Hur vet ni hur mycket det blåser?

Läser här att några skrivit ut exakt hur många meter i sekunden det har blåst på något specifikt ställe. Hur vet ni det? Har ni legat nära väderstationerna eller tagit värdet från den närmaste stationen? Var får man tag på information? (Jag vill veta hur mycket mitt tält håller för.)

Värdet från närmaste station är väl ett ganska vanligt sätt. Någon enstaka kanske har med sig en sån där liten handhållen vindmätare . rapporter från radio, mobilappar, etC?

För övrigt brukar väl de flesta uppleva vind som starkare än den verkligen är, kuling upplevs som storm etc. http://sv.wikipedia.org/wiki/Vindstyrka

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Vindens verkningar som snödrev, vågor, kringflygande

föremål ger ofta en uppskattning. Om man kan ta sig framåt stående på plan mark har man mindre motvind än 25 m/s.

SMHI anger medelvindar under 10 minuter byvindar är ofta betydligt högre.

Thure

Det är väl svårt att stå upprätt i lägre vindhastigheter än 25 m/s? Jag var med om en riktig storm en gång, och då gick det inte att ta sig fram alls, men då satt vi lyckligtvis i ett rejält hus. Sen dess är jag skeptisk till alla som säger "storm" så fort det blåser litet.

Det kan väl skilja rätt mycket från väderstationen nere i skogen och en bit upp på fjället? Om väderstationen i byn säger en sak, och en uppe på fjället säger en sak, kan man anta att det var ungefär som uppe på fjället om man låg vid ett annat fjäll en bit bort?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips