplagg som en hybrid mellan regnkläder och "vanliga andande kläder", jag ser det som regnkläder som har fått en viss förmåga att släppa ut fukt, och en avsevärd förmåga att se snygga ut.

Skillnaden i synsätt kanske verkar liten, men resultatet är betydande - förväntningarna blir helt annorlunda.

Men åter till frågan...
Så länge "hybrid" betyder att man slår ut komponenternas fördelar istället för adderar så är det nog dödfött.
Ett bra exempel är ju mjukskal med vindmembran (tex Windstopper Softshell) där man förstör andningen utan att ge fördelen av vattentäthet.

Men en vindfleece tycker jag är ett ganska bra hybridplagg - man får vindtäthet samtidigt som den minskade ventilationen inte är ett problem på ett plagg som är avsett för lågtempo eller vila.

Detta kan man dock lika gärna uppnå med en tätare grundväv, och dessutom minska kostnaderna. Men det vill ju inte den lättlurade marknaden ha. ;)
 
NUI; sa:
I softshell tråden nyligen kom 'hybridplagg' upp. Det finns ju hybridprodukter i många sammanhang.

När det gäller kläder är jag tveksam till hybridprodukter. Och då menar jag funktionellt i samband med friluftsaktiviteter, inte som ett sätt för utemodeföretagen att bredda produktutbudet och tjäna mer pengar. På den punkten fungerar de naturligtvis bra.

Det grundläggande argumentet sedan historiens gryning är ju att man både kan ha kakan och äta den. Och det vet ju alla att man inte kan.

Friluftsplagg som är regntäta och andras är ju som de flesta vet mer regntäta än andande. Därmed är de för svettiga för alla aktiviteter som är mer ansträngande är busskön.

Som svar på detta kommer softshell som andas bättre och är nästan vattentäta, vilket räcker ganska långt i de flesta aktiva sammanhang. Nackdelarna är att de är ganska tunga och ganska varma för att vara skalplagg. Och inte tillräckligt varma för att vara värmeplagg.

Och nu kommer hybriderna, som skall vara vattentätare än de ursprungliga softshellen. Konsekvens, de andas sämre. Vi har alltså ett plagg som är tyngre och varmare än en skaljacka, men lika tätt och andas lika dåligt.

Finns det exempel på hybrider som verkligen funkar? Eller är det mest ett sätt att försöka övertyga oss om att man äntligen funnit den heliga Graal.

Jörgen

Jag är lite undrande till din beksrivning av softshell som tyngre än vanliga skalplagg, kan du precisera lite med märke och modell och vilka skalplagg du jämför med?

Har själv tre plagg som kallas softshell, en tröja/jacka utan membran med tätstickad utsida och fleecad insida som väger ca 630 gr, en vindblus i Epic som väger 312 gr och en jacka i stretch-epic som väger 467 gr. Alla dessa plagg har väldigt olika egenskaper, men har det gemensamt att de är relativt vindtäta och står emot lite väta utan att vara vattentäta. Inget av dessa plagg är tyngre än en "vanlig" skaljacka i ngt trelagers...

Det tyngsta jag stött på är en jacka i wimdstopper med huva som väger nästan 800 gr, alltså i ungefär samma klass som många trelagers...

//J
 
joru; sa:
Jag är lite undrande till din beksrivning av softshell som tyngre än vanliga skalplagg, kan du precisera lite med märke och modell och vilka skalplagg du jämför med?

Har själv tre plagg som kallas softshell, en tröja/jacka utan membran med tätstickad utsida och fleecad insida som väger ca 630 gr, en vindblus i Epic som väger 312 gr och en jacka i stretch-epic som väger 467 gr. Alla dessa plagg har väldigt olika egenskaper, men har det gemensamt att de är relativt vindtäta och står emot lite väta utan att vara vattentäta. Inget av dessa plagg är tyngre än en "vanlig" skaljacka i ngt trelagers...

Det tyngsta jag stött på är en jacka i wimdstopper med huva som väger nästan 800 gr, alltså i ungefär samma klass som många trelagers...

//J

Jag tänkte på softshell av typen Haglöfs Spider (510 g) eller Lizard (780 g). Dina Epic-grejor är väl mer av vindblus-typen, vilket väl inte är den stora marknadsandelen softshells.

Nu är jag ju intresserad av lätta prylar och tycker inte att det finns någon anledning att köpa en skaljacka som väger över 350 g om man handlar idag. För detta får man ju en top of the line Goretex eller eVent-jacka idag. Det är denna typ av produkter jag jämför med.

Jörgen
 
Kul med såna här allmänna, lite filosofiska frågor om exempelvis hybriders varande eller ej. Rent allmänt är ju tanken på en syntes av motsatser inte särskilt ny eller knasig. Finns ju mängder av exempel där en sammansmältning av två olika företeelser har blivit lyckad och framgångsrik. Att inkludera stretch i en skaljacka är ju exempelvis bra om man vill att den ska sitta tajt, men ändå inte hämma ens rörelser, så som vid många friluftsaktiviteter. Problemet har väl istället varit hur man ska benämna dessa plagg, ska man kalla dem softshell, eller hardshell (trots att de är stretchiga) eler vaddå? Kolla bara in hur de beskriver den här jackan

L_THENORTHFACEMCABERHYBRID.jpg


"En mångsidig hard shell/soft shell-hybridjacka perfekt att ha på berget. Den har smidigheten hos en soft shell och stryk/vädertåligheten hos en skaljacka."
 
Re: Vindfleece!

Nordesjö; sa:
Personligen ser jag inte till exempel membranskalplagg som en hybrid mellan regnkläder och "vanliga andande kläder", jag ser det som regnkläder som har fått en viss förmåga att släppa ut fukt, och en avsevärd förmåga att se snygga ut.
...
Skall man hårddra (vilket ju kan vara intressant för att gaffla sig in mot en lämplig kompromiss) och går efter trelagersprincipen, så är det väl hybridisering att göra ett värmelagersplagg vindtätt?

Nu har jag själv vindtäta värmelager, Primaloft-tröja från MEC eller WM Flight dunjacka, bara för att visa att jag inte är lika hårddragen i verkligheten. Men ett värmelager som är dåligt på att transportera fukt känns direkt olämpligt. Mina värmeplagg har tunn ripstop, som är vindtät men andas mycket bra.

Med den vinklingen skulle alltså dunjackan vara en bra, fungerande hybrid medan windstopper fleecen inte är det.

Sedan är frågan hur genomtänkt detta är. Man måste ju förvara dunet i något duntätt. Att detta sedan nästan per automatik blir ganska vindtätt får man ju liksom på köpet. Kan sådant kallas för 'organisk produktutveckling'? Till skillnad från 'organiserad produktförveckling'? :)

Jörgen
[Ändrat av NUI 2005-11-17 kl 12:57]
 
hybrider - kombinasjon av materialer

Jeg har forstått det sånn at hybrider i softshell sammenheng er plagg der man kombinerer materialer med ulike egenskaper. F.ex at man bruker vanntett materiale på steder med høyere vanntrykk, f.ex skuldre og kne, samtidig som man opprettholder ventilasjonen med å bruke materialer uten membran i resten av plagget. Jeg synes dette høres ut som en god idè, men kanskje jeg er en av de lettlurte?

Kan kanskje nevne at jeg har en ny jakke i membran stoffet e-vent som jeg har brukt en stund nå, og min erfaring er at dette jakken puster bedre enn min fjällraven Nip jakke i G-1000. Om hybrid jakkene bruker sånne gode membran skulle det hvertfall ikke ødelegge for ventilasjonen.
 
Vad jag tror detta belyser är att man idag som konsument behöver betydligt mer kunskap eller vägledning för att hitta den produkt som passar ens behov. Har man inte det är det nog lätt hänt att man gör ett felköp.
 
Re: hybrider - kombinasjon av materialer

Aico; sa:
Jeg har forstått det sånn at hybrider i softshell sammenheng er plagg der man kombinerer materialer med ulike egenskaper. F.ex at man bruker vanntett materiale på steder med høyere vanntrykk, f.ex skuldre og kne, samtidig som man opprettholder ventilasjonen med å bruke materialer uten membran i resten av plagget. Jeg synes dette høres ut som en god idè, men kanskje jeg er en av de lettlurte?

Kan kanskje nevne at jeg har en ny jakke i membran stoffet e-vent som jeg har brukt en stund nå, og min erfaring er at dette jakken puster bedre enn min fjällraven Nip jakke i G-1000. Om hybrid jakkene bruker sånne gode membran skulle det hvertfall ikke ødelegge for ventilasjonen.

Det du beskriver tycker jag också är en god idé. Kanske för att jag själv sytt en regnjacka bestående av tre olika material :)
Annars känns den hybridisering du beskriver som ett sätt att försöka kompensera för den ursprungliga hybridseringens nackdelar.

Men det är ju olika fräscha kombinationer av befintlig kunskap som för utvecklingen framåt. Jag menar inte att hybridisering i sig är dåligt. Svårigheten är kanske, som TigerT är inne på, att i marknadshypen klara av att hålla fokus på vad man verkligen behöver. Är det framförallt ett regntätt plagg eller är det framförallt ett andande plagg.

Ett problem i sammanhanget är att man sällan får detaljerad info för sådana beslut i reklamen. Man får intrycket att alla plagg som "andas" också andas lika bra. Och att detta är ungefär lika bra som ett myggnät andas.

Jörgen
 
Kol eller bara astma?

Ska man ha ett mjukskal eller mellanlager bör man väl först och främst kolla på vindskydd och utesluta dom med bättre vattenegenskaper,eller?
För som det sagts tidigare så utesluter det ena det andra,tittar man på tex-membranens andningsförmåga i en tabell så kan de ju ha 17 milj i värde i nån skum enhet som utgår från noll.Går man den andra vägen och jämför med en glipa eller varför inte med ventilation i ärmhålan,vad får den för värde i samma enheter,runt 500000 ziljoner typ?


peter
 
Re: Vindfleece!

Nordesjö; sa:
Men en vindfleece tycker jag är ett ganska bra hybridplagg - man får vindtäthet samtidigt som den minskade ventilationen inte är ett problem på ett plagg som är avsett för lågtempo eller vila.

Detta kan man dock lika gärna uppnå med en tätare grundväv, och dessutom minska kostnaderna. Men det vill ju inte den lättlurade marknaden ha. ;)
Vindfleece anser jag vara ett urkasst hybridplagg. Flis på ut- och insidan av ett vindtätt membran... Är det bara jag som får vibbar av att detta sabbar lager på lager-principen, typ "lager 1 - lager 2 - lager 3 - och så ett lager 2 utanpå det"...

Min favorithybrid är det fodrade vindtäta plagget, typ Haglöfs Barrier. 2 lager vindtätt tyg med ett lager syntetstoppning mellan (typ sovsäcksfyllning). Vindtätt, varmt, smidigt (fleece/ylle tenderar att haka fast i andra material, t ex ett underställ. Så icke med Barrier), torkar bra och möglar inte. Tål knappast eld någe vidare, det skulle väl vara den enda nackdelen.
 
Hybrider av olika slag har ju funnits ett bra tag, t.ex. crafts underställströja med vindtätt tyg på framsidan (liknar nån typ av Pertex) eller vindkallingarna. Likadant är det med de jackor och byxor som har vindtät framsida och genonsläpplig baksida.

Arc'teryx har en jacka som ser lite intressant ut som hybrid, Accelero Jacket http://www.arcteryx.com/product.aspx?prod=806955246162 som har mjukskalstyg kring ärmhålorna och i övrigt något tyg liknande Paclite. Undrar om man klarar sig med denna som enda jacka på sommaren då det inte blir allt för kallt? Intressant med nytänkande iaf, även om det i vissa fall itne leder någon vart...
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.